09150566946

سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت؟ کدام یک برای شما بهتر است؟

007 1 800x630 1 - سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت؟ کدام یک برای شما بهتر است؟

سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت؟ این دو نوع سرمایه‌گذاری با تمام شباهت‌هایی که بهم دارند در مفهوم تفاوت‌هایی نیز دارند. هر دو سرمایه‌گذاری برای رسیدن به اهدافی تعیین شده انجام می‌شوند و تفاوت اصلی آن‌ها در جنس اهداف تعیین شده است.در این مطلب می‌خواهم با شما درباره این موضوعات صحبت کنم:

  • چرا سرمایه‌گذاری مهم است؟
  • سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت؟
  • می‌توان همزمان هر دو سرمایه‌گذاری را انجام داد؟

چرا سرمایه‌گذاری مهم است؟

داشتن شغل ثابت و درآمد خوب برای ساختن زندگی مطلوب کافی نیست. برای ساختن آینده‌ای بهتر باید قدمی بزرگ‌تر بردارید. سرمایه‌گذاری قدمی است که شما برای داشتن و ساختن آینده مطلوب و دلخواهتان به آن نیاز دارید.

 

ثروتمند یا پولدار؟ انتخاب شما کدام است؟

مهم ترین موضوع در این مورد، امید به زندگی و آینده است. انسان با سرمایه‌گذاری به آینده امیدوار می‌شود. این مساله توسط دانشمندان علوم روان شناختی نیز تایید شده است. یعنی افراد برای چند ساعت آینده خود حوادث بد را پیش‌بینی نمی‌کنند بلکه پیش‌بینی آن ها برای چند ساعت آینده بر محور کارهای مثبت حرکت می‌کند. این مساله مصداق بارزی از مساله امید به زندگی است .

هر فردی برای آینده خود انتظار بهترین‌ها را دارد و برای دستیابی به آنها تلاش و برنامه‌ریزی می‌کند. یکی از معیارهای زندگی خوب برای بسیاری از ما نیز، معیار مالی و اقتصادی است.

راه های متفاوتی برای تامین این نیاز وجود دارد. همه ما در زندگی خود به دنبال راهی برای کسب درآمد هستیم. کسب درآمد بیشتر، تلاش برای پس‌انداز بیشتر و استفاده از این پس‌انداز برای شروع سرمایه‌گذاری، کاری است که بسیاری از ما انجام می‌دهیم.

سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت؟

تا اینجا با شما در مورد اهمیت و ضرورت سرمایه‌گذاری صحبت کرده‌ام. حال سوال بعدی این است. برای سرمایه‌گذاری از کجا باید شروع کرد؟ سرمایه‌گذاری بلندمدت بهتر است یا سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت؟

بهترین روش سرمایه گذاری در ایران

 

14.11.3 1024x512 1 - سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت؟ کدام یک برای شما بهتر است؟

تفاوت بین سرمایه‌گذاری بلندمد یا کوتاه‌مدت

تفاوت بین سرمایه‌گذاری بلندمد یا کوتاه‌مدت

تفاوت بین این دو نوع سرمایه‌گذاری خیلی ساده است. مهم‌ترین تفاوت این دو روش، زمان است.

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت معمولا سرمایه‌گذاری است که انتظار می‌رود در بازه کمتر از ۵ سال محقق شود. در مقابل سرمایه‌گذاری بلندمدت، معمولا برای بازه‌های زمانی طولانی‌تر (۱۰ تا ۲۰ سال) تعریف می‌شود.

مدت زمانی که برای سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرید “افق زمانی” شماست. اگر قصد خرید خانه در ۱۵ سال آینده را دارید، افق زمانی شما ۱۵ ساله خواهد بود. در کنار افق زمانی، میزان پذیرش ریسک و میزان پیگیری و نظم مالی شما نیز در سرمایه‌گذاری اهمیت دارد.

برای پاسخ دادن به سوال “سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت؟” باید ابتدا افق زمانی خود را مشخص کنید.

بگذارید با یک مثال این مساله را توضیح دهم؛ فرض کنید که سرمایه‌گذاری مانند بادکنک باشد. هرچه زمان بیشتری به این سرمایه‌گذاری بدهید بیشتر باد خواهد شد و سود بیشتری به شما خواهد رساند. و هرچه زودتر دست از باد کردن آن بردارید، کوچک‌تر خواهد شد.

برای شروع سرمایه‌گذاری باید هدف‌گذاری کنید و برای هدف‌گذاری باید دقیقا بدانید که دنبال چه چیزی هستید. 

می‌توان همزمان هر دو سرمایه‌گذاری را انجام داد؟

پاسخ من به این سوال “بله” است. نه تنها می‌توانید همزمان هردو سرمایه‌گذاری را انجام دهید بلکه پیشنهاد می‌کنم حتما اینکار را انجام دهید.

در مطالب قبلی در این مورد با شما صحبت کردم که اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت شما باید در یک مسیر باشند. اهداف کوتاه‌مدت در دسترس‌تر هستند ولی باید با اهداف بلندمدت شما در یک مسیر باشند.

فرض کنید هدف بلندمدت شما جراح شدن باشد، برای این هدف بلندمدت شما باید از اهداف کوتاه‌مدتی مانند قبولی در کنکور و قبولی در تخصص مورد علاقه‌تان عبور کنید.

در سرمایه‌گذاری هم همین اتفاق باید رخ بدهد. اهداف بلندمدت شما باید از اهداف کوتاه‌مدت‌تری تشکیل شده باشند که با هدف اصلی شما در یک امتداد باشند و رسیدن به هدف اصلی را آسان‌تر کنند.

سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت شما می‌تواند شامل اهدافی مثل سرمایه‌گذاری ازدواج، خرید جهیزیه و یا حتی خرید کالاهای اساسی مورد نیازتان باشد.

سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شما نیز می‌تواند خرید خانه، تحصیل فرزندان و یا بازنشستگی‌تان باشد.

سرمایه‌گذاران را می‌شود به دو گروه کلی دسته‌بندی کرد. گروه اول افرادی هستند که صبر زیاد و نگاهی استراتژیک به سرمایه‌گذاری دارند. از نظر این افراد باید به یک سرمایه‌گذاری فرصت داد تا به شکوفایی برسد. به نظر این افراد ۴۰ یا ۵۰ درصد سود، چندان سود زیادی نیست، بلکه اگر سرمایه‌گذاری درست و اصولی انجام شود می‌تواند در عرض ۱۰ سال مثلا ۲۰ برابر رشد کند.

گروه دوم کسانی هستند که صبر کمتری دارند و نگاه کوتاه مدت‌تر باعث می‌شود مدت زمان کمتری سرمایه‌گذاری کنند. این دسته افراد اعتقاد دارند که کمتر سرمایه‌گذاری را می‌توان پیدا کرد که در طول ۱۰ سال ۲۰ برابر شود و تمرکزشان بر هدف‌های کوچک و سرمایه گذاریهای زود بازده است.

هر دو تفکر درست است. در نهایت این شما هستید که با توجه به شرایط زندگی خود، شخصیتتان و میزان پذیرش ریسکی که دارید، نوع سرمایه‌گذاری‌تان را مشخص می‌کنید.

14.11 1024x512 1 - سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت؟ کدام یک برای شما بهتر است؟

بهترین سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت چیست؟

بهترین سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت چیست؟

بهترین سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت برای همه یکسان نیست. همانطور که اشاره کردم، شخصیت افراد و انگیزه آن‌ها در سرمایه‌گذاری موثر است. ولی اگر بخواهم به صورت خیلی خلاصه به این سوال پاسخ بدهم باید از نمودار زیر کمک بگیرم.

30.10 1024x512 1 - سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت؟ کدام یک برای شما بهتر است؟

مقایسه بازدهی روش های سرمایه گذاری در ۲۰ سال گذشته

این نمودار به روشنی نشان می‌دهد که در بلندمدت کدام نوع سرمایه‌گذاری بهتر است.

از بین گزینه‌های سرمایه‌گذاری (بورس، طلا، ارز و مسکن) بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در بلندمدت، بازار بورس بوده است.

پیشنهاد من به عنوان مربی مالی به شما این است که بجای صرف‌وقت زیاد و متحمل شدن پیچیدگی‌های بازارهای سرمایه‌گذاری، روی اهداف کوتاه یا بلندمدت خود تمرکز کنید و سرمایه‌گذاری را به مربی مالی خود بسپارید.

جمع‌بندی

با مشخصات گفته شده می‌توان نتیجه‌گیری کرد که روش‌های بلندمدت مناسب افراد صبوری است که ثروتمند شدن در مدت زمان کوتاه هدفشان نیست. سرمایه‌گذاری بلندمدت برای افرادی که قصد ندارند درگیر تحلیل‌ها و پیچیدگی‌های سرمایه‌گذاری شوند گزینه بسیار خوبی است.

در مقابل سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بیشتر مناسب افرادی است که وقت زیادی دارند و قصد دارند از سودهای کوچک ولی زود بازده بهره ببرند. پیشنهاد من برای این افراد نیز تمرکز بر اهداف بجای تمرکز بر سودهای کوچک است.

 

سوالات و نظراتتان را باما درمیان بگذارید

موسسه سبزاندیشان ویراسرمایه

 
🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *