09150566946

آشنایی با ماده ۱۴۱ قانون تجارت – کاهش سرمایه شرکت ها

سرمایه در شرکت سهامی 800x400 1 - آشنایی با ماده ۱۴۱ قانون تجارت - کاهش سرمایه شرکت ها

متن ماده : 

اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد باید در همان‌جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.
‌در صورتی که هیات مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیتدار درخواست کند.

 

بر اساس قانون تجارت و لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت برای شرکت های سهامی ، شرکت های سهامی عام که قابل پذیرش در بورس هستند ، برای تاسیس شرکت سهامی میباست حداقل ۲۰ درصد را تعهد به پرداخت کنند و حداقل ۳۵ درصد از این ۲۰ درصد را نیز میباست پرداخت کنند.

این ماده برای شرکت هایی است که بیش از نیمی ، از سرمایه شرکت را از دست بدهند باید حداقل ظرف ۱ سال نسبت به ترمیم سرمایه شرکت اقدام کنند ، در غیر این صورت هر ذی نفع میتواند دادخواست انحلال شرکت را بدهد.

 

بعد از اینکه  شرکتی مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شد ، میباست مجمع عمومی فوق العاده برگزار گردد و رای گیری نمایند که آیا شرکت منحل شود یا به راه حل ها اقدام کنند.

 

اما راه حل چیست ؟

شرکت هایی که مشمول این ماده شده اند (مانند بانک دی!) راه های مختلفی پیش روی آنهاست :

  • افزایش سرمایه تا میزان مقرر
  • کاهش سرمایه تا میزان مقرر
  • تغییر قالب شرکت (از شرکت سهامی به سایر شرکت ها)

معمولا شرکت های بزرگ اقدام به افزایش سرمایه تا میزان مقرر میکنند.

 

اگر به راه حل ها اقدام نکنند ؟

اگر شرکت ها اقدام به راه های مطرح شده در بالا اقدام نکنند ، هر ذی نفع میتواند درخواست انحلال شرکت را از دادگاه بخواهد.

اگر شرکت تا قبل از صدور رای شرط تشکیل را به میزان مقرر کاهش ، افزایش یا تغییر قالب بدهد ، دادگاه حکم به انحلال شرکت نمیدهد.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *