09150566946

تحلیل اخبار و صنایع در تاریخ ۱۹خرداد ۱۴۰۰

*آمارها کلیدی بازار
۱٫  شاخص کل روند متعادل یا صعودی – روند شاخص هم وزن نزولی 
۲٫  دلار حواله سنا ۲۰٫۱۵۰ – ۲۰٫۳۳۳ تومان. اسکناس تهران ۲۴٫۰۲۰ تومان.
۳٫ در بورس کالا، آهن اسفنجی ۸۵میلیون ریال، استایرن بوتادین رابر ۳۵۶میلیون ریال، ABS شبصیر ۴۸۸میلیون ریال، اسلب ۱۶۷میلیون ریال، سیمان تیپ ۵ فله ۳۵۳۴میلیون ریال، سیمان تیپ ۵ پاکتی ۵۰۰۰-۵۲۷۳ میلیون ریال، شمش فایرا ۵۱۵میلیون ریال، شمش فولاد ۱۳۳میلیون ریال، شمش روی ۵۸۴میلیون ریال، کاتد مس ۲۰۴۰ میلیون ریال.
۴٫  روز سه شنبه  ۲۵۶ نماد دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۴٫۲ همت بود. ۴۴۷ نماد معادل ۷۴ درصد بازار منفی بود.
۵٫  ارزش معاملات روز سه شنبه ۵٫۶ همت بود. ۲۶۳ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۱۶۰ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.
۶٫  حقیقی ها در بازار سه شنبه بانکی و زراعت خریدند. حقوقی ها از غذایی و خودرو حمایت کردند. وبملت، فروی، فزرین، وتجارت، غشهداب، کاما، وساپا، زپارس توسط حقیقی خریدار شد. حقوقی غکورش، غصینو، فولاد، میدکو، خودرو، اپال خرید.
۷٫  در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه خنصیر، شبندر، چدن، فجر، فلوله… گزارش جدید به کدال نشست.
*صنایع و شرکت ها
۱٫  شگویا، آریا و بفجر در خصوص مباحث مالیاتی و رای دیوان عدالت در خصوص شمولیت معافیت مالیاتی یک شفاف سازی داده اند که اثرات مثبتی بر وضعیت شرکت خواهد داشت.
۲٫  پتروشیمی فناوران با استفاده از قوانین مالیاتی معافیت خود را از ۱۰ به ۲۰ سال افزایش داد.
۳٫  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصمیم این سازمان برای انتشار  صورت های مالی تصویب شده سال گذشته سازمان بورس برای مشاهده عموم و فعالان بازار خبر داد .
۴٫  فایرا می گوید مبلغ فروش سال ۹۹ این شرکت بهبود یافته و گزارش این شرکت با درامد واقعی بالاتری محقق شده است.
۵٫  ثنور یک قرارداد در خصوص ساخت و اجرای پروژه برج های مسکونی سبز کوثر منعقد کرده است که جزئیات و ارزش آن را در کدال شفاف سازی کرده است.
۶٫  در مجمع شغدیر گفته شد ” زمان هایی که کلر مورد نیاز موجود نباشد edc وارد کرده و یا از خارج از کشور خرید می کنیم. اما برای تامین کلر پایدار رایزنی هایی با پتروشیمی اروند انجام شده است.”
۷٫  در مجمع فرآور مطرح شد ”  برنامه ما در سال قبل فروش ۱۴۰۰۰ تن بود. ما دیدیم حاشیه سود ما به دلیل افزایش قیمت دلار و روی هر روز در حال افزایش است؛ در نتیجه تصمیم گرفتیم حداقل فروش را داشته باشیم و دپو کنیم. برنامه صادرات ما ۱۴ هزار تن برای امسال است. ۲۰ هزار تن خاک ترکیه قرار داد بستیم. ۵ هزار تن اول در حال حمل است قسمتی از آن در گمرک زنجان تخلیه شده است.  قسمتی در قبال وجه نقد و بخشی تهاتر با خاک. ما به دنبال خرید معدن هستیم اما معدن مناسب پیدا نکردیم. “
۸٫  سرمایه فعلی  شرکت در حال حاضر ۲۵۰میلیارد تومان است.  دو مرحله افزایش سرمایه داریم. اولین مرحله از محل تجدید املاک به مبلغ ۱۴۱۹ میلیارد تومان است که احتمالا تا یک ماه دیگر مجمع آن برگزار خواهد شد. تلاش ما این است که در دولت فعلی این کار انجام‌شود.  افزایش سرمایه مرحله دوم از محل مطالبات است که سرمایه شرکت را به ۱۹۴۰ میلیارد تومان خواهد رساند.
۹٫  غاذر و وشمال املاک خود را به مزایده فروش گذاشته اند.
۱۰٫  خصدرا در یک شفاف سازی اعلام کرد که تمامی بدهی های مالیاتی خود تا سال ۹۶ را تسویه کرده است.
۱۱٫  شبندر در مجمع گفت ” اسفند سال قبل بدون سرمایه گذاری جدید ۳۰ هزار بشکه در روز ظرفیت شرکت را افزایش دادیم. این باعث شد محصولات ما ۴۷۰۰ هزار لیتر در روز افرایش  یابد. از ابتدای امسال ظرفیت ما روی ۳۵۰ هزار تا تثبیت شده است. در این راستا باید ظرفیت ذخیره سازی هم افزایش یابد.”
۱۲٫  دبیرکل اوپک با اشاره به موفقیت تولید کنندگان برای حمایت از بازار گفت، اوپک و هم پیمانانش انتظار دارند تا ذخایر نفت در ماه های آتی بیش از پیش کاهش یابد.
۱۳٫  معاون پذیرش فرابورس می گوید ” استقلال و پرسپولس در بازار پایه فرابورس به زودی درج می‌شوند”
۱۴٫  صنعت و معدن نوشت “قیمت میلگرد CIS  در این هفته ۴۸ دلار کاهش داشته و ۷۷۰  دلار اعلام شده است.”
۱۵٫  معاملات آتی سنگ آهن با توجه به کاهش قیمت فولاد و محدود شدن حاشیه سود فولادسازان در میان شروع فصل بارندگی در ماه ژوئن، برای دومین روز متوالی کاهش یافت.
۱۶٫  سخنگوی انجمن صنعت تایر می گوید “: به تازگی برای شفاف سازی قیمت تایر، طرح عرضه لاستیک در بورس کالا را مطرح کرده اند و در حال حاضر یکی از شرکت ها اقدام به عرضه لاستیک در بورس کرده است که اگر نتیجه دهد این روند را برای سایر شرکت ها ادامه خواهیم داد.”
۱۷٫  تولید الفین‌ها در جنوب شرق آسیا در پی اجرای برنامه‌های سنگین تعمیرات دوره‌ای و نگهداری مجتمع‌های پتروشیمی در سه ماه سوم ۲۰۲۱ با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو می‌شود.
*اقتصادی
۱٫  در گزارش بانک مرکزی آمده “با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ ۶۳٫۷ هزار میلیارد ریال با سررسید ۷ روزه با حداکثر نرخ ۱۸ درصد مبادرت کرد و معاملات مربوط به این عملیات در روز دو‌شنبه ۱۷ خرداد ‌ماه انجام شد.”
۲٫  روز گذشته در سامانه نیما ۱۰۲ میلیون دلار و با میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰۲,۲۵۷ ریال معامله شد.
۳٫  تولید ناخالص داخلی روسیه در ماه آوریل ۱۰.۷ درصد از سال گذشته افزایش داشت.
۴٫  مدیر منطقه آسیای ویتول انتظار دارد ادامه پایین ماندن سطح تولید نفت آمریکا نسبت به دوران پیش از همه‌گیری ویروس کرونا سبب شود سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) کنترل قیمت‌های نفت را در دست بگیرند.
۵٫  پلنر نوشت “در پی عدم قطعیت تصمیم دولت چین درخصوص برگشت مالیات صادرات، صادرکنندگان ارسال محموله های خود در ماه می را کاهش دادند. مجموع محموله های محصولات نهایی ارسال شده در طی ماه می با ۳۳.۹ ٪ کاهش به ۵.۲۷ میلیون تن رسید. دلیل این افت شایعاتی مبنی بر احتمال کنسل شدن برگشت مالیات صادرات در اواخر ماه فوریه و ابتدای اوریل بود که در آن زمان اکثر قراردادهای حمل ماه می امضا شده بودند. صادرکنندگان قصد داشتند مشتریان‌ خود را با ریسک این معاملات شریک کنند که این امر بر تمایل خریدارن تاثیر منفی گذاشت. بااین حال اگرچه حجم صادرات درطی این ماه کاهش یافت اما نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹.۸٪ بالاتر بوده است. در مجموع، میزان صادرات فولاد چین در طی ماه ژانویه تا می، ۳۰.۹۲ میلیون تن بود که نسبت به سال قبل ۲۳.۷ ٪ بالاتر می باشد.”
۶٫  نرخ حمل بار کانتینر طی هفته بیست و دوم سال در اوایل ماه ژوئن به بالاترین سطح رسیده است. 
۷٫  بانک مرکزی چین قصد دارد در جهت کنترل رشد سریع یوان که جذابیت صادرات را همچون محموله های پتروشیمی کاهش می دهد، میزان پول نقدی که موسسات مالی به عنوان رزرو برای سپرده ارزهای خارجی خود نگه میدارند را افزایش دهد.
۸٫  موسسهMoody’s  می گوید اگر مشکلات زنجیره تأمین باقی بمانند در این شرایط احتمالاً تورم از یک نگرش کوتاه مدت به یک تهدید برای رشد کلی تغییر پیدا می کند.
۹٫  چارلز رتیگ کمیسر خدمات درآمد داخلیIRS از کنگره درخواست کرده است تا به سازمان مالیاتی اختیار تنظیم کریپتو ها را بدهد. گفته می شود سناتور الیزابت وارن فردا جلسه استماع در ارتباط با ارز دیجیتال بانک مرکزی را برگزار خواهد کرد.
*سیاسی
۱٫  وزیر امور خارجه آمریکا می گوید “حتی در صورت پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود، صدها مورد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. تحریم‌های مورد نظر تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، حفظ خواهند شد. جلوگیری ایران از فعالیت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آنگونه که توافق شده، مذاکرات وین را پیچده می کند.”
۲٫  وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با شبکه خبری العربیه گفت کشورش به دنبال دستیابی به توافقی «قوی‌تر و طولانی‌تر» با ایران است.
۳٫  اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بدون اشاره به عدول کشورهای غربی از تعهداتشان ذیل برجام از اقدام ایران در معلق کردن پروتکل الحاقی ابراز نگرانی شدید کرد.
۴٫  از عباس عراقچی دعوت شده است تا در جلسه روز جاری کمیسیون امنیت ملی حاضر شود.  قرار است عراقچی در این نشست گزارشی از آخرین روند مذاکرات وین به نمایندگان ارائه کند.
🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *