09150566946

کشت و فرآوری اسطوخودوس

photo 2021 09 11 18 56 07 - کشت و فرآوری اسطوخودوس

• گیاه دارویی اسطوخودوس، گیاهی چندساله است با ارتفاع حدود نیم متر و برگ های متقابل، باریک، دراز و سبزرنگ که از کرک های سفید پنبه ای پوشیده است. گلهای آن بصورت سنبله بنفش رنگ بوده و بخش مورد استفاده این گیاه، گلها و سرشاخه های گلدار آن است.

شاخص های سرمایه گذاری در این کسب و کار:

ظرفیت تولید برگ خشک: ۲ تن در هکتار

ظرفیت تولید گل خشک: ۵۰ کیلومتر در هکتار

نرخ برابری دلار: ۲۶۰۰۰ تومان

مساحت زیرکشت: ۵ هکتار

هزینه تجهیزات: ۲۵ میلیون تومان

تعداد اشتغال: ۳ نفر

نرخ بازدهی داخلی: ۵۹ درصد

مدت زمان بازگشت سرمایه:  ۲ سال

مزیت ها و نقاط قوت:

-سازگاری این گیاه با شرایط آب و هوایی ایران

-نیاز صنایع مختلف به فرآورده های گیاه اسطوخودوس

-بازار صادراتی مناسب

-میزان رقابت پایین

موانع و مشکلات:

-نبود بسته بندی مناسب

-وجود واسطه گری در بازار گیاهان دارویی

-کاهش محصول با صدور مجوزهای واردات بی رویه

• کاشت اسطوخودوس در چند سال اخیر برای استفاده های دارویی، آرایشی و بهداشتی و تزئینی در کشور صورت گرفته است. همچنین بهدلیل ویژگی های اکولوژیکی گیاه اسطوخودوس و مقاوم بودن به خشکی و سایر عوامل محدودکننده رشد گیاهان در مناطق خشک و نیمه خشک از یک سو و ضرورت کاهش مصرف آب و سایر نهاده های کشاورزی، کشت نهال به صورت دیم یا با استفاده از حداقل آبیاری از سوی دیگر امکانپذیر است.

• کشت و پرورش گیاه دارویی اسطوخودوس از مشاغل تولیدی است و تولیدا قتصادی و ارگانیک اسانس و اندامهای گیاه به صورت خشک و تازه و عرضه آن به بازارهای داخلی و خارجی موجب سودآوری مناسب این کسب و کار میشود. با توجه به امکان کشت زراعی اسطوخودوس در مزارع با هدف کاربری دارویی و در مواردی کاربری تزیینی (استفاده در فضای سبز شهری) از نوع مشاغل توسعه ای به شمار میآید. زیرا، هدف از این حرفه تولید محصول با فناوری روز میباشد، به نحوی که از نظر کیفیت و نحوه عرضه نیز واجد نوآوری باشد

• حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی از ۶۰ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۶ به ۱۰۰میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است و براساس پیش بینی بانک جهانی در سال ۲۰۵۰ گرد شمالی و تجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به حدود ۵۰۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
با توجه به نیاز روز افزون جامعه به استفاده از گیاه دارویی اسطوخودوس به صورت خام و فرآوری شده (ازجمله مصرف اسانس آن)، بازاریابی و استمرار سودآور فروش در بازارهای داخلی و بین المللی، تضمین شده است..

 

 

 


ورود به صفحه اصلی لیست راه اندازی کسب و کار

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *