09150566946

مجمع عمومی عادی سالیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه چیست؟

2020 08 22 20.47.08 300x174 - مجمع عمومی عادی سالیانه

اگر جزء فعالان بازار سرمایه هستید، حتما سهمی از سبد سهام تان به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شده و یا اگر به تازگی فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کرده اید، حتما در آینده با این موضوع برخورد خواهید کرد که سهمی از سبد سهام تان به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شده است.

هر ساله شرکت های بورسی به دلایل مختلف اعم از تصویب صورتهای مالی شرکت، تصمیم گیری در رابطه با فعالیت ها و موضوعات مهم و ضروری حول شرکت، تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه، تصمیم گیری در رابطه با انحلال شرکت و… اقدام به برگزاری مجامع عمومی می کنند. پس در واقع، به هر گونه گردهمایی سهام‌ داران و مدیران یک شرکت که به منظور تعیین وضعیت شرکت و تصمیم گیری در خصوص فعالیت ‌های آن تشکیل میشود، مجمع گفته می‌شود. همچنین حضور در این مجامع‌ برای سهام‌ داران و خود شرکت، منافعی را در بر دارد.

مجمع عمومی عادی سالیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه، یک بار در سال و به منظور رسیدگی به صورت ‌های مالی شرکت، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت، تقسیم سود نقدی بین سهام داران، تخصیص بخشی از سود شرکت به سرمایه گذاری ‌های آتی و پروژه های عمرانی و… در زمانی که در اساسنامه شرکت پیش‌بینی شده است، تشکیل می‌شود. برای تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه، حضور حداقل بیش از نیمی از سهامداران به نسبت تعداد سهام شرکت، ضروری می ‌باشد و برای تصمیم گیری های مجمع، اتفاق نظر اکثریت آراء سهامداران حاضر در جلسه رسمی، معتبر خواهد بود.

مجمع عمومی عادی سالیانه چه زمانی برگزار می‌شود؟

مهلت قانونی جهت تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه، طبق قانون تجارت حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی شرکت می ‌باشد. دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجامع عمومی باید از طریق نشر آگهی در روزنامه‌ های کثیر الانتشار، سایت شرکت و سایت های رسمی سازمان از جمله Codal.ir و Tsetmc.com می باشد. فاصله بین نشر آگهی و تاریخ تشکیل مجمع حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۴۰ روز می‌باشد.
سال مالی اکثر شرکت ‌های بورسی در ایران، پایان اسفندماه است؛ همچنین، چون تعویق در برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه شرکتها پس از پایان سال مالی شرکت، تا ۴ ماه بلامانع است، مجامع شرکت ‌ها اکثرا در خردادماه و تیرماه برگزار میشود.

قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکتها چه اطلاعاتی منتشر میشود؟

جهت تصمیم ‌گیری بهتر و دقیق تر سهامداران در ادامه سهامداری در شرکت مورد نظر و یا بنا به دلایل مختلف، ۱۰ روز قبل از برگزاری
مجامع عمومی عادی سالیانه شرکت‌ها، صورتهای مالی سالیانه حسابرسی شده به همراه کلیه یادداشت‌ های پیوست آن و گزارش فعالیت های هیئت مدیره به مجمع منتشر می‌شود. در صورتی که شرکت مورد نظر، دارای شرکتهای تابعه باشد، علاوه بر اطلاعات فوق، صورتهای مالی تلفیقی حسابرسی شده و صورتهای مالی سالیانه حسابرسی شده شرکتهای تابعه نیز منتشر می‌شود. همچنین جدول زمان ‌بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیئت مدیره نیز قبل از برگزاری مجمع‌ عمومی ‌عادی سالیانه در سامانه کدال افشا می‌گردد.

نکاتی در رابطه با برگزاری مجامع شرکتها

شرکتها موظف هستند که زمان، تاریخ، محل تشکیل و دستور جلسه مجامع عمومی خود را حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع افشا کنند که این اطلاعات نیز در سایت Codal.ir و یا روزنامه رسمی شرکت و یا سایت اینترنتی شرکت اطلاع رسانی میشود. همچنین، هر فردی که در تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، سهام‌ دار شرکت باشد، می‌تواند در مجمع شرکت کند.

همچنین  ۲ روز کاری قبل از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن متوقف شده و دیگر قابل معامله نخواهد بود و ۲ روز پس از برگزاری مجمع و بدون محدودیت دامنه نوسان و با استفاده از مکانیزم حراج ناپیوسته بازگشائی خواهد شد. همچنین خلاصه تصمیمات گرفته شده و صورتهای مالی تصویب شده در مجامع عمومی عادی سالیانه شرکتها، پس از برگزاری مجمع در سایت شرکت و سامانه کدال منتشر خواهد شد.

نکاتی در رابطه با تقسیم سود نقدی در مجامع شرکتها

طبق قانون تجارت، شرکت‌ها تا ۸ ماه پس از تاریخ برگزاری مجمع فرصت دارند تا سود نقدی را بین سهام‌ داران تقسیم کنند. برخی شرکت‌ها خیلی زود سود نقدی را بین سهام‌ داران تقسیم می‌ کنند و برخی دیگر تا آخرین مهلتی که دارند این سود را پرداخت نمی ‌کنند. همچنین برخی شرکتها سود نقدی را از طریق شماره شبای بانکی ثبت شده در سامانه سجام و برخی شرکتها با ارائه برخی مدارک در بانک های اعلام شده در زمان بندی اطلاعیه، سود نقدی را پرداخت خواهند کرد. پس دقت داشته باشید که قبل از برگزاری مجمع آگهی زمان ‌بندی پرداخت سود را مطالعه کنید تا بهتر بتوانید در مورد شرکت یا عدم شرکت در مجمع تصمیم گیری کنید.

همچنین اگر سود نقدی تقسیمی شرکت در مجامع شرکتها را در تاریخ معین آن از شرکت دریافت نکنید، شما همچنان این سود را از شرکت طلبکار هستید؛
حتی اگر چند سال بعد هم به شرکت مراجعه کنید میتوانید آن سود را دریافت کنید. همچنین لازم به ذکر است افرادی که در طول برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهام دار شرکت باشند، مشمول دریافت سود نقدی شرکت میباشند.

 

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *