09150566946

الگو مثلث افزایشی

الگو مثلث افزایشی

 

الگو های مثلث در تحلیل تکنیکال به سه شکل : الگو مثلث افزایشی ، مثلث کاهشی و مثلث متقارن می باشد که در این مقاله به توضیح الگو مثلث افزایشی میپردازیم

شکل الگو

الگوی مثلث افزایشی به صورت یک مثلث با ضلع فوقانی افقی و ضلع تحتانی مورب با شیب مثبت است.

1 1 300x167 - الگو مثلث افزایشی

در مورد الگوی مثلث افزایشی حتما شنیده‌اید که گفته می‌شود این الگو به احتمال بیشتر، از خط افقی خارج خواهد شد (یعنی خط بالایی). اما آیا این جمله صحیح است؟ برای پاسخ به این سوال به تحقیقات انجام شده در مورد این الگو مراجعه می‌کنیم.

بولکوفسکی تعداد ۱۰۹۲ مثلث افزایشی را با تحلیل تکنیکال نمودارهای گوناگون جمع‌آوری کرده است. از این تعداد ۷۶۶ الگو، به سمت بالا شکسته شده‌اند و ۳۲۶ الگو به سمت پایین الگو را شکسته‌اند. به عبارت دیگر:

در الگوی مثلث افزایشی احتمال شکست رو به بالا ۷۰ درصد و احتمال شکست رو به پایین ۳۰ درصد می‌باشد.

2 1 300x167 - الگو مثلث افزایشی

در مورد روند قیمت هم باید بگوییم این الگو هم در روند صعودی و هم در روند نزولی ادیده  می‌شود.

در مورد برخورد قیمت با دو خط روند در این الگو، نیازی نیست قیمت حتما با خط برخورد کند، بلکه صرفا باید این خطوط روند قیمت را کنترل کنند. این موضوع بسیار مهم است، زیرا ممکن است بسیاری از الگوهایی که در نمودار پیدا کنید به طور قطع با خطوط روند برخورد نداشته باشند، در این موضوع زیاد حساس نباشید.

در زیر مواردی که در تشکیل الگوی مثلث افزایشی بایستی توجه شود را اشاره کرده‌ایم:

  • وجود خط افقی یا تقریبا افقی در بالای کندل‌ها به طوری که قیمت از آن عبور نکند و برای قیمت نقش مقاومت داشته باشد
  • وجود خط روند صعودی در پایین کندل‌ها
  • قیمت بایستی حداقل دوبار به خط افقی بالا و دو بار به خط روند صعودی زیرین برخورد کند
  • قیمت بایستی در بین این دو خط نوسان کند. درون الگو نباید فضای خالی زیادی وجود داشته باشد و بایستی توسط کندل‌ها پر شود.

مهمترین مسئله در مورد الگوی مثلث افزایشی این است که بایستی فضای درون الگو، با کندل‌ها پر شود. در واقع نباید فضای خالی درون الگو وجود داشته باشد. اگر الگوی مثلثی را پیدا کردید که کندل‌ها بیشتر تمایل دارند در نزدیکی یکی از خطوط روند نوسان کنند، بدانید که الگوی مثلث را اشتباه تشخیص داده‌اید. اجازه دهید برای مشخص کردن این موضوع چند مثال ارائه دهیم.

3 1 265x300 - الگو مثلث افزایشی

تصویر بالا یک مثال بارز از تشخیص اشتباه این الگو است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، کندل‌ها تنها یکبار با خط افقی تماس داشته است، این کمتر از حداقل دوبار است. مشکل دوم الگوی بالا این است که فضای خالی درون نمودار زیاد است. کندل‌ها  بیشتر تمایل دارند روی خط روند صعودی نوسان کنند به جای اینکه بین دو خط نوسان کنند. پس الگوی بالا یک تشخیص اشتباه از الگوی مثلث افزایشی می‌باشد.

مثالی دیگری از یک الگوی اشتباه را در زیر مشاهده می‌کنید.

4 1 300x168 - الگو مثلث افزایشی

این الگو نیز نمی‌تواند یک الگوی مثلث افزایشی باشد. زیرا کندل‌ها به اندازه کافی بین دو خط نوسان نداشته است. فضای خالی درون الگو بسیار زیاد است. هرگاه فضای خالی درون الگو زیاد بود، مطمئن باشید که الگو را اشتباه تشخیص داده‌اید.

 

اعتبار الگو

 برای بررسی اعتبار الگو به حجم معاملات دقت کنید. در ابتدای تشکیل این الگو، بایستی حجم معاملات بالا بوده و به مرور حجم معاملات کاهش یابد. در حین تشکیل الگو بایستی حجم معاملات نیز کاهش یابد.

هنگام خروج از این الگو، بهتر است که خروج از الگو با حجم بالا صورت بپذیرد. البته حجم بالای معاملات در هنگام خروج از الگو ضروری نیست اما بهتر است این اتفاق بیافتد.

6 1 300x167 - الگو مثلث افزایشیالگوی حجم معاملات در بررسی اعتبار الگوی مثلث افزایشی

بررسی درصد خطا

یکی از مهمترین اطلاعاتی که در یادگیری الگوها باید نسبت به آن حساس بود، درصد خطای آن الگو می‌باشد. 

اما در مورد الگوی مثلث افزایشی درصد خطا به طور میانگین ۱۲ درصد است. چه در مورد شکست رو به بالا یا شکست رو به پایین این درصد خطا یکسان است. همچنین قیمت تقریبا در ۵۰ درصد مواقع پس از شکست الگو، به الگو پولبک خواهد زد.

در اینصورت هم می‌توان در زمان شکست الگو، خرید انجام شود و یا منتظر بمانید تا قیمت به الگو پولبک بزند و با اطمینان بالاتری خرید انجام شود.

هدف الگو

تا اینجا توانستیم الگوی ملث افزایشی را تشخیص داده و اعتبار آن را بررسی کنیم. وقتی تمامی شرایط برای ورود مهیا باشد، گام نهایی محاسبه نقطه خروج یا تارگت این الگو می‌باشد.

الگوی مثلث افزایشی در ۷۰ درصد مواقع نشان‌دهنده رشد قیمت می‌باشد، اما رشد قیمت تا چه محدوده‌ای؟ برای تعیین تارگت یا هدف الگو، ارتفاع الگوی مثلث را محاسبه کنید، این ارتفاع را به نقطه خروج از الگو اضافه کنید، قیمت بدست آمده تارگت این الگو می‌باشد. برای زمانی که قیمت به زیر این الگو نفوذ کند محاسبه تارگت به همین منوال خواهد بود. با این تفاوت که قیمت پس از شکست الگو به اندازه ارتفاع الگو، کاهش می‌یابد. برای روشن شدن موضوع تصویر زیر را مشاهده کنید.

7 300x167 - الگو مثلث افزایشی

توصیه‌هایی برای استفاده از این الگو برای انجام ترید:

  • سعی کنید در جهت روند بازار معامله کنید. اگر روند صعودی است، در صورتی که الگو رو به بالا شکسته شد وارد شوید و اگر روند بازار نزولی است، در صورتی که الگو رو به پایین شکسته شد وارد بازار شوید.
  • اگر در نزدیکی این الگو حمایت و مقاومت معتبری قرار دارد، دست به خرید نزنید. شاید با این‌کار چند درصد سود را از دست بدهید، اما صبر کنید حمایت و مقاومت معتبر شکسته شود، پس از آن وارد بازار شوید. با این‌کار ریسک خرید خود را پایین خواهید آورد.
  • الگوی بلندتر نسبت به الگوی کوتاه‌تر، عملکرد بهتری خواهد داشت
🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *