09150566946

شرایط شکست استاندارد خط روند

شکست استاندارد خط روند پنج شرط اصلی دارد:

۱- هجوم قیمت به سطح پیش‌رو

زمانی که روی یک خط روند شاهد نزدیک شدن قیمت‌ها به آن سطح باشیم، با توجه به جهت آن خط روند، انتظار حمایت یا مقاومت را داریم. باید در معاملات انجام شده در سهم مذکور دقت کنیم و ببینیم که از میان عرضه و تقاضا، کفه‌ی کدام‌یک سنگینی می‌کند. پس برای تشخیص شکست، بررسی میزان تقاضا یا عرضه‌ در سهم مهم است. در این شرایط یا خریداران برای خرید حمله می‌کنند و یا فروشندگان برای فروش. این امر را می‌توان با بررسی سفارش‌ها و معاملات درون سیستم متوجه شد.

۲- شیب بیشتر موج شکست فعلی نسبت به موج قبلی

اگر شیب برخورد قبلی قیمت با خطوط روند از شیب برخورد فعلی کمتر باشد، اعتبار شکست بیشتر است. یعنی آخرین برخورد و آخرین حرکت به سمت خط روند، نسبت به برخورد و حرکت قبلی دارای شیب بیشتری باشد.

برای تشخیص شیب یا شتاب قیمت از اندیکاتوری به نام «مومنتوم» (Momentum) استفاده می‌شود. خط مومنتوم هر چه به سمت بالا حرکت کند، یعنی شتاب یا قدرت کندل بیشتر است و کندل‌های بزرگ‌تری ساخته می‌شوند.

۳- حجم بالای معاملات

وجود حجم معاملات بالا امر بسیار مهم و قابل‌توجهی است. معمولا در شکست استاندارد خط روند شاهد افزایش حجم معاملات هستیم. زیرا برای شکسته‌ شدن خطوط روند یکی از دو مورد حمایت یا مقاومت باید شکسته شوند که این مساله نیازمند حجم بالای معاملات است.

در برخی مواقع خط روند شکسته می‌شود و کندل قیمت بالاتر از خط روند بسته می‌شود؛ اما کندل بعدی نزولی می‌شود و دوباره این خط روند را به سمت پایین می‌شکند. به این قضیه، فیک‌اوت (Fakeout) گفته می‌شود. حجم معاملات، یکی از مهم‌ترین اندیکاتورها برای تشخیص اعتبار بریک‌اوت است.

۴- شکست حمایت یا مقاومت با یک کندل قوی

برای شکست معتبر خط روندهای نزولی، باید یک کندل صعودی ایجاد شود که بالاتر از خط روند بسته شود. این کندل ممکن است سایه کوتاه با بدنه بزرگ داشته باشد، اما ممکن است که بدنه متوسط با سایه بلند داشته باشد. اما نکته مهمی که در اینجا وجود دارد، این است که کندل باید بالاتر از خط روند بسته شود، تا بتوانیم سیگنال خرید دریافت کنیم.
برای شکست خط روند صعودی نیز یک کندل نزولی باید ایجاد شود که پایین‌تر از خط روند بسته شود.

۵- وجود پولبک

زمانی که شکست خطوط روند رخ می‌دهد، شاهد حرکتی به نام پولبک خواهیم بود. پولبک در حقیقت نقش خطوط حمایت و مقاومت را می‌آزماید. می‌دانیم که این خطوط پس از شکست تغییر می‌کنند. هنگامی که شکست استاندارد خط روند صعودی اتفاق می‌افتد، این خط روند نقش حمایتی دارد. پس از شکست، قیمت به آن سطح نزدیک می‌شود تا متوجه شود که آیا حمایت به مقاومت تبدیل شده است یا خیر. عکس این موضوع نیز صادق است. منظور زمانی است که خط روند نزولی شکسته می‌شود. در این شرایط انتظار داریم که پولبک به سطح مذکور باعث حمایت قیمتی شود و آغاز حرکات صعودی را در سهم ببینیم.

بررسی شکست معتبر خط روند صعودی

11 2 300x181 - شکست  روند صعودی و نزولی

با توجه به شرایط شکست معتبر خط روند که در بالا به آن اشاره شد، بهتر است که چند مثال واقعی را با هم بررسی کنیم. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، زمانی که روند صعودی ایجاد می‌شود، شاهد عبور خط روند از نقاط B، A و C خواهیم بود.

زمانی که در بالاترین سقف ایجادشده خطی افقی رسم کنیم و تراز آن را مشخص کنیم، متوجه می‌شویم که سقف جدید پایین‌تر از سقف قبلی تشکیل شده است. این اولین زنگ هشدار است که می‌تواند ما را از فرایند شکست خط روند آگاه کند. به محض مشاهده چنین اتفاقی، باید خود را آماده کنیم. چرا که این احتمال وجود دارد که خط روند شکسته شود.

اگر فلش قرمزی را که در تصویر با علامت تعجب مشخص شده مشاهده کنیم، متوجه می‌شویم که شیب آن بسیار بیشتر از شیب فلش قبلی است. مشخص است که شیب فلش جدید تندتر است. فاصله برخورد این دو فلش قرمز نیز در مقایسه با فاصله برخورد فلش‌های قبلی بسیار نزدیک است. اگر خاطرتان باشد، این مساله یکی دیگر از شرایط شکست استاندارد خط روند بود.

از نقطه C که آن را به عنوان آخرین پیوت در نظر می‌گیریم یک تراز افقی رسم می‌کنیم. به این ترتیب متوجه می‌شویم که شکست خط روند به شکلی رخ داده که قیمت پس از این‌که از خط روند پایین‌تر می‌آید به یک سطح افقی مانند C‌ می‌رسد. سپس مجددا حرکتی رو به بالا خواهد داشت. در این شرایط دیگر شاهد شکست نخواهیم بود و قیمت مجددا بالاتر از خط روند قرار می‌گیرد. به این ترتیب در این‌جا می‌بینیم که قیمت روندی صعودی خواهد داشت.

نکته

آن‌چه از این مساله برمی‌آید این است که برای شکست باید منتظر باشیم که قیمت از محدوده دایره نارنجی خارج شود و به سمت پایین حرکت کند. به این ترتیب شکست قطعی خواهد شد. یعنی پس از شکست استاندارد خط روند، شاهد حرکت صعودی و پولبک خواهیم بود. این پولبک می‌تواند به خط روند یا به همان سطح افقی C باشد. پس از این مراحل سهم شروع به ریزش خواهد کرد. چرا که روندی که اینجا بررسی شد صعودی بوده و شکسته شده و اکنون به انتهای خود رسیده است.

بررسی شکست استاندارد خط روند نزولی

12. 300x181 - شکست  روند صعودی و نزولی

در روندهای نزولی نیز همین تحولاتی که در بالا اشاره شد، اتفاق می‌افتند اما در جهت معکوس. یعنی اگر یک خط روند نزولی داشته باشیم که از نقاط B، A و C می‌گذرد، اولین محدوده هشدار در محلی است که کف جدید ایجاد شده، بالاتر از کف ماقبل آن است. در چنین شرایطی احتمال شکست معتبر خط روند نزولی وجود دارد.

در چنین مواقعی باید حواس خود را جمع کنیم. همان‌گونه که در تصویر مشخص است، شیب فلش صعودی در نقطه C بیشتر از شیب فلش قبلی است. فاصله‌ برخورد دو فلش سبزرنگ آخر هم از فلش‌های قبلی کمتر است که این امر هم می‌تواند به عنوان نشانه‌ دوم شکست تلقی شود.

در ادامه شاهد گذر از سطح افقی‌ای خواهیم بود که از نقطه C‌ می‌گذرد. مرحله بعدی هم گذر از محدوده دایره نارنجی و پولبک به سطحی هم‌تراز با C است. در نهایت یک روند صعودی آغاز خواهد شد و شاهد شکل‌گیری روندی جدید خواهیم بود که ممکن است مدتی طول بکشد.

جمع‌بندی

شکست خط روند می‌تواند نشانه‌ای برای زمان مناسب خرید یا فروش یک سهم باشد. چیزی که در این زمینه اهمیت دارد، تشخیص اعتبار شکست‌ها است.

 

 

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *