09150566946

چگونه سطح سواد مالی فرزندان خود را ارتقا دهیم

سواد مالی برای کودکان و نوجوانان 3 1 - چگونه سطح سواد مالی فرزندان خود را ارتقا دهیم

 اگر نگرانید که فرزندانتان را از لحاظ مالی بدرستی تربیت نکرده‌اید، یا اینکه نگران تربیت نادرست مالی آنها هستید، چند گام برای اطمینان از استقلال مالی آنها به شما معرفی می‌شود.

آموزش سواد مالی از همان سال‌های آغازین شروع می‌شود

سالمندی می‌گفت: هر چقدر بیشتر به فرزندان ببخشید، بیشتر سرمایه خود را دور خواهید انداخت. ماجرای امروز را با دریافت رایانامه‌ای از آقای استیو، کارگزار بسیار موفق، پر تلاش و البته ثروتمند یک بنگاه املاک و همسر خانه‌دار او آغاز می‌کنیم: «شخصیت من و همسرم کاملا متفاوت است. همسرم، بسیار ساکت و گوشه‌گیر است، در حالی که من در محل کارم، برای خودم اعتباری دست و پا کرده‌ام و همه مرا بعنوان شخصی بسیار فعال و پرانرژی می‌شناسند. سه فرزند ۷، ۱۹ و ۲۳ ساله ما شخصیت مادرشان را دارند که البته شماتت نمی‌کنم، به هر حال شخصیت آنها چنین بوده و برایم قابل احترام است. دو فرزند بزرگم در ناز و نعمت بزرگ شده‌اند، در سن ۱۶ سالگی خودروی گران قیمت، کارت اعتباری و پول فراوان داشتند، اما متاسفانه تنبل بار آمدند. ما برای فرزند ۲۳ ساله خود، خودروی گران‌قیمت خریدیم و همچنین برای خواهر ۱۹ساله‌اش، مقرری ماهانه زیادی را در نظر گرفتیم، اما هیچکدام مثل ما موفق نشدند». این متن با جمله التماسی زیر به پایان رسید: «ما نمی‌خواهیم این شرایط برای فرزند کوچک‌مان روی دهد. به ما مشورت دهید. چگونه راه استقلال مالی را به او نشان دهیم؟ اکنون به چشم خود دیدیم که پول چگونه می‌تواند یک «نفرین واقعی» باشد».

در سنین جوانی به فرزندان خود ۴ هدف مالی زیر را بیاموزید

۱. کسب پول را درک کنند. به جای پرداخت مقرری، به آنها در ازای کاری که می‌کنند، دستمزد دهید، بگذارید درک کنند در ازای کاری که می‌کنند پول دریافت کنند.

۲. به آنها کمک کنید تا درک کنند که پس‌انداز پول – نه هزینه کردن فوری آن – می‌تواند برای خرید بزرگتری در آینده به آنها کمک کند. سعی کنید آنها لذت و انگیزه انتظار را تجربه کنند، به عنوان مثال خود را با آن بازی رایانه‌ای جدید به تصویر کشند.

۳. به فرزندان خود اهمیت صبر و رضایت از دارایی کنونی خود را توضیح دهید. کمبود قناعت غالبا باعث بدهی بالا آوردن و کارت اعتباری به کابوس شبانه تبدیل خواهد شد، چرا که آنها را وادار می‌کند بیش از حد مورد نیاز به خرید اقلام غیر ضروری و مازاد بپردازند. تله اعتباری دیگر، خرید خودروی لیزینگ با سود ۲۰ درصد است، خودرویی که هیچگاه تحت مالکیت آنها در نخواهد آمد. چرا پول خود را برای خرید خودرو ذخیره نکنند؟ این همان مفهوم صبر و تحمل مالی است که در بالا بدان اشاره شد.

۴. به فرزندان خود بیاموزید پول خود را انباشته نکنند، بلکه به فکر دیگران هم باشند، ببخشند و کارهای خیریه انجام دهند.

درک این موضوع برای فرزندان بزرگتر و فعال‌تر، دشوارتر است

برخورد با فرزندان بالغ، دشوارتر است، چرا که به عنوان والدین، باید بپذیرید که اتکای فرزندان به ما، تماماً به دلیل اشتباه آنها نبوده، بلکه کوتاهی ما هم در آن دخیل بوده است. شما باید اهدافی را مشخص کرده و به فرزندان کمک کنید تا استقلال مالی را بدست آورده، و بتوانند روی درآمد خود حساب کنند، نه پول شما. هنگامی که این موضوع را با فرزند بالغ خود در میان می‌گذارید، دو گام زیر را دنبال کنید:

۱.خودتان را هم سرزنش کنید و بخشی از اشتباه را به دوش بگیرید. به طور مثال بگویید: وقتی جوانتر بودی، نتوانستم بخوبی این موضوع را به تو آموزش دهم. پس الان باید با کمک هم تلاش کنیم تا بتوانی استقلال خود را بدست آوری. پیش از آنکه با فرزند خود این نکته را در میان بگذارید، حتما با یکی از دوستان و یا همسر خود این سخنان را تمرین کنید تا از واکنش احتمالی فرزند خود، آگاه شوید.

۲.برنامه عملی ۶ تا ۱۲ ماهه تنظیم کنید. کمک کنید تا با بودجه‌ای به این هدف برسند.

چگونه مربی مالی می‌تواند کمک کند

هدف یک مربی مالی، آموزش مشتریان خود در مورد امور مالی شخصی و کمک به توسعه برنامه صرف هزینه مناسب با اهداف و ارزش‌های آن است. مربیان به مشتریان خود چگونگی پذیرش مسئولیت برای تصمیم‌گیری‌های خود را می‌آموزند، کماکان منبع مشورت مالی برای ایشان باقی می‌مانند، و نیاز به پاسخگو بودن آنها را یادآور می‌شوند.

والدین واقعا باید به آنچه در دخالت‌های خود گفته‌اند، پایدار بمانند. در غیر اینصورت، فروپاشی مالی خود، حتمی خواهد بود. هیچ واژه‌ای نمی‌تواند میزان درد و غم از دست دادن ثمره بازنشستگی، فروش مسکن و ورود به بحران مالی برای زوجین، تنها برای پرداخت پول به فرزندان را وصف کند.

منبع : پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)

*مترجم: کریم کریمی، کارشناس مسئول اداره امور بین‌الملل

 

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *