09150566946

شاخص فاندامنتال یا FCAS به چه معناست ؟

شاخص FCAS مخفف عبارت Fundamental Crypto Asset Score میباشد که پروژه ای نوپا در عرصه ارز های دیجیتال است و اولین بار شرکت کوین مارکت از این شخاص استفاده کرد و یک واحد ارزیابی امتیاز فاندامنتال یا بنیادی کوین‌ها است.

 

اصولی که برای امتیاز دهی در نظر قرار گرفته می‌شوند عبارتند از: فعالیت کاربر (User Activity) – رفتار توسعه‌دهنده (Developer Behavior) و بلوغ بازار (Market Maturity).

 

درجه بندی شاخص فاندامنتال یا FCAS :

امتیاز وضعیت رنک
۱۰۰۰ تا ۹۰۰ عالی S
۸۹۹ تا ۷۵۰ خوب A
۷۴۹ تا ۶۵۰ متوسط B
۶۴۹ تا ۵۰۰ احتیاط C
زیر ۵۰۰ متزلزل F

 

امتیاز شاخص FCAS عددی بین ۰ (بد) تا ۱۰۰۰ (عالی) است و یک درجه یا رتبه، نشان دهنده سطح کلی آن شاخص است.

FCAS - شاخص فاندامنتال یا FCAS به چه معناست ؟

 

فعالیت کاربر، رفتار توسعه دهنده و بلوغ بازار

این سه اصل در واقع امتیاز نهایی شاخص FCAS یک ارز دیجیتال را مشخص می کنند. بر روی هرکدام از این گزینه ها که کلیک نمایید یک گزارش کامل را مشاهده می کنید. این گزارش گاهی اوقات دو یا سه صفحه است. فعالیت کاربر یک بخش بسیار مهم محسوب می شود. در واقع در این بخش یک ارزیابی کامل از عملکرد تمامی کاربران پروژه بیان شده است.بکارگیری پروژه و فعالیت شبکه دو قسمت اصلی این بخش هستند. فراموش نکنید که فعالیت کاربرد تاثیر زیادی بر شاخص FCAS می گذارد.

بخش دوم، رفتار توسعه دهنده است. این بخش عملکرد و  کارایی توسعه دهندگان پروژه مورد نظر را نشان می دهد. تغییرات انجام شده در کدهای پروژه، بهبود کدهای قبلی پروژه و در آخر میزان مشارکت توسعه دهندگان بر پروژه فاکتورهای مهم این بخش هستند.

رفتار توسعه دهنده تاثیر بسیاری زیادی بر شاخص FCAS دارد. شما نباید با به این بخش بی توجه باشید و اگر می خواهید آینده یک پروژه را پیش بینی کنید این بخش می تواند به شما کمک های فراوانی بکند.

 بلوغ بازار یک عامل نسبتا مهم محسوب می شود. ریسک و عرضه پول، بلوغ بازار یک کوین را تعیین می کنند. در واقع با استفاده از این عامل می توانید میزان درست نمایی یک ارز دیجیتال را حدس بزنید. بلوغ بازار تاثیر زیادی بر شاخص FCAS ندارد اما نباید از آن چشم پوشی کرد چون میزان موفقیت یک پروژه در بازار ارزهای دیجیتال را نشان می دهد.  واکنش بازار به اتفاقات مختلف پیرامون یک ارز، درست نمایی بلوغ بازار را مشخص می کند. پس هرچند که این عامل تاثیر چندانی بر شاخص فاندامنتال نمی گذارد اما با استفاده از آن می توانیم اطلاعات خوبی به دست بیاوریم.به طور کلی این سه بخش، شاخص FCAS هر ارز دیجیتال را مشخص می کنند.

در شاخص fcas  عوامل مختلفی تاثیر گذار است.

در شاخص fcas آیتم هایی اهمیت دارد که شناخت آن ها می تواند بسیار مهم و تاثیر گذار باشد. همانطور که پیش تر به آن اشاره شد. فعالیت کاربر، رفتار توسعه دهنده و بلوغ بازار جزو آیتم های مهم در فاندامنتال است که باید به شناخت کافی از آن ها رسید.

بخشی با عنوان درجه بندی های فاندامنتال وجود دارد. که شما می توانید با استفاده از آن ها عملکرد یک ارز را تا حدودی تشخیص دهید. این درجه بندی افرادی بین صفر تا هزار است. طبق این درجه بندی باید گفت که عدد صفر نشان از بدترین عملکرد. و عدد هزار بهترین عملکرد از یک ارز را نشان می دهد. در واقع می توان گفت که ارز هایی که در درجه بندی شاخص فاندامنتال زیر پانصد هستند. بسیار متزلزل هستند و هر چه این درجه بندی بیشتر باشد بی شک ارز بهتری پیش روی ما است.

شاخص Facs یک عامل مهم در شناخت ارز های معتبر است

فعالیت کاربر یکی از مهم ترین آیتم های تاثیر گذار در شاخص فاندامنتال است. این آیتم خود از دو بخش مهم تشکیل شده است. که عبارت اند از بکارگیری پروژه و فعالیت شبکه که هر کدام به نوبه خود مهم است.  همان طور که از نام این آیتم مشخص است رفتار و فعالیت مصرف کننده گان یک پروژه است که اهمیت دارد.

 

 

FCAS 3 - شاخص فاندامنتال یا FCAS به چه معناست ؟

فعالیت کاربران (User Activity)

اندازه‌گیری رفتار تمام مشتریان یک پروژه خاص، از فعالیت شبکه و عوامل اجرایی پروژه تشکیل می‌شود. این پیچیده‌ترین پارامتری است که به آن امتیاز می‌دهیم و منوط به سطح اطلاعات ما در مورد هر پروژه می‌باشد.

این امتیاز ویژگی‌هایی دارد که عبارتند از:

  1. انعکاسی بهتر از فعالیت کاربران
  2. جلوگیری از دستکاری اعداد

فعالیت کاربران تاثیر زیادی بر FCAS مجموع پروژه دارد.

 

رفتار توسعه‌دهندگان (Developer Behavior)

رفتار توسعه‌دهندگان، شاخص میزان فعالیت و سودمندی یک جامعه توسعه دهنده بر روی بلاکچین یا پروژه خاصی است. ۳۰ پارامتر مختلف موثر در FCAS است که در سه دسته خلاصه می‌شوند: تغییرات کد، پیشرفت‌هایی در کد و درگیری توسعه‌دهندگان در فعالیت‌ها.

این پارامترها از رویدادهای خصوصی و عمومی که توسط توسعه‌دهندگان برگزار می‌شود، جمع‌آوری می‌شود. اطلاعات معمولا در گیت‌هاب، بیت‌باکت و گیت‌لب منتشر می‌شود.

رفتار کاربران تاثیر زیادی بر امتیاز FCAS مجموع پروژه دارد.

 

بلوغ بازار (Market Maturity)

بلوغ بازار از پارامترهای نقدینگی و ریسک ایجاد می‌شود و احتمال بازگشت پیوسته اموال رمزارزی در بازارهای متعدد به کمک چند ارزیابی ریسک بازار، خصوصا نقدینگی صرافی‌های فعال، برآورد هزینه، پتانسیل ثبات قیمت، ثبات پیش‌بینی الگوریتمی و نوسان قیمت را نشان می‌دهد.

بلوغ بازار کمتر از ۵% بر امتیاز FCAS پروژه موثر است.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *