09150566946

اندیکاتورهای روند نما یا Trend ،اندیکاتورهای نوسان نما یا Oscillator،اندیکاتورهای حجمی یا Volume

انواع اندیکاتورها

300x168 - اندیکاتورهای روند نما یا Trend ،اندیکاتورهای نوسان نما یا Oscillator،اندیکاتورهای حجمی یا Volume

 

انواع اندیکاتورها را می‌توان در سه گروه اصلی اندیکاتورهای روندنما و اندیکاتورهای نوسان نما و اندیکاتورهای حجمی به شرح زیر طبقه بندی نمود در این پست ما به رایج ترین اندیکاتورها و طبقه بندی اندیکاتورها خواهیم پرداخت

اندیکاتورهای روندنما

اندیکاتورهای روندنما در وهله نخست سعی می‌کنند تشخیص دهند که آیا با یک بازار جهت ‌دار مواجه هستیم یا یک بازار نوسانی و بدون جهت.

سپس در صورتی که بازار از نوع روند دار باشد تلاش می‌کنند جهت این روند را به صورت صعودی یا نزولی مشخص نمایند.

روند دار بودن یا نبودن بازار از این جهت واجد اهمیت است  که روش معاملاتی در بازارهای رونددار و بدون روند کاملاً متفاوت و حتی متضاد با یکدیگر می باشد.

برخی از رایج ترین اندیکاتورهای روند نما عبارتند از میانگین های متحرک ساده و نمایی و باندبولینگر اندیکاتور پارابولیک سار میانگین متحرک و غیره …

این اندیکاتور ها در اغلب نرم افزارهای تکنیکال در گروه جداگانه ای تحت عنوان اندیکاتورهای ترند فلور یا به اختصار ترند طبقه‌بندی می‌شود که به معنی اندیکاتورهای است که دنبال کننده روند می باشد

میانگین متحرک جزء اولین اندیکاتور ها و مشهورترین اندیکاتورهای روند نما هستش که قاعدتاً اولین اندیکاتور ابتدایی در تاریخچه تحلیل تکنیکال نیز هست.

اندیکاتورهای نوسان نما

اندیکاتورهای نوسان نما یا اسیلاتورها با هدف تولید و صدور سیگنال های خرید و فروش طراحی شده اند .

مهمترین وظیفه اسیلاتورها این است که بتوانند بهترین نقاط را جهت ورود و خروج به بازار پیدا کرده و آنها را در سریع ترین زمان به معامله گر پیشنهاد دهند.

معمولاً اسیلاتورها سیگنال‌های خود را بر مبنای خروج از نواحی اشباع خرید و فروش و یا بر مبنای تلاقی باخت سیگنال تولید می‌کند.

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (rsi) یکی از مشهورترین اندیکاتور برای نوسان نما می باشد همانطور که مشخص است فرمول درونی آن به گونه‌ای تعریف شده که بتواند قدرت خریداران و فروشندگان را اندازه گیری نماید.

اندیکاتور rsi بر حسب درصد بیان می شود به عنوان مثال اگر مقدار اندیکاتور rsi برابر با ۱۰۰% باشد یعنی تمامی قدرت بازار به طور کامل در اختیار خریداران قرار گرفته است و بالعکس اگر مقدار اندیکاتور برابر با صفر باشد یعنی تمام قدرت بازار به طور کامل در دست فروشندگان است.

برخی از رایج‌ترین اسیلاتورها که اغلب مورد استفاده معامله‌گران قرار می گیرند عبارتند از : اندیکاتور شاخص قدرت نسبی “مکدی ” استوکاستیک ” منتوم ” و غیره…

نکته :هر چقدر که اسیلاتورها در تایم فریم های بالاتر استفاده نموده و یا از دوره تناوب بزرگتری برای آنها استفاده کنید معمولاً تعداد سیگنال های صادره توسط آنها کمتر خواهد شد و در عوض میزان خطای این سیگنال ها نیز کمتر می‌شود.

اندیکاتورهای حجمی

اندیکاتورهای حجمی ساخته شده اند تا میزان تزریق نقدینگی به بازار و یا میزان خروج پول از بازار را اندازه گیری نمایند.

یکی از مهمترین دغدغه‌های همیشگی معامله گران بر این است که بتوانند بدون برخورداری از رانت اطلاعاتی و بدون دسترسی به اطلاعات پنهانی از نحوه جریان پول هوشمند درون بازار مطلع شود.

اندیکاتور حجمی این تلاش می‌کند که تا با استفاده از محاسبات به اندازه گیری هایی که بر روی حجم معاملات انجام می دهند نسبت به چگونگی ورود و خروج اسمارت مانی به درون بازار آگهی یابد و معامله‌گر قادر به موج سواری بر روی جریان نقدینگی نمایند.

 نکته :یک تحلیلگر تکنیکال برای آگاهی از همه آنچه که در پشت پرده بازار در حال وقوع است صرفاً به سه فاکتور (قیمت) (زمان)  (حجم)  معاملات احتیاج دارد.

فرض بر این است که تحلیلگران تکنیکال می توانند کلیه محاسبات و اندازه‌گیری لازم را صرفا با اتکا به همین سه متغیر اصلی انجام بدهند نمودار و اندیکاتور مورد نیاز را رسم نموده و کلی پیش‌بینی‌ها و تصمیم‌گیری لازم جهت ورود و خروج موفق انجام دهند

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *