09150566946

اخبار مربوط به بانک مرکزی در تاریخ ۵خرداد ۱۴۰۰

#نرخ_سود

۱) بانک مرکزی ۲۵ همت (هزار میلیارد تومن) را برای روز چهارشنبه به حراج گذاشت. برای این ۲۵ همت،۱۸۷ میلیارد !! تومن تقاضا نشسته که ۴۷ میلیارد تومن اون انجام شده تقریبا هیچ. البته بانک مرکزی از اوراق قبلا منتشر شده ۹۹۰ میلیارد تومن هم تو بازار فروش زده. نرخ این اوراق ها تقریبا ۲۰٫۸ بوده است

۲) از اون طرف ۷٫۵ همت تقاضا ریپو (انگار همون وام) از ۵ تا بانک به بانک مرکزی درخواست رفته که موافقت نکرده. تازه ۲٫۱ همت از همین نوع وام های قبلی سررسید شده که تصفیه اش کرده. بانک مرکزی یه مدل اعتبار دیگه هم به بانک ها می ده که با وثیقه اوراق دولت انجام می شه. ۸٫۹ همت اعتبار این شکلی داده و در مقابل ۱۴٫۸ همت اعتبار قبلی را تصفیه کرده.

۳) احتمالا الان می گید این چی می گه. ساده بگم دولت پول می خواد تا خرجش کنه (سیاست مالی انبساطی تر). بانک مرکزی که متولی سیاست پولی هست به هر دلیلی (که احتمالا کنترل پایه پولی و سایر ارقام نقدینگی باشه) فازش یه چیز دیگه هست. بانک مرکزی در هفته اخیر عملا سیاست انقباضی در پیش گرفته. ساده اش این هست که تقریبا ۱ همت اوراق به بازار از اوراق بانک مرکزی داده شده و پولش جمع شده (سیاست پولی انقباضی) در کنارش ۸ همت هم از وام و اعتبارهایی که به سیستم بانکی داده بوده پس گرفته (سیاست پولی انقباضی).

۴) ما به عنوان فعال بازار سرمایه و فعال اقتصادی مهمترین درخواستی که از بانک مرکزی می تونی داشته باشیم همگامی سیاستهای پولی اش با سیاست های مالی دولت و همچنین متغیرهای کلان مثل تورم انتظاری است. خلاصه بگم در یک هفته اخیر دولت ساز خودش را زده که پول می خوام. بانک مرکزی اصلا یه جای دیگه بوده همزمان با پول خواستن اون خودش از بازار پول جمع کرده.

نتیجه گیری: نمی دونم شاید بانک مرکزی نرخ بالاتری می خواد مثلا ۲۲ درصد در مقابل ۲۰٫۸ درصد دولت ولی اگر این مدل یک هفته اخیر ادامه پیدا کنه نرخ ها می کشه بالا احتمالا. از اون طرف بانک های مشکل دار هم که همیشه خدا مشکل دارند. یعنی یه ۶ ماه نشد اینها دست از سر بازار پولی بردارن. عین اژدهای دوسر همیشه باید تو شکمشون سپرده ریخت به چه بهایی؟! اصلا براشون مهم نیست. برخی از منتقدان اقتصادی هم به جای اینکه این دوتا مشکل اساسی را بگیرن دستشون بنویسن در موردش گیر دادن به مقوله هایی که سطح اهمیت خیلی پایینی نسبت به اینها دارند

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *