09150566946

تفاوت بورس و فرابورس

بازار های بورس و فرابورس 

یکی از تفاوت های ساختاری بورس و فرابورس تقسیم بندی بازار های ان است . بورس شامل دو بازار اول و دوم است .

شرکت هایی که در بازار اول فعالیت میکنند ، در صورتی که عملکرد مناسبی نداشته باشند ، به بازار دوم منتقل میشوند و در طرف مقابل ، شرکت هایی که عملکرد مناسبی در بازار دوم داشته باشند میتوانند به بازار اول منتقل شوند . 

 

ساختار جدید فرابورس ایران از پنج بازار تشکیل شده است : 

بازار اول ، بازار دوم ، بازار پایه (زرد. نارنجی و قرمز) ، بازار سوم و ابزار های نوین مالی . در بازار اول فرابورس ، سهام شرکت ها و واحد های صندوق های سرمایه گذاری پذیرش و و معامله میشود . بازار دوم فرابورس تنها شامل سهام شرکت های سهامی عام است . سهام شرکت های زیان ده ، تازه تاسیس و ان هایی که با افزایش سرمایه قصد تبدیل از سهامی خاص به سهامی عام دارند در بازار دوم پذیرفته میشود . بازار پایه نیز یکیاز بازار های فرابورس است که به منظور عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادر ایجاد شده است .شرکت های این بازار فرایند پذیرش را طی نمیکنند و به سه دسته تقسیم میشوند . 

طبق قوانین جدید ، شرکت های این بازار در سه بازار پایه زرد نارنجی و قرمز دسته بندی شده اند و دامنه ی نوسان روزانه ی انها ، به ترتیب ۳،۲و ۱ درصد است . 

 

مالیات در فرابورس :

شرکت های پذیرفته شده در فرابورس از پرداخت ۱۰ درصد مالیات معاف هستند که این مزیت مستقیما متوجه ی سهامداران نیز میشود. 

همچنین ، صاحبان سهام در شرکت های فرابورس ف نسبت به سهامی که در اختیار دارند ، در مجمع عمومی حق رای خواهند داشت . 

 

تنوع بازارهای فرابورس 

وجود بازار های متنوع ان برای پوشش سلایق مختلف از جاذبه های فرابورس است . بنابر این ، سهامداران میتوانند در شرکت های مختلف سرمایه گذاری کرده و به این ترتیب ، ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند . 

 

تسهیلات و تامین مالی شرکت ها 

بانک ها شرکت های فعال در فرابورس را به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات میپذیرند . بنابر این ، شرکت های فرابورس میتوانند از این طریق برای دریافت تسهیلات اقدام کنند . همچنین اگر شرکت ها به فرابورس پذیرفته شوند و در ان فعالیت کنند ، میتوانند از تامین مالی از طرف سهامداران برخوردار شوند . 

 

پذیرش شرکت ها و قوانین نظارتی :

روند پذیرش شرکت ها در فرابورس ساده تر است و الزامات ساده تری نسبت به بورس دارد . شرایطی مانند حداقل حداقل سرمایه ی ثبت شده شرکت ، حداقل سهام شناور ، حداقل تعداد سهامداران ،حداقل سابقه ی فعالیت شرکت در صنعت مربوطه ، زیان انباشته ، نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی ها و سوداوری معیار های سختگیرانه تری در بورس دارند . 

 

روش و زمان معامله در بورس و فرابورس 

روش معامله در بورس و فرابورس ، اساسا تفاوت خاصی ندارد . همانگونه که از طریق پلتفرم های انلاین به خرید و فروش و فروش سهام بورس اقدام میکنید ، میتوانید معاملات سهام شرکت های فرابورس را نیز انجام دهید . البته زمان معاملات در فرابورس ، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به بورس دارد .

به طور خلاصه میتوان گفت که سود سهام ، افزایش قیمت سهام ، تنوع سرمایه گذاری ، اطمینان از محل سرمایه گذاری ، معافیت مالیاتی ، حق خرید سهام جدید و نوسان های روزانه قیمت سهام از جاذبه های فرابورس است .

 

 

 

 

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *