09150566946

بازیافت ضایعات پارچه و منسوجات

2021 12 23 - بازیافت ضایعات پارچه و منسوجات

• متداول ترین روش های دفع ضایعات جامد نساجی و منسوجات مستعمل در حال حاضر تنها دور ریختن، مدفون نمودن و سوزاندن می باشند . این در حالیست که این ضایعات در حقیقت منبع بالقوه انرژی و ماده بوده و با مدیریت صحیح می توان آنها را به چرخه تولید بازگرداند. امروزه مورد توجه ترین رویکرد ها در مقوله مدیریت ضایعات تحت عناوین سه R یا کاهش ضایعات استفاده مجدد و بازیافت مطرح می باشند در این رویکردها هدف محافظت از محیط زیست از طریق کاهش میزان ضایعات و نیز استخراج بیشینه سود ممکن از محصولات با افزایش زمان مصرف و نیز استفاده مجدد از آن ها می باشد.

• عدم آگاهی کافی جامعه از ارزش و اهمّیّت بازیافت ضایعات پارچه‌ای موجب شده تا حجم عظیمی از ضایعات پارچه‌ای وارد زباله‌های شهری شود.اوّلین مشکل کارخانجات بازیافت ضایعات پارچه تأمین مواد اولیه می‌باشد.ضایعات پارچه‌ای کارخانجات نساجی یا کارگاه‌های تولیدی و حتّی منازل شخصی بی‌ارزش محسوب شده و حجم بالای ضایعات موجب می‌شود ساده‌ترین راه یعنی دفع آنها در میان زباله‌های شهری انتخاب شود.به همین دلیل در سالهای اخیر تلاش برای خرید ضایعات پارچه از طریق سایت‌های اینترنتی صورت گرفته است.امّا با توجّه به این که کارخانجات بازیافت ضایعات پارچه برای تأمین مواد اولیه خود نیاز به حجم عظیمی از ضایعات پارچه‌ای دارند اگر قرار باشد تنها راه تأمین مواد اولیه، خرید ضایعات پارچه باشد احتمال ضرردهی آنها افزایش می‌یابد

شاخص های سرمایه گذاری:

ظرفیت تولید: ۱۳۰۰ تن در سال

نرخ برابری دلار: ۲۸۰۰۰ تومان

مساحت زیر بنا: ۱۲۰۰ متر مربع

هزینه تجهیزات: ۳٫۸ میلیارد تومان

تعداد اشتغال: ۱۸ نفر

نرخ بازدهی داخلی: ۳۲ درصد

مدت زمان بازگشت سرمایه: ۳٫۸ سال

مزیت ها و نقاط قوت:

بازار رو به رشد این صنعت

-کاهش به نیاز واردات مواد اولیه

-عدم نیاز به دانش و تکنولوژی پیچیده

موانع و مشکلات:

-مشکلات تامین مواد اولیه

-مشکلات تفکیک پارچه ها و هزینه بر بودن این پروسه

-نبود سیستم یکپارچه برای جمع آوری ضایعات نساجی

• سالانه در سراسر جهان، ۵۶ میلیون تن لباس خریداری می‌شود و انتظار می‌رود این آمار تا سال ۲۰۳۰ به ۹۳ میلیون تن و تا سال ۲۰۵۰ به ۱۶۰ میلیون تن برسد. با اینکه اغلب لباس‌ها معمولا چندین سال دوام می‌آوردند، تغییر سریع مد و سلیقه‌ی مشتری، عمر لباس‌ها را کوتاه می‌کند. طبق آمار، طول عمر پوشاک مدرن بین ۲ تا ۱۰ سال است. در این میان طول عمر لباس‌هایی مثل تی‌شرت‌ها و لباس‌های زیر بین یک تا دو سال و لباس‌های دیگری مثل کت و پالتو بین چهار تا شش سال است.سرنوشت ۱۲ درصد از مواد به کاررفته در لباس‌های سراسر جهان به بازیافت ختم می‌شود. در مقابل، آمار بازیافت کاغذ، شیشه و بطری‌های پلاستیکی در ایالات متحده به ترتیب ۶۶، ۲۷ و ۲۹ درصد است. این آمار نشان‌دهنده‌ی عقب‌ماندگی بازیافت لباس از صنعت بازیافت است.

 

 

 


ورود به صفحه اصلی لیست راه اندازی کسب و کار

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *