بررسی امواج الیوت در تحلیل تکنیکال برای تحلیلگران بسیار مهم است. البته یکی از مهمترین کارهایی که تحلیلگران بورس برای پیشبینی قیمتها در آینده انجام میدهند، نگاه دقیق به گذشته است. نگاه به رفتارهای بازار در برخی بزنگاههای خاص میتواند رفتار بازار در شرایط مشابه فعلی را مشخص کند.
امواج الیوت بر مبنای همین فلسفه شکل گرفته است. یعنی یک سری رفتارهای تکرارشوند بازار در گذشته. نام این ابزار از روی نام آقای رالف نلسون الیوت ، یک حسابدار و نویسنده آمریکایی برداشته شده است. او تحت تاثیر تئوری DOW و مشاهده دقیق طبیعت به این نتیجه رسید که حرکت بازار سهام و بورس با مشاهده و تشخیص یک سری امواج تکرارپذیر قابل پیشبینی است.
الیوت قادر بود بازار را در ابعاد عمیقتری تحلیل کند و میتوانست با تشخیص ویژگیهای خاص الگوهای موجی مختلف، پیشبینیهای دقیقی را در مورد بازار طبق همان الگوها ارائه کند. الیوت کارش را بر مبنای تئوری DOW پایهریزی کرد، که تئوری DOW هم حرکات قیمتها را به صورت موجی مورد بررسی قرار میدهد؛ اما در کنار تئوری DOW، الیوت متوجه رفتار فراکتال بازار نیز شد و اولین بار تئوری خود در مورد الگوهای بازار را در کتابی با عنوان اصل موجی در سال ۱۹۳۸ منتشر کرد.
موج ۱
سهام حرکت اولیه خود را انجام داده است. این حرکت به این دلیل رخ داده است که تعدادی از معامله گران به طور ناگهانی (به دلایل مختلف واقعی یا تصوراتشان) احساس کرده اند که قیمت پایین است و باید بخرند. این عامل موجود رشد قیمت شده است.
موج ۲
در این مرحله عده ای از معامله گران حاضر در موج اول احساس می کنند که قیمت بیش اندازه بالا رفته و سود خود را گرفته و معاملات خود را بسته اند. این باعث می شود که سهام دوباره سقوط کند، اما سقوط آن به اندازه ای نیست که به قیمت پایین تر از ابتدای شروع موج اول برسد.
موج ۳
این موج طولانی ترین و قوی ترین موج است، بازار توجه اکثریت معامله گران را به خود جلب کرده است. بیشتر مردم جذب این سهام شده اند و مایل به خرید آن هستند. این امر باعث می شود قیمت سهام بالا و بالاتر برود. در بیشتر مواقع قیمت سقف در موج سوم بالاتر از قیمت سقف در انتهای موج اول است.
موج ۴
مردم شروع به گرفتن سود و بستن معاملات خود می کنند. زیرا فکر می کنند قیمت بیش از اندازه بالا رفته است. این موج ضعیف است. زیرا بیشتر مردم اعتقاد دارند که قیمت هنوز بالا می رود و میخرند.
موج ۵
این موجی است که در آن مردم زیادی دیوانه وار ، وارد بازار می شوند و این سهم را می خرند. مدیر عامل شرکتی که این سهم را ارائه می دهد روی جلد مجلات مختلف اقتصادی و مالی به عنوان برترین مدیر سال معرفی می شود! دلایل بسیاری از کسانی که برای خرید این سهم وارد بازار شده اند شاید خنده دار باشد ولی در هر حال موجب بالا رفتن بیش از اندازه قیمت سهم می شود.