09150566946

تحلیل متغیرهای کلان اقتصادی در بورس

تحلیل متغیرهای کلان اقتصادی در بورس

410x285 1 300x209 - تحلیل متغیرهای کلان اقتصادی در بورس

احتمالاً در این روزها که اخبار بازار بورس داغ‌تر از همیشه است به آن بیشتر توجه کرده‌اید. بسیاری در بازار بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند و با توجه به رشد یا افت شاخص قیمت سهم‌هایشان سود یا ضرر می‌کنند. در سرمایه‌گذاری در بازار سهام مهم‌ترین موضوع این است که شما باید بتوانید، تحلیل مناسبی نسبت به اوضاع و آینده بازار داشته باشید.

یکی از کارهای ابتدایی در این زمینه هم این است که عوامل مختلف اقتصادی را به‌خوبی بسنجید چراکه هرکدام از این عوامل می‌تواند تاثیر مثبت با منفی در بورس اوراق بهادار باشد و به شما نشان بدهد که سهامی را باید بخرید و چه زمانی باید سهام خود را بفروشید. در این متن سعی داریم به تاثیر متغیرهای اقتصاد کلان بر بورس بپردازیم. در ادامه به این پرسش‌ها خواهیم پرداخت:

  • انواع متغیر های کلان اقتصادی چیست؟
  • اثرات متغیرهای کلان اقتصادی بر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران چیست؟

 

انواع متغیر های کلان اقتصادی چیست؟

پیش از آن‌که به پرسش اصلی بپردازیم، بهتر است که به این سؤال بپردازیم که منظور ما از اقتصاد کلان چیست و انواع متغیرهای کلان اقتصادی چیست. اقتصاد کلان در مقابل اقتصاد خرد تعریف می‌شود و منظور از اقتصاد کلان بررسی موضوعات مربوط به کسب‌وکار از نگاه جامع‌تری است. در اقتصاد کلان به متغیرهایی چون سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی، رکود، تورم، بیکاری، شاخص کل بورس و پس‌انداز پرداخته می‌شود و منظور ما از انواع متغیرهای کلان اقتصادی همین عوامل مذکور است.

اثرات متغیرهای کلان اقتصادی بر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران چیست؟

به‌طورکلی عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام شرکت‌ها به سه دسته تقسیم می‌شود. این سه دسته عبارت از:

  1. عوامل محیطی یا کلان
  2. عوامل مرتبط با صنعت
  3. عوامل داخلی یا درون شرکت است

 شما برای این‌که بتوانید برآورد مناسبی از ارزش سهم یک شرکت در آینده به دست بیاورید، بهتر است که همه این عوامل را به‌صورت جدا در مورد سهام موردنظر خود بررسی کنید.

در این قسمت ما سعی داریم تنها به عوامل کلان یا محیطی بپردازیم. عوامل کلان یا محیطی به عواملی گفته می‌شود که از طرف سیستم اقتصادی و بیرون از اختیارات شرکت بر ارزش آن اثر می‌گذارد که همان‌طور که در قسمت قبل به آن پرداختیم.

 عوامل متغیرهای اقتصاد کلان هستند چه مواردی هستند؟

  1. سیاست‌های پولی، مالی و ارزی کشور

یکی از متغیرهای اقتصادی تأثیرگذار بر بورس سیاست‌های کلان پولی، مالی و ارزی است. به‌عنوان‌مثال موقعیتی را در نظر بگیرید که قیمت ارز افزایش پیداکرده است، مشخصاً در چنین وضعی شرکت‌های صادراتی سود بسیار خوبی از فروش محصولات خود کسب می‌کنند و همین افزایش سود فروش، ارزش این شرکت‌ها را افزایش می‌دهد یا شرکت دیگری را تصور کنید که برای تولید مجبور است مواد اولیه را از خارج وارد کند، مشخص است که سود چنین شرکتی در زمان افزایش قیمت ارز کاهش می‌کند و این به معنای کاهش ارزش سهام این شرکت در بورس است.

  1. وضعیت اقتصادی و سیاسی

از دیگر متغیرهای اقتصادی تاثیر گذار بر بورس می‌توان از وضعیت اقتصادی و سیاسی نام برد؛ اما وضعیت سیاسی یک کشور چگونه می‌تواند بر ارزش شرکت‌ها تاثیر بگذارد؟ پاسخ این پرسش نیز مشخص است. فرض کنید کشوری دچار جنگ شده است، در چنین کشوری تبادلات تجاری و مالی به‌سختی انجام می‌شود و اغلب کسب‌وکارها دچار زیان می‌شوند و به‌این‌ترتیب بورس دچار افت می‌شود. حالا برعکس این اتفاق هم قابل‌تصور است که کشوری در یک آرامش سیاسی قرار دارد و بورس آن در حال صعود است.

  1. بودجه سالیانه کشور

در پایان هرسال بحث درباره بودجه سالیانه کشور بسیار داغ می‌شود و به تبدیل به یکی از موضوعات جدی در کشور تبدیل می‌شود. بودجه مشخص می‌کند که در آن سال دولت می‌خواهد به چه بخشی توجه بیشتری بکند و منابع مالی بیشتری را به آن بخش تخصیص بدهد. مشخص است که بخشی که از این اقبال برخوردار است، رشد خوبی کند و در بورس هم این موضوع با افزایش ارزش سهام آن شرکت همراه می‌شود.

  1. قوانین و مقررات

یکی دیگر از متغیرهای تأثیرگذار در رابطه بورس و اقتصاد قوانین مقررات اقتصادی کشور است. سرمایه‌گذاران همواره به دنبال محیطی می‌گردند تا بتوانند وضعیت اقتصادی را پیش‌بینی کنند و درنهایت دست به بهترین انتخاب بزنند. درنتیجه اگر قوانین و مقررات ثبات داشته باشد، سرمایه گذران می‌توانند دید مناسبی از آینده اقتصادی باشند و درنهایت اقتصاد رشد خواهد کرد.

  1. نرخ تورم

برای بررسی تاثیر متغیرهای اقتصادی بر بورس باید به نرخ تورم هم توجه کرد. نرخ تورم یکی دیگر از متغیرهای مؤثر در رابطه بورس و اقتصاد است که در رابطه رشد اقتصادی با بورس نیز تاثیر می‌گذارد. البته نرخ تورم با توجه به ویژگی‌های خود شرکت ممکن است تأثیرات متفاوتی بر روی ارزش بازار سهام داشته باشد.

جمع‌بندی

برای این‌که بتوانیم سرمایه‌گذاری مناسبی در بازار بورس داشته باشیم، باید تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر بازار بورس ایران را بررسی کنیم. در آن صورت می‌توانیم، پیش‌بینی مناسبی از وضعیت بورس داشته باشیم و بهتر سرمایه‌گذاری کنیم. در این متن نیز ما به بررسی تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر بازده سهام پرداختیم و درباره تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر بورس سخن گفتیم و آن‌ها را برشمردیم و به هرکدام از آن‌ها به‌طور مختصر پرداختیم. این عوامل عبارت از قوانین و مقررات، نرخ تورم، بودجه سالیانی کشور، وضعیت اقتصادی و سیاسی و سیاست‌های مالی، پولی و ارزی کشور بودند.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *