09150566946

کتاب ۵۰+۱ نکته ۱ میلیونن تومانی:روایت هایی تجربی درباره معامله گران بازار سرمایه

24 2 - کتاب ۵۰+۱ نکته ۱ میلیونن تومانی:روایت هایی تجربی درباره معامله گران بازار سرمایه

کتاب ۵۰+۱ نکته یک میلیون تومانی: روایت‌هایی تجربی درباره معامله‌گران بازار سرمایه، حاصل تلفیق دانش اقتصادی، مهارت گزارش‌نویسی مطبوعاتی و تجربه حضور مداوم و فعالانه همایون دارابی در بازار سهام ایران است.

کتاب با پندهایی از کنفسیوس حکیم چین باستان آغاز می‌شود که گفته بود «انسان در زندگی سه راه دارد: راه اول از اندیشه می‌گذرد، این والاترین راه است. راه دوم از تقلید می‌گذرد، این آسان‌ترین راه است. راه سوم از تجربه می‌گذرد، این تلخ‌ترین راه است.» و با پیشنهادی درباره چگونگی تلفیق دانش اقتصاددانان و تجربه فعالان بازار برای پی بردن به رمز و رازهای بازار یا «فوت کوزه‌گری» پایان می‌یابد: اصول و چارچوب‌ها را از اقتصاددانان بیاموزید، اما پولتان را با روش خودتان به کار اندازید.

در بخشی از کتاب ۵۰+۱ نکته یک میلیون تومانی: روایت‌هایی تجربی درباره معامله‌گران بازار سرمایه می‌خوانیم:

یکی از مهم‌ترین وظایف سهامداران، یافتن آسانسورهای درون بازار است. واقعیت این است که سهامداران اگر متعادل رفتار کرده و از ریسک بالا بپرهیزند، در میان‌ مدت، بازدهی مناسبی را در بازار به‌دست می‌آورند. جریانی که نظیر بالا رفتن از راه‌پله برای رسیدن به طبقات بالاتر ثروت است. در این میان، بازار علاوه بر راه‌پله، آسانسورهایی نیز دارد. این آسانسورها برخلاف جریان‌های پرنوسان معاملات کوتاه‌ مدت، که به‌ سرعت ظاهر و ناپدید می‌شوند، حرکاتی آرام و پرقدرت، همانند حرکت طبقات زمین، دارند. این گروه از حرکات از شرکت‌هایی صادر می‌شوند که رشد قابل‌ ملاحظه تولید، فروش و سود را شاهد هستند. این گروه با رشد دائمی فروش و سود خود، اقدام به انتقال مازاد منابعشان به‌جای سرمایه کرده و بارها افزایش سرمایه می‌دهند. این افزایش سرمایه‌ها همانند آسانسوری، سرمایه‌گذاران را به بالا می‌برد.

در واقع افزایش سرمایه، یک مشخصه منحصربه‌فرد بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر است. در بازار ملک، هر قطعه زمین تا پایان تاریخ، متراژ مشخصی خواهد داشت و در بازار ارز و سکه و طلا، یک اسکناس صد دلاری یا یک شمش یک کیلویی برای همیشه مقدار مشخصی دارد. اما در بازار سرمایه علاوه بر قیمت، شمار سهام سرمایه‌گذاران نیز با افزایش سرمایه بالا می‌رود؛ در این شرایط است که یافتن شرکت‌هایی که رشد تولید و فروش دارند و از محل سود، افزایش سرمایه‌های پی‌درپی دارند، یک نقطه کلیدی برای سرمایه‌گذاران است. نقطه‌ای که همانند یک آسانسور شما را به طبقات بالای ثروت خواهد برد.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *