09150566946

تحلیل تکنیکال،بنیادی یا ذهنی؟قسمت ۵۱

در ادامه قسمت قبل بخوانید….

 

نقاط بالا و پایین قیمت ها در بازار عبارت است از برآیند اعتقاد تمام معامله گران موجود در بازار درباره اینکه قیمت ها بالا یا پایین هستند.هر معامله گر در بازار با تصمیم خرید یا فروش (برپایه تحلیلش از آینده)به عنوان یک عامل موثر در حرکت قیمتها عمل میکند.به عبارت دیگر تنها یک معامله گر در بازار کافی است تا پیش بینی شما در مورد آینده بازار را به چالش بکشاند.

برای روشن شدن مطلب مثالی میزنم.چندین سال پیش معامله گری برای در خواست کمک نزد من آمد،که البته نحلیل گر بسیار خوبی بود،در واقع یکی از بهترین تحلیل گرانی که در عمرم دیده بودم.اما بعد از سالها ناکامی متوجه شده بود که هنوز چیزهای زیادی است که باید بیاموزد.بعد از کمی صحبت با من متوجه شد که مشکلات روان شناختی وجود دارد که مانع موفقیت او در کارش می شود.

یکی از مهم ترین مشکلاتش این بود که خود را همه چیز دان احساس میکرد.همین امر موجب میشد که در معاملات خود از انعطاف لازم برخوردار نباشد در واقع اصلا مهم نبود که چقدر تحلیل گر خوبی بود ،وقتی به نزد من آمد کسی بود که ناامید از همه جا در پی اصلاح خودش بود. اولین پیشنهاد من به او این بود که این بار به جای اینکه شخص دیگری را برای سرمایه گذاری پیدا کند که سرمایه او را هم به باد بدهد بهتر است دنبال شغلی باشد که مهارتش را دارد.زیرا هم می تواند درآمد ثابتی داشته باشد و هم دنبال سرمایه گذار باشد.او پیشنهاد من را پذیرفت و شغلی با عنوان یک تحلیل گر تکنیکی در یک کارگزاری پیدا کرد.

صاحب کارگزاری یک معامله گر بسیار با تجربه در زمینه بورس کالاهای کشاورزی بود.او چیز زیادی از تحلیل تکنیکی نمیدانست چرا که نیازی به آن احساس نکرده بود.اخیرا دیگر در تالار معامله نمیکرد و نمودارهای روی مانیتور هم برایش زیاد قابل فهم نبودند، به همین دلیل تحلیل گر مذکور را استخدام کرده بود که او را در این امر یاری کند.

تحلیل گر تازه استخدام شده هم می خواست خودی نشان بدهد و توانایی خود را به رخ این پیر با تجربه بازار بکشاند.تحلیل گر از شیوه خط و نقطه استفاده میکرد.(در بین سایر روش ها این روش با دقت زیادی نقاط حمایت و مقاومت را نشان می دهد.)روزی هر دوی آنها مشغول تماشای بازار سویا بودند.تحلیل گر نقاط اصلی حمایت و مقاومت را در بازار مشخص کرده بود و بازار هم بین این نقاط در حال حرکت بود.

تحلیلگر در حال توضیح اهمیت این دو نقطه برای رئیس خود بود و با هیجان و اطمینان خاصی می گفت که امکان ندارد بازار از نقطه مقاومت بالاتر،یا از نقطه حمایت پایین تر برود.زمانی که بازار به نقطه حمایت رسید معامله گر از تحلیل گر پرسید:«با این حساب بازار از این نقطه پایین تر نخواهد رفت.درست است؟»تحلیل گر پاسخ داد درست است.اینجا نقطه پایین بازار امروز است.

%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B3%DB%B0%DB%B6%DB%B1%DB%B9 %DB%B1%DB%B6%DB%B4%DB%B8%DB%B2%DB%B6 - تحلیل تکنیکال،بنیادی یا ذهنی؟قسمت ۵۱

 

در همین حال معامله گر مسن به او گفت خوب نگاه کن. اوتلفن را برداشت و سفارش فروش ۲ میلیون بوشل سویا را داد در عرض ۳۰ ثانیه بازار سویا به اندازه ده سنت در ازای هر بوشل سقوط کرد معامله گر نگاهی به چهره وحشت زده تحلیل گر کرد و به آرامی پرسید حالا به نظرت نقطه پایین بازار کجاست؟هرکس دیگری هم این کاری که من کردم را می تواند بکند.

 

ادامه مطلب را در قسمت بعد بخوانید…..

 

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *