09150566946

تولید کاشی و سرامیک

photo ۲۰۲۱ ۰۹ ۰۵ ۱۹ ۱۱ ۳۲ - تولید کاشی و سرامیک

• لغت سرامیک از کلمه یونانی «کراموس» به معنی سفال یا گل پخته گرفته شده است و در واقع برای معرفی سرامیک باید گفت که عبارت است از هنر و علم ساختن و کاربرد اشیای جامد و شکننده ای که ماده اصلی و عمده آن خاک ها می باشند (این خاک ها شامل: کائولن و خاک سفال است). صنعت سرامیک در واقع محدود به ساخت ظروف و وسایل و قطعات سفالی ساده گذشته نیست و کاربردی شگرف در همه ابعاد تمدن و تکنولوژی نوین بشر امروز دارد. روش ساخت و تهیه کلیه وسایل سرامیکی تقریبا یکی است و بسته به کاربرد، تفاوت های جزئی در روش تولید دارد.

شاخص های سرمایه گذاری در این کسب و کار:

ظرفیت تولید: ۱٫۵ میلیون متر مربع در سال

نرخ برابری دلار: ۲۶۰۰۰ تومان

مساحت زیربنا: ۸۰۰۰ متر مربع

هزینه تجهیزات: ۵۴ میلیارد تومان

تعداد اشتغال: ۸۵ نفر

نرخ بازدهی داخلی: ۴۲ درصد

مدت زمان بازگشت سرمایه: ۳ سال

مزیت ها و نقاط قوت:

-تکنولوژی در دسترس

-قابلیت رقابت در بازار جهانی در صورت افزایش کیفیت محصول

-بازار صادراتی مناسب

-ممنوعیت واردات

-ارزش افزوده بالا

موانع و مشکلات:

-مشکلات تامین مواد اولیه

-رکود اقتصادی و در نتیجه کاهش مصرف داخلی

-منطبق نبودن بازار مصرف داخلی با ظرفیت تولید

-وارداتی بودن بخش زیادی از مواد اولیه 

• صنایع کاشی ایران همراه با تعدد واحدهای تولیدی، بسیار پراکنده نیز هستند. تولیدکنندگان بزرگ محصولات کاشی همواره سعی کرده‌اند با کاهش هزینه‌های اضافی از جمله مراکز سرویس‌دهی و پشتیبانی توان رقابتی خود را بالا ببرند. به طور مثال گروه کاله در ترکیه سالانه ۶۰ میلیون مترمربع یعنی نیمی از تولید ایران را دارد این گروه مسلما از یک گروه صنعتی پشتیبانی و سرویس‌دهی برخوردار است در حالی که ۶۰ میلیون متر مربع تولید سالانه حداقل ۶ واحد تولیدی در ایران است که هرکدام به دلیل پراکندگی مراکز خدمات و پشتیبانی و تهیه مواد اولیه جدایی دارند.

• صنعت کاشی وسرامیک جز صنایعی است که به علت ممنوعیت واردات، کاملا بر تولید داخل استوار است و البته که این صنعت در مقیاس جهانی نیز حرفی برای گفتن دارد. از سمت دیگر، تقاضا در این بخش به بازار مسکن مربوط است و رکود و رونق در این بازار تاثیر بسزایی بر این صنعت می گذارد.
با اینکه محصولات کاشی و سرامیک در دسته بندی علم سرامیک جزء سرامیکهای سنتی می باشند، ولی با توجه به مزیت هایی که در این مقاله به آنها اشاره می گردد، ارزش افزوده نسبتاً بالایی دارند. امروزه این صنعتاز جمله معدود صنایعی در کشور است که از حاشیه سود نسبتاً مناسبی برخوردار است که از جمله دلایل آن بازار مصرف مناسبی است که در داخل کشور و کشورهای همسایه وجود دار

• صنعت کاشی وسرامیک با هشت نماد فعال توانسته در سال‌های اخیر سهم خود را از بازار‌های داخلی و البته صادراتی افزایش دهد. برخی معتقدند که این صنعت می تواند در آینده به اهداف بهتری دست پیدا کند.

 

 

 

 


ورود به صفحه اصلی لیست راه اندازی کسب و کار

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *