09150566946

دوج کوین (Dogecoin) چیست؟

dogecoin - دوج کوین (Dogecoin) چیست؟

داستان دوج کوین

در دسامبر ۲۰۱۳ (آذر ۹۲)، قیمت هر واحد بیت کوین برای اولین بار به ۱,۰۰۰ دلار رسید. جهان حالا نگاهی جدی به ارزهای دیجیتال داشت. در همان زمان که حدود چهارسال از پیدایش بیت کوین می‌گذشت، برنامه‌نویسی به‌نام بیلی مارکوس (Billy markus)،‌ ارز دیجیتال خودش را برنامه‌نویسی کرد. با کمک جکسون پالمر (Jackson Palmer)، مدیر محصول و تحلیل‌گر داده در شرکت ادوبی، دوج کوین در آخرین روزهای سال ۲۰۱۳ متولد شد.

خالق این ارز دیجیتال که امروزه با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto – نامی طنز برگرفته از خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو) و به‌صورت ناشناس زندگی می‌کند، بدون اهمیت دادن به‌ بازاریابی یا پذیرش آن از سوی مردم، فقط قصد داشت برای شوخی و تفریح، یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه و خودمانی ایجاد کند.

نام و ایده لوگوی این ارز دیجیتال از نژاد سگ «شیبا اینو» (Shiba Inu) گرفته شده است. حقیقت این است که قبل از ایجاد دوج کوین، کلمه «دوج» (Doge) و تصویر سگ شیبا اینو به‌عنوان میم (meme – طنز) اینترنتی شناخته شده بودند و افراد برای نوشتن متن‌های خنده‌دار خود از آنها استفاده می‌کردند.

بنابراین، دوج کوین برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، در ابتدا برای هدف خاصی ساخته نشده بود. با این حال، چند ماه پس از شروع به‌کار و افزایش محبوبیت آن، حامیان اولیه این ارز دیجیتال اعلام کردند که از دوج کوین برای پرداخت انعام به فعالان اینترنت در ازای خدماتشان و کمک به خیریه‌ها استفاده خواهند کرد. دوستانه بودن جامعه و نام جالب دوج کوین در کنار این هدف انسانی که برای آن در نظر گرفته شده بود، طرفداران آن را چند برابر کرد.

هواداران دوج کوین

این ارز دیجیتال با تمام مشکلات فنی خود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، از حمایت به‌شدت بالایی در میان کاربران اینترنت برخوردار است. برخی از آن‌ها به‌قدری عاشق دوج کوین هستند که تمام لوازم شخصی و خانه خود را به لوگوی آن منقش کرده‌اند.

در انجمن ردیت (Reddit)، دوج کوین یک صفحه پرمخاطب دارد که طرفداران متعصب آن، این صفحه را با صفحات ارزهای دیجیتال دیگر متمایز می‌کنند. مدت‌هاست که حامیان این ارز دیجیتال به تولیدکنندگان محتوای کاربردی در ردیت، دوج هدیه می‌دهند. همچنین در این انجمن برنامه‌های خیریه‌ زیادی برگزار می‌شود.

برخی از طرفداران دوج کوین معتقدند که این ارز دیجیتال بهتر از بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگری می‌تواند به‌عنوان پول مورد استفاده قرار بگیرد.

قیمت دوج کوین

در زمان به‌روزرسانی این مقاله (اواسط تیر ۹۹)، هر واحد DOGE حدود ۰.۰۰۲۳ دلار (حدود ۵۰ تومان) ارزش دارد. این ارز دیجیتال اگرچه ارزش بازار تقریباً خوبی دارد و در رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال برحسب ارزش بازار، در رده نسبتاً خوبی قرار گرفته است، قیمت بسیار ناچیزی دارد. دلیل اصلی آن‌ هم یک چیز است: تولید دوج کوین تا ابد ادامه خواهد داشت!

برخلاف بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، برای این ارز دیجیتال هیچ‌گونه محدودیتی در تعداد واحدها مشخص نشده است و استخراج آن می‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند.

در حالی که تعداد واحدهای قابل‌استخراج بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون است، در حال حاضر بیش از ۱۲۵ میلیارد واحد DOGE در گردش وجود دارد.

هر سال تقریباً ۵.۲ میلیارد واحد از این ارز دیجیتال استخراج می‌شود. به همین دلیل، شاید سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی این دارایی کمی پرریسک باشد. با این حال، استخراج نامحدود جنبه مثبت هم دارد و این شبکه را برای تراکنش‌های کوچک کارآمد می‌کند. طرفداران دوج استدلال می‌کنند که به‌دلیل وجود پاداش بلاک برای استخراج این ارز دیجیتال، کارمزدهای شبکه افزایش زیادی پیدا نمی‌کند و این ارز دیجیتال می‌تواند همچنان گزینه‌ای محبوب برای هدیه، انعام و امور خیریه باشد.

البته نامحدود بودن تعداد واحدهای دوج کوین همیشه به این معنی نیست که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از آن سود ببرند. در سال ۲۰۱۵ قیمت هر واحد DOGE حدود ۰.۰۰۰۲ دلار بود و در اوایل سال ۲۰۱۸ قیمت هر واحد دوج کوین به اوج خود یعنی ۰.۰۱۷ دلار رسید که این رشد ۸,۴۰۰٪ قیمت را طی تنها سه سال نشان می‌دهد.

اکنون که در اواسط سال ۲۰۲۰ در حال به‌روزرسانی این مقاله هستیم، قیمت دوج حدود دو سال است که از نظر دلاری رشد چندانی نداشته، اما نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر توانسته است موقعیت خود را در بازار حفظ کند.

آیا دوج کوین ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

اگر به نمودار ماهانه و سالانه دوج کوین نگاه کنید شاید شگفت زده شوید. اگر سال پیش همین موقع Dogecoin خریده بودید سرمایه شما تاکنون ۲۴۰ برابر شده بود! شاید حالا مشتاق خرید دوج کوین و سرمایه‌گذاری باشید. با این‌حال دوج‌کوین به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست.

ماهیت غیرجدی این رمزارز همان‌طور که کاربران را به سمت خود جلب کرد می‌تواند یکباره باعث افت و سقوط ارزش دوج‌کوین نیز بشود. در حال حاضر اخباری مثل حمایت ایلان ماسک و پشتیبانی صرافی‌های مختلف به‌یکباره می‌تواند باعث افزایش ارزش این ارز دیجیتال شود. همین چند روز پیش شایعاتی در مورد حمایت ایلان ماسک از این رمزارز در برنامه آینده Saturday Night Live منتشر شد. همین شایعات باعث شد ارزش Dogecoin در مدت کوتاهی ۸۰ درصد افزایش پیدا کند.

با این‌حال اگر هیاهوی پیرامون آن آرام شود شاید شاهد افت چشمگیری در ارزش آن باشیم. در مقابل بعید هم نیست که این رمزارز بتواند در آینده نزدیک سد یک دلاری را شکسته و رو به بالا حرکت کند.

ریسک بالا، پاداش بالا

در بازار سرمایه شاید عبارت High Risk, High Reward را شنیده باشید. معمولاً سود بیشتر در کوتاه‌مدت در سهام و ارزهایی است که ریسک بالاتری دارند. بی‌شک دوج کوین ثبات رمزارزهای اثبات شده‌ای مثل بیت‌کوین یا اتریوم را ندارد. به این ترتیب ریسک سرمایه‌گذاری در آن هم بالاتر است. در عوض بیت کوین یا اتریوم معمولاً پتانسیل جهش‌های ناگهانی را هم ندارند.

به این ترتیب اگر سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری می‌خواهید بی‌شک بیت کوین و اتریوم در بلندمدت گزینه‌های بهتری هستند. اما اگر اهل ریسک هستید، با از دست دادن بخشی از سرمایه خود مشکلی ندارید و البته از ماهیت صمیمی این رمزارز خوشتان می‌آید چرا که نه؟! فقط توجه داشته باشید که ارزش چنین رمزارزهایی معمولاً تابع شایعات، خبرها و حمایت افراد مشهور است. پس اگر قصد سرمایه‌گذاری کوتاه مدت دارید بهتر است از نزدیک این بازار و شایعات و اخبار پیرامون آن را رصد کنید.

از کجا دوج کوین بخریم؟

اگر قصد خرید این ارز دیجیتال را دارید راحت‌ترین راه در ایران استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال است. با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید ده‌ها صرافی مختلف پیدا کنید. توصیه می‌کنیم با کمی پرس‌وجو و تحقیق صرافی‌های معتبرتری را پیدا کنید که همچنین کارمزد کمتری هم برای معامله دارند.

کارمزد انتقال دوج کوین چقدر است؟

کارمزد انتقال در شبکه Dogecoin متغیر است. کارمزد انتقال در واقع کارمزدی است که به ماینرها پرداخت می‌شود تا انتقال را تأیید کنند. به ازای هر کیلوبایت تراکنش کارمزد یک دوج کوین است. به همین خاطر کارمزد تراکنش متغیر خواهد بود. در حال حاضر این کارمزد چیزی در حدود ۱۱ دوج کوین تعیین شده است که ممکن است بسته به پارامترهای مختلف شبکه تغییر کند.

کدام کیف پول دوج کوین را انتخاب کنیم؟

کیف پول‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هرکدام مزایای خود را دارند که در ادامه به آن‌ خواهیم پرداخت. اما کیف پول‌های Atomic Wallet، Dogecoin Wallet در اندروید و Dough Wallet در iOS از محبوب‌ترین آن‌ها هستند.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *