09150566946

تولید چوب MDF

photo ۲۰۲۱ ۰۹ ۰۵ ۱۹ ۱۱ ۳۱ - تولید چوب MDF

• ام دی اف یا MDF مخفف عبارت Medium Density Fibreboard به معنی «تخته فیبر با چگالی (دانسیته، تراکم) متوسط» است که نوعی فرآورده چوبی محسوب می‌شود و در وسایلی مانند سرویس خواب و کابینت آشپزخانه به کار برده می‌شود. تخته فیبر، با هر تراکمی، از فیبر چوبی ساخته می‌شود که در واقع ترکیبی از تکه‌های ریز چوب نرم و چوب سخت هستند. این ترکیب با مقداری رزین و موم مخلوط شده و در معرض گرما به هم فشرده می‌شود (پرس می‌شوند) تا تخته فیبر بدست آید.

شاخص های سرمایه گذاری در این کسب و کار:

ظرفیت تولید: ۱٫۵ میلیون ورق در سال

نرخ برابری دلار: ۲۶۰۰۰ تومان

مساحت زیربنا: ۱۲۰۰۰ متر مربع

هزینه تجهیزات: ۴۴ میلیارد تومان

تعداد اشتغال: ۷۰ نفر

نرخ بازدهی داخلی: ۳۹ درصد

مدت زمان بازگشت سرمایه:  ۳ سال

مزیت ها و نقاط قوت:

-تکنولوژی دردسترس

-تولید کمتر از حد نیاز بازار

-بازار صادراتی

-بازار مصرفی مناسب

موانع و مشکلات:

-مشکلات تامین و واردات مواد اولیه

-نوسانات قیمت

-کاهش تعرفه صادرات و افزایش تعرفه واردات

• چالشی که اکنون در این صنعت با آن مواجه هستیم، تولید متریال های خام برای تولید محصولات MDF در بازارهای ایران است. مهم ترین دلیل تولید کم ام دی اف در ایران،منابع محدود متریال خام و ماشین آلات با تکنولوژی قدیمی هستند که با وجود متریال های خام با کیفیت و ماشین آلات پیشرفته حل خواهد شد. منابع تولید متریال خام در ایران بسیار محدود است و واردات چوب خام (تنه درخت) ممنوع است. اما علیرغم شرایط موجود در بازار کنونی ام دی اف، تولیدکنندگان ام دی اف با دستگاه های پیشرفته کار می کنند و استفاده از ماشین این صنعت در حال پیشرفت است.پیش از این با این که مشکلاتی در زمینه تامین ام دی اف خام از شرکت های تولیدی داخلی برای صنعتگران چوب کشور وجود داشت اما به هر حال به دلیل امکان واردات و فضای رقابتی تامین مواد خام امکان پذیر بود اما اکنون به خاطر مسائل نبود مواد اولیه و ممنوعیت واردات حتی از ام دی اف وارداتی ترکیه ای و آسیای شرقی به ندرت به بازار عرضه می کنند و عملا نوعی رانت و انحصار به صنعت چوب کشور حاکم خواهد شد.

• حدود ۵۰ درصد ام دی اف خام مورد نیاز کشور که حدودا دو میلیون متر مکعب در سال است در ایران تولید می شود و ۵۰ درصد از این ام دی اف وارداتی است. باید بررسی کنیم که آیا تولید این نوع محصول ام دی اف خام توجیح دارد آیا با تولید این به جنگل ها آسیب نمی زنیم؟ یا به عبارتی واردات ام دی اف خام آیا زیان دارد یا بالعکس! بهتر است ما از ظرفیت های کشورهای دیگر که جنگل های انبوه دارند استفاده می کنیم و این ام دی اف خام را با حداقل قیمت خریداری و وارد کرده و ارزش افزوده ایجاد کنیم که می توانیم مجدد به آن کشورها صادر کنیم.

 

 

 

 


ورود به صفحه اصلی لیست راه اندازی کسب و کار

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *