09150566946

نظریه سبد سهام بورس (MPT) چیست؟

نظریه سبد سهام بورس یا نظریه مدرن سبد سهام (Modern portfolio theory‎) یا تحلیل میانگین واریانس، یک روش پر کاربرد و مفید می باشد که به شما در انجام فعالیت های مالی و اقتصادی کمک بسیاری می کند.

این نظریه، به عنوان یکی از مهم ترین و برجسته ترین تئوری های اقتصادی شناخته می شود و به سرمایه گذاران و به ویژه معامله گران، در انجام فعالیت های مالی با ریسک کمتر و همچنین کاهش ریسک در سرمایه گذاری ها کمک شایانی می کند. نظریه مدرن سبد سهام  در سال ۱۹۵۲ توسط اقتصاددان آمریکایی به نام مارکوتیز ابداع شد که به دلیل به وجود آوردن این نظریه پول ساز و کاربردی، موفق به کسب جایزه نوبل اقتصاد شد.

با به کارگیری این نظریه در انجام معامله و سرمایه گذاری ها می توانید میزان ریسک خود را به حداقل رسانده و در عوض درآمد و سود بیشتری را کسب کنید.

چگونگی محاسبه ریسک پرتفوی در نظریه مدرن سبد سهام

برای محاسبه ریسک پرتفوی، می‌توان واریانس هر دارایی را به همراه همبستگی‌های بین هر جفت دارایی محاسبه کرد. منظور از همبستگی  بین دارایی‌ها، درصد سرمایه‌گذاری در هر دارایی و تعداد سهام مختلفی که در آن سرمایه‌ گذاری شده بر کل ریسک پرتفوی تاثیر می‌ گذارد. 

ریسک هر سهم

نظریه مدرن سبد سهام بیان می کند که خطر بازده سهام هر فرد دارای دو مولفه است:

  1.  ریسک سیستماتیک (Systematic risk) همان ریسک بازار است که قابل حذف شدن نیست.
    نرخ بهره، رکود و جنگ نمونه هایی از خطرات سیستماتیک است.
  2.  ریسک غیر‌سیستماتیک (Unsystematic risk) مربوط به هر سهمی است که می ‌تواند ناشی از مدیریت یا فروش ضعیف باشد. همچنین به عنوان “ریسک خاص” نیز شناخته می شود، این ریسک مختص سهام منفرد است مانند تغییر در مدیریت یا کاهش عملکرد.

نتیجه گیری

یکی از مهم ‌ترین ایرادات وارد بر این نظریه در رابطه عقلایی رفتار کردن سرمایه‌ گذاران در تحلیل ها است. سرمایه‌ گذاران همیشه عقلایی رفتار نمی‌ کنند و ویژگی ‌های رفتاری و روانشناختی آن‌ها بر تصمیماتشان تاثیر می‌ گذارد. در کل مدل مارکویتز نشان داد که سرمایه‌ گذاری تنها انتخاب یک سهم درست نیست بلکه انتخاب تلفیقی از سهام، برای توزیع ریسک و کاهش آن است.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *