09150566946

تحلیل و انتخاب صنعت (گروه) در بورس

انتخاب صنعت مناسب در خرید سهام

cover 1 300x226 - تحلیل و انتخاب صنعت (گروه) در بورس

از راه های انتخاب یک سهم خوب برای خرید در بازار سهام،  انتخاب صنعت مناسب است به گونه ای که در آموزش تحلیل بنیادی ابتدا گفته می شود که با توجه به شرایط کلان صنعت و چشم انداز سوداوری آن در آینده باید در مرحله بعد سهم مورد نظر را برای خرید در آن صنعت انتخاب کرد.  در مطلب پیش رو قصد داریم، روند تحلیل یک صنعت و انتخاب صنعت برتر را مورد بررسی قرار دهیم. تحلیل صنعت جز زیر شاخه‌های تحلیل بنیادی است و به تحلیلگر قدرت اختیار می‌دهد تا بواسطه انتخاب صنعت مناسب، شرکت مطلوب را انتخاب و به ارزشیابی سهام آن بپردازد.

درتحلیل بنیادی، با تخمین ارزش ذاتی بالقوه سهم و سپس مقایسه آن با ارزش روز، ریسک خرید سهم تعیین می‌گردد. اگر ارزش بازار کمتر از ارزش ذاتی سهم باشد، سهام ارزنده است و خریداران برای خرید سهام شرکت اقدام می کنند و در نقطه مقابل اگر ارزش ذاتی سهم بیشتر از ارزش بازار باشد، فروشندگان در بازار فعال و اقدام به فروش سهم میکنند.

غالباً روند تحلیل یک سهم، از کل به جزء یا قیاسی است. به این مفهوم که ابتدا، باید اقتصاد و بازار و سپس صنایع مورد بررسی قرار گیرند و در نهایت شرکت برتر از میان شرکت‌های موجود در یک صنعت انتخاب شود. پس از آنکه شرایط بازار و اقتصاد بررسی شد و زمان مناسب جهت سرمایه گذاری فراهم آمد وقت آن است که برای انتخاب صنعت مناسب اقدام کرد.

ای تجزیه و تحلیل و انتخاب صنعت مناسب، نیاز به روش‌هایی جهت طبقه بندی است. صنایع نیز مانند بازار و شرکت از طریق داده‌های فروش، سود سهام، سود تقسیمی و قوانین و نظمی که در آن حاکم است مورد مقایسه و تحلیل قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین روش‌های تحلیل در این شاخه، روش مراحل چرخه عمر صنعت است. در این روش، ابتدا وضعیت کلی و فعلی صنعت در نظر گرفته شده و سپس موقعیت آن با شرایط اقتصاد سنجش می‌شود و در نهایت ویژگی‌های کمی و کیفی صنعت بررسی و چشم انداز آن ترسیم می‌گردد.

به عنوان مثال قصد دارید در بین شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک شرکتی را برای خرید انتخاب کنید. پیش خود بپرسید که آیا زمان مناسبی برای خرید این صنعت هست یا خیر. برای پاسخ به این سوال باید صنعت مورد نر را تحلیل کنید که آیا دارای شرایط مناسبی است یا خیر. بخش عمران و ساخت و ساز مهم ترین بازار فروش صنعت کاشی و سرامیک و محصولات مربوطه می باشد. حال اگر در صنعت ساختمان رونقی وجود نداشته باشد آیا امکان رونق در صنعت کاشی و سرامیک وجود دارد یا خیر. پاسخ سوال مشخص است. پس برای انتخاب صنعت مناسب باید وضعیت کلان آن صنعت را بررسی کرد و در صورتی که شرایط کلی صنعت مناسب بود سپس اقدام به بررسی سرکت های آن صنعت کرد.

 

چرخه های تجاری در شرکت ها

غالب صنایع دارای سه مرحله رشد، توسعه و تثبیت هستند.

در مرحله رشد، تقاضا افزایش می‌یابد و با شدت گرفتن رقابت، شرکت‌های ضعیف از صنعت حذف می‌گردند. ریسک و در عین حال بازده سرمایه گذاری در شرکت‌های نوپا بالا است و تعیین شرکت برتر مشکل است.

در مرحله توسعه، شرکت‌های بازمانده از مرحله اول، مشخص شده و با رشد ملایمی به حرکت خود ادامه داده و و بعضاً با کاهش قیمتی مواجه می شوند. شرکت‌ها در این مرحله به سود دهی رسیده و قادر به تقسیم آن هستند.

 در مرحله تثبیت، رشد نسبت به مرحله قبل کاسته شده، با افزایش رقبا، میزان سود دهی و نوآوری افت می‌کند. رشد صنایع ادامه دارد. ولی رکود نیز دور از انتظار نیست.

در این سه مرحله بسیاری از شرکت‌ها شکست خورده و از دور رقابت خارج می‌شوند. همچنین شرکت‌های پر ریسک شناسایی می‌شوند. البته می‌توان مرحله افول را نیز به این چرخه اضافه کرد که یک صنعت را در معرض خطر قرار می‌دهد. شرکت‌ها ممکن است به علت رشد کمتر، سود تقسیمی بیشتری داشته و از ثبات بالاتری برخوردار باشند.

پس از بررسی این سه مرحله، صنایع درچارچوب اقتصاد دیده می‌شوند. برخی صنایع در رکود عملکرد خوبی دارند و برخی خیر. به طور مثال صنعت غذایی به علت نیازی که همیشه به آن وجود دارد، از رکود تأثیر نمی‌پذیرند. سرمایه گذاران به دنبال شرکتهای در حال رشد هستند. یکی از اهداف اولیه تحلیل بنیادی شناسایی صنایع در حال رشد در آینده نزدیک و دور است. برخی صنایع که متأثر از رکود و رونق هستند ادواری نامیده می‌شوند مثل صنعت خودرو.  برخی دیگر خلاف روند اقتصادی حرکت می‌کنند مثل معدنی‌ها. و یا صنایعی که متأثر از نرخ بهره هستند، نظیر بانکی‌ها، ساختمانی‌ها.

چند نکته کیفی در تحلیل صنایع و انتخاب صنعت مناسب

نخست آنکه عملکرد گذشته صنعت بررسی شود. به طور مثال صنعت سیمان طی چند سال اخیر شرایط رکودی داشته است.

دوم آنکه صنعت چقدر رقابت پذیر است؟ مواد اولیه، هزینه‌های واردات، چقدر آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ آیا سخت شدن شرایط پیشرفت وتولیدات، زمینه برای ورود رقبای جدید فراهم می‌کند یا صنعت و شرکت‌های فعال در آن، فعالیت منحصر به فرد خود را پی می‌گیرند؟

در گام سوم، به پیش بینی آینده صنعت پرداخته می‌شود. ریسک‌های پیش رو، محدودیت‌ها، سود مورد انتظار مورد توجه قرار گرفته و ارزیابی می‌شود.

 

بازگشت به صفحه سرفصل های اصلی تحلیل بنیادی

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *