09150566946

معرفی ارز دیجیتال کوساما یا کوزاما (Kusama)

what is kusama - معرفی ارز دیجیتال کوساما یا کوزاما (Kusama)

ارز دیجیتال کوساما (Kusama) چیست؟

علی‌رغم اینکه ارز دیجیتال کوساما یا کوزاما نسخۀ زودتر منتشرشده و حسابرسی‌نشدۀ پولکادات است اما با کدی کاملاً مشابه با پولکادات نوشته شده است. Kusama چیزی بیش از یک شبکۀ آزمایشی است و قرار است به عنوان یک بستر آزمایش برای تست و حصول اطمینان از ویژگی‌های جدیدی باشد که قرار است اضافه شوند؛ چراکه این ویژگی‌ها بلافاصله بعد از آزمایش روی ارز دیجیتال کوساما، در پولکادات پیاده‌سازی می‌شوند. همچنین از این طریق برای کاربران این امکان ایجاد شده است که ویژگی‌ها و امکانات جدید اضافه‌شده را در ارز دیجیتال کوزاما بررسی کنند و اگر همه چیز به درستی صورت گرفته بود، در نهایت به پولکادات منتقل شوند.

با مقایسۀ این دو ارز دیجیتال با ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین و لایت کوین متوجه چگونگی عملکرد آنها خواهید شد. در مقایسه با بیت کوین که تغییرات بسیار کمتر و آهسته‌تری دارد، شبکۀ لایت کوین ارزش کمتری دارد و به نوعی نسبت به بیت کوین می‌توان آن را یک شبکۀ آزمایشی دانست که تغییرات بیشتری در آن صورت می‌گیرد. پس می‌توان عملکرد کوزاما را چیزی شبیه به عملکرد لایت کوین و پولکادات را شبیه به بیت کوین دانست.

ارز دیجیتال کوساما تنها یک شبکۀ آزمایشی نیست؛ چراکه شبکه‌های آزمایشی تنها نقش‌های زمینه‌ای دارند و توکن‌های آنها هیچ ارزشی ندارند.

به رغم اینکه ارزش توکن کوساما (KSM) بسیار پایین‌تر از ارزش پولکادات است اما نمی‌توان گفت که توکن آن هیچ ارزشی ندارد.

تاریخچه ارز دیجیتال کوساما (Kusama)

در ماه ژولای سال ۲۰۱۹، دارندگان توکن DOT می‌توانستند درخواست خود را برای دریافت توکن KSM اعلام نمایند. برای اینکه بتوانند در تشکیل بلاک اولیه نقش داشته باشند، تنها یک تراکنش اتریومی لازم بود.

یک ماه و نیم بعد، ارزدیجیتال کوساما با روش الگوریتم گواه اثبات اعتبار، روی کار آمد و کاربران می‌بایست تمایل خود را برای شرکت در این الگوریتم به عنوان تأییدکننده اعلام می‌کردند.

بعد از گذشت ماه‌ها و با توجه به چالش‌هایی که در مسیر قرار گرفت، این شبکه، الگوریتم اجماع خود را به الگوریتم گواه اثبات سهام تغییر داد. در حال حاضر ۱۳۰ تأییدکنندۀ فعال در شبکه ارز دیجیتال کوساما وجود دارد. در زمان نگارش مقاله، حاکمیت و مدیریت شبکه به دست دارندگان توکن کوساما انجام می‌شود.

سودو (SUDO) که به منزلۀ یک کاربر اصلی عمل می‌کرد و در نهایت بعد از تصمیمات مدیریتی، تعیین‌کنندۀ اقدامات نهایی در شبکه ارز دیجیتال کوزاما بود، کنار گذاشته شد و این کار به طور کامل به دارندگان توکن‌های KSM واگذار شد. به عنوان مثال در صورت وقوع مسائلی همچون تصمیم برای افزایش تأیید‌کننده‌ها به ۱۵۰ نفر، این موضوع به اشتراک گذاشته می‌شود و برای تصمیم‌گیری در مورد آن، در شبکه رأی‌گیری می‌شود.

توکن کوساما (KSM)

توکن KSM (کی اس ام) توکن اختصاصی شبکه ارز دیجیتال Kusama است. در حال حاضر ارز دیجیتال کوساما در جایگاه ۵۴ام در سایت کوین مارکت کپ قرار گرفته است و حجم بازاری معادل ۹۲۷ میلیون دلار دارد. تعداد توکن‌های عرضه‌شده تا کنون چیزی حدود ۹ میلیون و ۷۰۰ توکن است که از این تعداد چیزی حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ عدد در گردش است. در حال حاضر عدد دقیقی در مورد تعداد عرضۀ کل این ارز دیجیتال در دسترس نیست.

آینده ارز دیجیتال کوساما

در ارز دیجیتال Kusama، هیچ سلطه و نفوذ حاکمیتی برای توقف در فعالیت شبکه وجود ندارد و تنها راهی که ممکن است به کار این شبکه پایان دهد، توافق و اجماع اعضای شبکه در مورد این موضوع است. اگر دارندگان توکن کوساما و سهامداران این شبکه تصمیم بگیرند که دیگر در این شبکه فعالیت نکنند، در این صورت دیگر آینده این ارز دیجیتال متوقف خواهد شد.

چگونه ارز دیجیتال کوساما را دریافت کنیم؟

برای به دست آوردن ارز دیجیتال Kusama، راه‌های متعددی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

نگهداری توکن‌های DOT

با توجه به اینکه ارز دیجیتال کوزاما قرار است در آینده با ارز دیجیتال پولکادات همسو شود، کسانی که ارز دیجیتال DOT دارند، می‌توانند درخواست خود را مبنی بر دریافت توکن کوساما ثبت کنند و معادل تعداد توکن‌های دات خود توکن کوساما دریافت خواهند کرد.

فاست‌ها

یکی دیگر از روش‌هایی که افراد می‌توانند با استفاده از آن به کسب ارز دیجیتال کوساما بپردازند، استفاده از روش‌های فاست (Faucet) است. برای این کار انجام یک سری فعالیت‌ها لازم است. به عنوان مثال یکی از آنها ساخت حساب کاربری در گیت هاب تا قبل از تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۱۹ بود. افراد می‌توانستند در طول ۲۴ ساعت تنها یک بار از این امکان استفاده کنند و به دریافت ارز دیجیتال کوساما بپردازند.

نقش‌های موجود در شبکه ارز دیجیتال کوساما

تیم توسعه‌دهندگان که فعالیت اصلی آنها ساخت پاراچین‌ها (Parachains)، Parathreads ،Bridges و اکسپلوررهای بلاک است یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در این شبکه را بر عهده دارند. دسته‌ای دیگری نیز وجود دارند که به حفظ امنیت و نگهداری از شبکه می‌پردازند. این افراد شامل ولیدیتورها (اعتبارسنج‌ها)، تأییدکنندگان اعتبار، وثیقه‌گذاران و افرادی است که در مدیریت شبکه نقش دارند.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *