09150566946

قله‌ها و دره‌های ماژور و مینور

نحوه تشخیص پیوت ماژور و مینور

یکی از مهم ترین نکاتی که در تشخیص روند می تواند به تحلیل گر کمک کند این است که ابتدا نقاط پیوت مینور و پیوت ماژور به درستی تشخیص داده شوند.

پس از آن که نقاط قله و دره بدون خطا انجام شد می توان وارد مرحله بعدی شد و تشخیص داد که روند تغییر پیدا کرده است یا خیر.

منظور از تغییر روند این است که روند صعودی تبدیل به روند نزولی شود و یا برعکس.

هر تحلیل گری در بازار سرمایه بر این موضوع آگاه است که هر نماد پس از آن به صورت متوالی دارای یک روند صعودی است نیاز است که برای چند روز استراحت کند و یا به بیان دیگر اصلاح قیمتی صورت بگیرد.

 منظور از اصلاح قیمتی این است که قیمت سهم چند درصد مجددا پایین می آید و این روند نزولی و کاهش قیمت باعث می شود که پتانسیل مجددا در آن نماد جمع شده و استارت بعدی خود را برای روند صعودی بزند.

بنابراین اصلاح قیمتی به برگشت نمودار قیمتی به خط حمایت قبلی برای یک بازه کوتاه مدت گفته می شود.

موضوعی که پیش می آید این است که هم در اصلاح قیمتی و هم در روند نزولی با کاهش قیمت سهم مواجه هستیم اما واکنشی که تحلیل گران به این دو موضوع نشان می دهند متفاوت است.

چگونه تشخیص دهیم که این کاهش قیمتی که در سهم اتفاق افتاده است تنها یک اصلاح قیمتی است و سهم مجددا روند صعودی خود را از سر خواهد گرفت یا خیر نمودار قیمتی سهم در حال نزول است و لازم است که از سهم خارج شویم؟

فرض کنید که سه نقطه به صورت زیر تشکیل یک نمودار قیمتی داده اند، خط AB یک روند صعودی است که در آن قیمت سهم رشد کرده است یعنی قیمت سهم در نقطه B بیشتر از قیمت همان سهم در نقطه A است.

در نقطه B به بعد ما شاهد کاهش قیمت سهم هستیم و همان گونه که مشاهده می شود به صورت پیوسته سهم در حال نزول است. چگونه تشخیص دهیم که BC به وجود آمده اصلاح قیمتی بوده است که برای همه نمادها اتفاق می افتد و یا خیر یک روند نزولی است؟

پاسخ آن این است:

ارتفاع خط BC اگر کوچکتر از ۳۸ درصد ارتفاع خط AB باشد، ما با یک اصلاح قیمتی مواجه هستیم و لازم نیست از سهم خارج شویم.

.png - قله‌ها و دره‌های ماژور و مینور

اصلاح قیمتی در نمودار قیمتی

در صورتی که موقعیت نقطه C  به شکلی باشد که ارتفاع به وجود آمده بیش از ۳۸ درصد ارتفاع روند صعودی باشد خط BC تنها یک اصلاح قیمتی نیست بلکه ما با یک روند نزولی مواجه هستیم.

اولین گام در بسیاری از تحلیل های تکنیکال و ابزارهای موجود این است که روندهای نزولی و صعودی به درستی تشخیص داده شوند.

تحلیل گران بر مبنای سیاست ها و استراتژی های مختص به خود تصمیم می گیرند که در روند نزول باقی بمانند یا از سهم خارج شوند.

درصد بالایی از سرمایه گذاران همراه با اصلاح قیمتی پیش می روند و صبر می کنند که روند صعودی نمودار قیمتی مجددا از سر گرفته شود.

بنابراین برای آن که تحلیل گران بتوانند گام بعدی رو مشخص کنند که در سرمایه گذاری خود چه اقدامی انجام دهند لازم است که روندها را تشخیص دهند.

تشخیص دادن نقاط پیوت مینور از پیوت ماژور نیز به نمودار قیمتی و اصلاح قیمتی برمی گردد.

پیوت مینور به نقاطی گفته می شود که در اصلاح های قیمتی اتفاق می افتد و پیوت ماژور مربوط به نقاطی است که در روندهای صعودی و نزولی شکل می گیرد.

در شکل زیر نقطه C به عنوان پیوت ماژور  ارائه شده است زیرا خط BC یک روند نزولی است.

در واقع ارتفاع خط BC بیش از ۳۸ درصد ارتفاع خط AB است بنابراین BC روند نزولی است و نه اصلاح قیمتی و به همین علت است که نقطه C پیوت ماژور است.

بنابراین در تصویر زیر نمودار قیمتی سهم سه روند را طی کرده است روند صعودی AB، روند نزولی BC، روند صعودی CD

به زبان ساده نقاط پیوت ماژور ابتدا و انتهای روندهای صعودی و نزولی هستند.

1 300x124 - قله‌ها و دره‌های ماژور و مینور

در نمودار پایین دو نقطه به عنوان نقاط پیوت مینور مشخص شده اند زیرا کاهش قیمتی سهم بسیار کوتاه (کتر از ۳۸ درصد روند صعودی)  است.

چون اصلاح قیمتی اتفاق افتاده است بنابراین پیوت های مینور نام گذاری می شوند و در تحلیل های تکنیکال این پیوت ها در نظر گرفته نمی شوند.

در حالت کلی می توان گفت که در تصویر زیر تنها یک روند صعودی را شاهد هستیم و این نمودار هیچ روند نزولی را تجربه نکرده است.

پیوت مینور به زبان ساده به نقاطی گفته می شود که در اصلاح های قیمتی و یا ریز موج ها رخ می دهد و این نقاط اهمیتی در تحلیل ها، بررسی واگرایی و همگرایی ها و … ندارند.

2 - قله‌ها و دره‌های ماژور و مینور

نکته ای که لازم است به آن توجه شود این است که در ترسیم خطوط حمایت و مقاومت آن چه که خط ها را به وجود می آورد پیوت های ماژور هستند.

در واقع تحلیل گر ابتدا پیوت های ماژور را مشخص می کند و سپس با اتصال این نقاط به هم خطوط حمایت و مقاومت را ایجاد می کند.

تحلیل گر تحت هیچ شرایطی مجاز نیست که برای آنالیز نمودار قیمتی توسط اندیکاتورها و اسیلاتورها از پیوت مینور استفاده کند.

موضوع دیگر که در کنار اصلاح قیمتی تعریف می شود اصلاح زمانی است. در اصلاح زمانی به جای ۳۸ درصد ارتفاع (عمودی) ۳۸ درصد محور افقی در نظر گرفته می شود.

معنی ماژور بدخیم است و به پیوت ماژور نقاط بدخیم نیز می گویند.

پیوت های مینور و یا در حالت کلی تر اصلاح قیمتی باعث تغییر جهت قیمت می شوند اما تغییر روند ایجاد نمی کنند و به عبارتی روند قبلی ادامه پیدا می کند

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *