09150566946

اصطلاحات رایج ارزهای دیجیتال

اصطلاحات پایه ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال (CRYPTOCURRENCY)

از اصلی‌ترین مفاهیم ارز دیجیتال، کریپتوکارنسی، ارز رمزنگاری‌شده، رمز ارز یا ارز رمز پایه است. رمز ارز و یا ارز دیجیتال به ارزهای مجازی گفته می‌شود که مستقل از سیستم بانکی و دولت هر کشوری اداره می‌شوند. این پول‌های دیجیتال برای جلوگیری از تقلب و افزایش امنیت رمزنگاری‌شده‌ و تنها در بستر اینترنت و دنیای دیجیتال قابل‌استفاده هستند. اولین پروژه موفق ارز دیجیتال مربوط به بیت کوین، در سال ۲۰۰۹ است. جالب است بدانید که قبل از آن نیز تلاش‌های مشابهی برای طراحی و توسعه ارز دیجیتال انجام‌شده بود که همگی با شکست مواجه شدند.

شیت کوین (SHITCOIN)

یکی از جدیدترین مفاهیم ارز دیجیتال بوده و به رمز ارز بی‌ارزش اشاره دارد. ارزش شیت کوین‌ها در آینده به‌طورکلی از بین رفته و به صفر می‌رسد. این اصطلاح در چند سال اخیر، با توجه به رشد صعودی تعداد رمزارزها، به وجود آمده است. جالب است بدانید که در حال حاضر، چیزی حدود ۲۲ هزار رمز ارز وجود دارد که بسیاری از آن‌ها، از نوع شیت کوین هستند.

آلت کوین (ALTCOIN)

ALTCOIN از دو بخش ALT+COIN تشکیل‌شده است. ALT (ALTERNATIVE) به معنای جایگزین بوده و بنابراین ALTCOIN به معنای کوین‌ یا سکه جایگزین است. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی اختراع‌شده توسط ساتوشی است. پس از بیت کوین رمزارزهای بسیاری مانند اتریوم، مونرو و ریپل وارد بازار شدند. اصلاح آلت کوین به تمام ارزهای دیجیتال اختراع‌شده بعد از بیت کوین گفته می‌شود.

ساتوشی (SATOSHI)

از پایه‌ای‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال است. ساتوشی نام خالق بیت کوین، اولین ارز دیجیتال در جهان است. امروزه به کوچک‌ترین کسری از بیت کوین یک ساتوشی گفته می‌شود. درواقع یک واحد ساتوشی ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین، یعنی یک‌صدم از یک‌میلیون BTC است.

بیت (BIT)

بیت یک واحد مشترک و یکی از زیر واحدهای بیت کوین است. ۱/۰۰۰/۰۰۰ بیت، برابر با یک بیت کوین است.

کریپتوگرافی (CRYPTOGRAPHY)

کریپتوگرافی یک عمل ریاضی و کامپیوتری برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها است. در بیت کوین از سه روش مختلف کریپتوگرافی از جمله MINING استفاده‌شده است.

توکن (TOKEN)

توکن از اصطلاحات کریپتوکارنسی رایج است. برخی افراد از این اصطلاح ‌اشتباهاً بجای COIN استفاده می‌کنند. هر کوین‌ بلاک چین یا همان سیستم ثبت داده اختصاصی خود را دارد. از کوین‌ها برای خریدوفروش کالا استفاده می‌شود. درحالی‌که توکن در بستر بلاک چین موجود کوین‌ها به‌خصوص اتریوم توسعه‌یافته و به‌کاربرده می‌شوند. برای مثال توکن‌های ایجادشده در بستر بلاک چین اتریومERC-20 نام دارند.

BTC و XBT

BTC و یا XBT هر دو به BITCOIN اشاره دارند و تفاوتی میان آن‌ها نیست.

وایت پیپر (WHITEPAPER)

به این اصطلاح در زبان فارسی اوراق سفید گفته می‌شود. اوراق سفید درواقع یک سند به‌صورت فایل PDF است که در آن اطلاعات مربوط به تمام جزئیات یک ارز دیجیتال جدید، تکنولوژی موجود در طراحی آن اشاره می‌شود. به‌طورکلی WHITEPAPER به مشکلاتی که توسعه‌دهندگان قصد دارند با رمز ارز خود آن‌ها را برطرف کنند، اشاره می‌کند.

ساتوشی ناکاموتو (SATOSHI NAKAMOTO)

ساتوشی ناکاموتو نام مستعار فرد یا افرادی است که بیت کوین را توسعه داده‌اند. ساتوشی نویسنده «اوراق سفید بیت کوین» و طراحی کننده اولین پایگاه داده بلاک‌چین است.

تاریخچه: در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ ایمیلی به نام «بیت کوین سامانه پولی همتا به همتا» توسط ساتوشی در فهرست ایمیل رمزنگاری‌شده منتشر شد.

بلاک چین (BLOCKCAHIN)

یکی از اصلی‌ترین مفاهیم ارز دیجیتال که بارها با آن مواجه شده‌ایم. این کلمه از کنار هم قرار گرفتن دو کلمه BLOCK و CHAIN به وجود آمده است. در هر بلوک اطلاعات جداگانه‌ای ثبت‌شده و به زنجیره بلوک‌های قبلی اضافه می‌شود. این مفهوم اولین بار با شکل‌گیری ارزهای دیجیتال استفاده شد. بلاک‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات و داده است که با رمزنگاری انجام‌شده، امکان هک و دست‌کاری اطلاعات آن وجود ندارد. اطلاعات بلاک‌چین با تمام کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود. درصورتی‌که داده‌ها و اطلاعات موجود در بلاک‌چین به‌صورت عمومی در دسترس باشد به آن PUBLIC BLOCKCAHIN می‌گویند.

همتا به همتا (P2P)

P2P مخفف عبارت PEER-TO-PEER یا همان مبادله همتا به همتا است. خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال از طریق پلتفرمP2P به‌صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند.

تاریخچه: این اصطلاح برای اولین بار در دهه ۸۰ میلادی استفاده شد؛ اما در سال ۱۹۹۹ کاربرد آن به اوج خودش رسید؛ در این سال NAPSTER با استفاده از یک شبکه P2P امکان تبادل موسیقی بین کاربران را فراهم کرد.

غیرمتمرکز (DECENTRALIZATION)

یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال و معنای غیرمتمرکز است. احتمالاً عبارت غیرمتمرکز را در خصوص ارزهای دیجیتال به‌دفعات شنیده باشید اما منظور از آن چیست؟ درواقع غیرمتمرکز به معنای این است که اطلاعات و داده‌ها در یک سازمان خاص متمرکز نشده و در تمام شبکه وجود دارند.

همان‌طور که اشاره شد در معاملات ارزهای دیجیتال مبادلات به‌صورت‌ همتا به همتا و غیرمتمرکز انجام می‌شوند؛ یعنی فروشنده و خریدار به‌صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند و واسطه‌ای (سازمانی) میان آن‌ها نیست؛ اما در سیستم‌های بانکداری دولت‌ها انتقال پول از حساب شماره ۱ به‌حساب شماره ۲ توسط یک واسط به نام بانک که به اطلاعات هر دو حساب ۱ و ۲ دسترسی دارد، انجام می‌شود.

بلاک (BLOCK)

بلاک بخشی از زنجیره تشکیل‌دهنده در بلاک چین است. هر بلاک حاوی اطلاعات و داده‌های مربوط به تراکنش‌های انجام‌شده هستند. پس از تکمیل هر بلاک و تائید نهایی آن توسط ماینر، بلاک بسته‌شده و به زنجیره بلاک‌های پیشین اضافه می‌شود. در این صورت امکان تغییر اطلاعات و اضافه و کم نمودن داده‌ها در این بلاک‌ها وجود ندارد. اولین بلاک ایجادشده توسط ساتوشی GENESIS BLOCK نام دارد.

الگوریتم‌های اجماع (CONSENSUS ALGORITHMS)

این عبارت در فارسی به معنای الگوریتم‌های اجماع است. به روش‌هایی که بر اساس آن‌ها اعضای یک شبکه بلاک‌چین به توافق می‌رسند، الگوریتم‌های اجامع می‌گویند. از اصلی‌ترین کاربردهای الگوریتم اجامع توافق در تائید یک تراکنش در بلاک است. دو الگوریتم PROOF OF WORK و PROOF OF STAKE در بلاک‌چین استفاده می‌شوند.

اثبات کار (PROOF OF WORK)

در فارسی به معنای «اثبات انجام کار» است. یک الگوریتم استخراج بیت کوین و مبتنی بر محاسبات ریاضی پیچیده است. محاسبات توسط کامپیوترهایی باقدرت پردازش بالا انجام می‌شوند. این محاسبات اعتبار تراکنش‌های انجام‌شده در هر بلوک را تائید می‌کنند. کامپیوتری که سریع‌تر بتواند محاسبات را انجام داده و تراکنش‌های بلاک را تائید کند به‌عنوان پاداش مقداری بیت کوین دریافت می‌کند.

اثبات سهام (PROOF OF STAKE)

از دیگر اصطلاحات ارزهای دیجیتال و به معنای «اثبات سهام» است. یکی دیگر از روش‌های حفظ امنیت بلاک‌چین است. از این روش به‌عنوان جایگزین PROOF OF WORK نیز استفاده می‌شود. در این روش افراد می‌توانند با خرید بخشی از رمز ارز شبکه را خریداری کرده و برای مدتی به شبکه اختصاص دهند؛ و بر اساس میزان و مدت‌زمان بلوکه شدن دارایی‌شان، از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. درنهایت این افراد در فرایند تائید تراکنش‌های بلاک‌ها مشارکت می‌کنند.

هش (HASH)

هش یک تابع ریاضی است. به‌طورکلی توابع ریاضی ورودی‌هایی را دریافت کرده و با انجام تغییراتی آن‌ها را به خروجی‌های مجزا تبدیل می‌کنند. از تابع هش در محاسبات ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. هش اعداد و حروف مختلف را به‌صورت داده‌های ورودی دریافت کرده و آن‌ها را به خروجی رمزگذاری شده تبدیل می‌کند. با رمزنگاری اطلاعات توسط هش، امنیت اطلاعات بالا رفته و از آن برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌شود.

نرخ هش (HASH RATE)

HASH RATE یا HASH POWER از مفاهیم ارز دیجیتال است. هش ریت (نرخ هش) معیار و واحد اندازه‌گیری است که توسط آن سرعت حل تابع هش توسط ماینر مشخص می‌شود. هش ریت تعداد تلاش‌های شبکه برای تکمیل محاسبات را مشخص می‌کند.

دو بار خرج کردن (DOUBLE SPENDING)

این عبارت به معنای «دو بار خرج کردن پول» است. ازآنجایی‌که ارزهای دیجیتال پول‌های فیزیکی نیستند امکان کپی کردن و خرج کردن دومرتبه آن‌ها وجود دارد؛ اما با استفاده از این سیستم امنیتی امکان کپی کردن ارز دیجیتال یا خرج کردن دومرتبه آن وجود ندارد. با ثبت دقیق تراکنش و دارایی‌ها در بلاک‌چین احتمال DOUBLE SPENDING به صفر رسیده است.

حمله ۵۱ درصدی (ATTACK 51%)

زمانی که شبکه از سیستم PROOF OF WORK استفاده می‌کند ممکن است به حمله ۵۱ درصدی دچار شود؛ اما اصطلاح حمله ۵۱ درصدی چیست؟ حمله ۵۱ درصدی توسط ماینرها انجام می‌شود. زمانی که یک فرد و یا گروه موفق به گرفتن ۵۱ درصد قدرت شبکه شده و بالاترین HASH RATE را کسب کنند، توانایی حمله به شبکه را پیدا می‌کنند.

درواقع منظور از حمله، توانایی برگشت زدن تراکنش، دست‌کاری در تراکنش‌ها و حذف آن‌ها است. این افراد می‌توانند کوین‌های خارج از پروتکل تولید کرده و کوین‌های دیگر را به سرقت ببرند. درصورتی‌که شبکه با حمله ۵۱ درصدی مواجه شود فعالیت و تراکنش‌ها متوقف‌شده و بلاک‌ها بررسی مجدد و تصحیح می‌شوند.

صرافی ارز دیجیتال (CRYPTO EXCHANGE)

با پیشرفت دنیای ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر مفاهیم ارز دیجیتال نیز گسترش پیداکرده‌اند. صرافی‌های ارزهای دیجیتال یا CRYPTO EXCHANGE از این موارد هستند که تعداد آن‌ها در سال‌های اخیر در سراسر جهان افزایش‌یافته است. صرافی‌های ارزهای دیجیتال وب‌سایت‌های آنلاینی هستند که در آن‌ها یک رمز ارز خاص با یک نوع دیگر ارز دیجیتال مبادله می‌شود. صرافی‌ها کارمزدی را برای مبادلات انجام‌شده در نظر می‌گیرند.

هالوینگ (HALVING)

هالوینگ از کلمه انگلیسی HALF به معنای نصف گرفته‌شده است. به نصف شدن پاداش بیت کوین پس از استخراج هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک، HALVING گفته می‌شود. این سیستم توسط ساتوشی خالق بیت کوین، برای جلوگیری از تورم، کمیاب شدن بیت کوین و به‌طورکلی کنترل عرضه و تقاضا ابداع‌شده است. پاداش‌ها هر چهار سال یک‌بار نصف می‌شوند آخرین هالوینگ در سال ۲۰۲۰ این اتفاق افتاد.

شماره یا ارتفاع بلاک (BLOCK HEIGHT)

یکی دیگر از مفاهیم ارز دیجیتال بلاک هایت یا ارتفاع بلاک است. همان‌طور که اشاره شد بلاک‌چین شامل تعدادی بلاک به‌صورت زنجیروار و پشت‌هم است. یک بلاک را در این زنجیر در نظر بگیرید، به‌اندازه بلاک‌های قبلی آن بلاک خاص،BLOCK HEIGHT آن بلاک گفته می‌شود.

ساتوشی اولین بلاک بیت کوین را ایجاد کرده است. نام این بلاک، بلاک پیدایش است. ازآنجایی‌که قبل از آن بلاک دیگری وجود ندارد بلاک هایت، بلاک پیدایش صفر است.

پول یا ارز فیات (Fiat)

معمولاً پشتوانه پول هر کشو میزان دارایی و ذخایر طلای آن کشور است؛ اما پول فیات به پولی گفته می‌شود که پشتوانه‌ای نداشته و ارزش آن به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد؛ مانند دلار آمریکا.

تاریخچه: این سیستم ارزی برای اولین بار در چند قرن گذشته و در کشور چین شکل گرفت و به‌مرور در کشورهای دیگر جهان از این سیستم استفاده شد.

فورک (Fork)

به این اصطلاح فورک یا انشعاب گفته می‌شود. هر یک از ارزهای دیجیتال با قوانین و پروتکل‌های خاص خود در حال فعالیت هستند. تا زمانی که این پروتکل‌ها توسط تمام برنامه‌نویسان قابل‌قبول باشند بلاک‌های موجود در بلاک‌چین به روند فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ اما اگر به هر دلیلی برنامه‌نویسان با پروتکل موجود به مشکل برخورده و قصد اصطلاح و تغییر آن را داشته باشند، بلاک موردنظر را آپدیت می‌کنند. به آپدیت و یا ایجاد بلاک جدید فورک می‌گویند.

سافت فورک (SOFT FORK)

اگر تغییرات ایجادشده در بلاک‌ها به‌صورت سطحی و جزئی باشد، اصطلاحاً SOFT FORK انجام‌شده است. به این معنا که قوانین اجماع و پروتکل‌های قبلی بدون تغییر باقی‌مانده و قوانین اجماع جدید متشکل از پروتکل‌های جدید به قوانین قبلی اضافه می‌شوند.

هارد فورک (HARD FORK)

برخلاف مورد قبلی در قوانین اجماع قبلی به‌طورکلی کنار گذاشته‌شده و قوانین و پروتکل‌های (دستورالعمل) جدیدی جایگزین آن‌ها می‌شوند. قوانین جدید با قوانین قبلی سازگار نیستند. برای مثال نرم‌افزارهای کامپیوتری را در نظر بگیرید که آپدیت‌های جدید آن‌ها با نسخه‌های سال‌های قبلی اجرا نمی‌شوند اما برعکس آن امکان‌پذیر است.

هارد فورک در برخی مواقع باعث ایجاد ارز جدید می‌شود. برای مثال بیت کوین کش نتیجه هارد فورک در بیت کوین است.

عرضه‌ اولیه‌ سکه (ICO)

INITIAL COIN OFFERING یا عرضه اولیه سکه را ICO می‌گویند. برای اجرای ایده‌ها و پروژه‌های مرتبط با ارز دیجیتال و درنهایت راه‌اندازی استارت اپ‌ها تأمین بودجه بسیار مهم است. تأمین بودجه برخی از این پروژه‌ها توسط ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. به رویدادی که در آن بودجه راه‌اندازی استارت اپ به‌صورت ارز دیجیتال جمع‌آوری می‌شود ICO گفته می‌شود. در این رویداد سرمایه‌گذاران با ارز دیجیتال در پروژه سرمایه‌گذاری کرده و در عوض توکن بلاک‌چینی دریافت می‌کنند.

تاریخچه: برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ شرکت‌ها از این روش جمع‌‌آوری سرمایه استفاده کردند.

EXIT SCAM

نوعی کلاه‌برداری است که توسط استارت اپ‌ها در ICO اتفاق می‌افتد. همان‌طور که اشاره شد استارتاپ‌ها محلی برای سرمایه‌گذاری هستند. در برخی مواقع پس از مدتی این شرکت‌ها به‌طورکلی منحل شده و ارزهای دیجیتالی که در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شده است به سرقت می‌روند.

تاریخچه: این اصطلاح مخصوص بازار ارزهای دیجیتال نیست و پیش از آن نیز در مورد کسب‌وکارهایی استفاده می‌شد که باوجود دریافت هزینه سفارش‌ها جدید از مشتریان، ارسال سفارش‌ها را متوقف می‌کند.

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity)

در بلاک‌چین‌ ارز دیجیتال اتریوم، ‌قراردادهایی وجود دارد که به آن قرارداد هوشمند می‌گویند. قرارداد هوشمند درواقع پروتکل‌ خاص و ویژه‌ای برای تنظیم قراردادها است. به‌طورکلی سالیدیتی یک‌زبان برنامه‌نویسی است که قراردادهای هوشمند اتریوم توسط آن نوشته‌شده‌اند.

BITCOIN MAXIMALISTS

همان‌طور که اشاره شد اولین ارز دیجیتال طراحی‌شده بیت کوین است. ارزش این رمز ارز نسبت به سایر ارزهای دیجیتال بیشتر است. از همین رو برخی از افراد سایر ارزهای دیجیتال را بی‌ارزش می‌دانند که به آن‌ها بیت‌کوین ماکسیمالیست یا BITCOINER گفته می‌شود.

خودت تحقیق کن (DYOR)

DYOR یا DO YOU OWN RESEARCH به معنای «خودت تحقیق کن» است. این اصطلاح به‌طورکلی رایج بوده و مختص بازار ارزهای دیجیتال نیست. زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که به فرد سؤال‌کننده پیشنهاد می‌شود تنها به گفته‌های دیگران اعتماد نکرده و قبل از هر تصمیمی درباره آن تحقیق کند.

WHEN LAMBO

از لغات جالب در میان اصطلاحات ارزهای دیجیتال است. کلمه LAMBO در این عبارت به لامبورگینی اشاره دارد. در میان کاربران بازار ارزهای دیجیتال اصطلاح WHEN LAMBO به این موضوع اشاره دارد که چه زمانی با سود حاصل از افزایش ارزش ارز دیجیتال لامبورگینی می‌خرید؟

تاریخچه: یکی از سرمایه‌گذاران و HODLERهای باسابقه بیت کوین در سال‌های ابتدایی معرفی بیت کوین در بازه‌های زمانی مختلف بیت کوین خریده و نگهداری کرده است. این فرد سال‌ها بعد و با افزایش ارزش بیت کوین تعدادی از آن‌ها را فروخته و با آن لامبورگینی می‌خرد. از آن زمان به بعد این اصطلاح در میان کاربران وایرال شده است.

BTFD

از اصطلاحات ارزهای دیجیتال است که به‌طورمعمول در میان کاربران باسابقه رواج دارد. این عبارت کوتاه شده عبارت BUY THE F*CKING DIP است. از این اصطلاح به‌عنوان یک پیشنهاد، زمانی استفاده می‌شود که قیمت به پایین‌ترین میزان خود رسیده و درنتیجه بهترین زمان خرید است.

دفتر کل مرکزی (CENTRAL LEDGER)

این عبارت در لغت به معنای «دفتر کل مرکزی» است. وظیفه این دفتر حفظ و نگهداری اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها است. سیستم ثبت اطلاعات مربوط به بدهی‌ها، حساب‌ها، تراکنش‌ها و بسیاری موارد دیگر مختص به ارزهای دیجیتال نیست و پیش از آن نیز مورداستفاده بوده است.

دفتر کل توزیع‌شده (Distributed Ledger)

به معنی «دفتر کل توزیع‌شده» است. درواقع یک پایگاه داده با امنیت بسیار بالا است که به‌طور مشترک در چندین سایت و موسسه به اشتراک گذاشته می‌شود. این پایگاه داده توسط چندین نفر قابل‌دسترس بوده و اجازه می‌دهد معاملات شاهد عمومی داشته باشند، اما امکان حذف و تغییر اطلاعات ثبت‌شده در آن وجود ندارد.

جستجوگر بلاک چین (Blockchain explorer)

از اصطلاحات ارزهای دیجیتال و به معنای جستجوگر بلاک‌چین است. به موتور جستجو یک سایت و یا اپلیکیشن برای جستجو در بلاک‌چین‌ها گفته می‌شود. این مرورگرها یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورداستفاده کاربران است که اطلاعات ارزشمندی از جزئیات بلاک، تراکنش‌ها، تاریخچه تراکنش یک آدرس خاص، آدرس‌های ورودی و خروجی و… را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. درواقع مرورگر هر ارز دیجیتال به‌صورت اختصاصی عمل می‌کند؛ یعنی اطلاعات تراکنش بیت‌کوین در مرورگر اتریوم قابل‌رؤیت نیست.

ارز دیجیتال باثبات یا استیبل کوین (Stablecoin)

STABL COIN یا ارز دیجیتال با ثابت به رمزارزهایی گفته می‌شود که باوجود ارزش ثابت، از آنها برای کاهش نوسانات بازار و ایجاد ثبات قیمت به کوین‌ها، استفاده می‌شود. برخلاف سایر کوین‌ها که به‌صورت مستقل عمل می‌کنند، معمولاً پشتوانه استیبل کوین‌ها ارزهای دولتی، طلا و یا سایر ارزهای دیجیتال است.

برای مثال یکی از استیبل کوین‌های معرفی‌شده به بازار «تتر» است. ارزش تتر ۱ دلار است.

ارزش بازار (Market Capitalization)

MARKET CAPITALIZATION، مارکت کپ یا ارزش بازار به ارزش نقدی یک دارایی مثل ارز دیجیتال در بازار گفته می‌شود. برای به دست آوردن مارکت کپ هر ارز دیجیتال لازم است تعداد کل توکن و کوین‌های استخراج‌شده را در قیمت نقدی آن کوین ضرب کنید.

مثال ارزش بازار بیت کوین ۲۲۰ میلیارد دلار است.

سیاست شناخت مشتری (KYC)

کوتاه شده‌ عبارت KNOW YOUR CUSTOMER به معنای «مشتری خود را بشناس» است. KYC یک الزام قانونی برای جلوگیری از پول‌شویی و ضرر و زیان مالی است. بر طبق آن‌ها احراز هویت مشتریان ضروری است. KYC تنها مربوط به بازار ارزهای دیجیتال نبوده و بانک‌ها نیز اطلاعات شناسایی، آدرس و شماره تماس از مشتریان خود دریافت می‌کنند.

نود (NODE)

NODE یا گره سیستم‎های کامپیوتری هستند که برای تائید و بررسی تراکنش‌ها به شبکه بلاک‌چین متصل شده‌اند. اطلاعات موجود در هر یک از بلاک‌های یک بلاک‌چین در نودها ذخیره‌شده است.

FISH

به شخصی گفته می‌شود مقادیر ناچیزی از ارز دیجیتال را به لطف حالت WHALE که بازار را بالا و پایین می‌کند، در اختیار دارد.

متن‌باز یا اپن سورس (Open Source)

این اصطلاح در میان کاربران فارسی‌زبان به متن‌باز معروف است. ممکن است سازندگان یک نرم‌افزار اطلاعات و کدهای برنامه‌نویسی مربوط به آن را در دسترس عموم قرار نداده و از آن به‌صورت محرمانه نگهداری کنند؛ اما در برخی از مواقع برعکس آن این اتفاق افتاده و کدهای برنامه‌نویسی نرم‌افزار در هنگام انتشار در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. ارزهای دیجیتال نیز به همین ترتیب به‌صورت متن‌باز و کاملاً شفاف هستند. علاوه بر دسترسی و مشاهده کدها و اطلاعات مربوط به ساختار ارزهای دیجیتال امکان تغییر و ویرایش آن‌ها وجود دارد.

تاریخچه: این اصطلاح مربوط به برنامه‌نویسی است و مختص ارزهای دیجیتال نیست اما ساتوشی به‌عنوان خالق اولین ارز دیجیتال از آن استفاده کرده است.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *