09150566946

تفاوت شرکت تجاری با شرکت مدنی

مدنی و تجاری - تفاوت شرکت تجاری با شرکت مدنی

یکی از سوال هایی که برای اشخاص به وجود می آید ، این است که شرکت های تجاری با شرکت های مدنی چه تفاوتی دارد ؟ آیا امکان پذیرش این ۲ شرکت در بورس امکان پذیر است ؟

مطابق ماده ۲۰ شرکت های تجاری ۷ عدد هستند و مطابق قانون تجارت باید تشکیل و فعالیت کنند.

شرکت بازرگانی یا تجاری، عبارت است از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی که با هدف کسب سود، عملیات تجاری انجام می دهند. اما شرکت مدنی هیچ فعالیت تجاری ندارند و فقط شرکا با هم شریک هستند که در ادامه مثل آن را میزنیم.

مثالی برای شرکت مدنی : 

شما فرض بگیرید که از یک سوپرمارکت میخواهید خرید کنید و این سوپر مارکت دارای ۲ شریک است ، زمانی که شما میروید از این سوپری خرید کنید ، یک طرف معامله شما هستید و طرف دیگر معامله شریک های سوپر مارکت هستند.

 

مثالی برای شرکت تجاری :

زمانی که شما از شرکت ایران خودرو ، ماشینی خریداری میکنید ، یک طرف معامله شما هستید و طرف دیگر معامله “خود” شرکت ایران خودرو است.

 

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا در شرکت تجاری طرف معامله باید خود شرکت باشد ؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که شرکت های تجاری دارای یک شخصیت حقوقی مستقل هستند ولی شرکت مدنی دارای این شخصیت حقوقی نیست . که مهمترین تفاوت این ۲ شرکت با یکدیگر است.

در حقوق ما ۲ شخصیت داریم :

  • شخصیت حقیقی : یعنی انسان ، این شخصیت دارای تمام تکالیفی است که قانون مدنی به آن ها داده است .
  • شخصیت حقوقی : یعنی شرکت ها ، در این شخصیت ما دارای تمام حق و تکالیفی هستیم که قانون به انسان داده است مگر تکالیفی که مختص شخص انسان است ، مثل فرزند داری و…

 

۱- شرکت های تجاری مکلف به ثبت خود در اداره ثبت شرکت ها میباشند در حالی که برای شرکت مدنی اینطور نیست.

۲- طبق قانون تجارت، ماده ۴۱۲ ورشکستگی به تاجر یا شرکت تجاری تعلق دارد. در حالی که طبق قانون مدنی شرکت های مدنی با از دست داادن سرمایه و ایجاد بدهی به اشخاص ثالث مشمول عسر و حرج می گردند.

۳- انحلال شرکت های تجاری بر اساس مواد متعددی از قانون تجارت و ناشی از اراده جمعی شرکاء صورت می پذیرد. در صورتی که شرکت مدنی با تقاضای افراز و تقسیم اموال از طرف هر یک از شرکاء منحل می گردد.

 

 

 

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *