09150566946

معرفی ارز دیجیتال تزوس (Tezos)

tezos xtz price prediction 3 - معرفی ارز دیجیتال تزوس (Tezos)

معرفی ارز دیجیتال تزوس

این ارز با نماد اختصاری XTZ نمایش داده می‌شود و یک‌شکل از دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شود. ارزش بازاری ارز دیجیتال تزوس در حدود ۳.۵۸ میلیارد دلار می‌باشد و در رتبه ۳۸ بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. همچنین سهم ۰.۱۸ درصدی از کل بازار را به خود اختصاص داده است. Binance فعال‌ترین صرافی با سهم ۸.۳۰ درصدی حجم معاملات روزانه است که در آن تزوس معامله می‌شود.

آرتور بریتمن (Arthur Breitman)، یک متخصص کامپیوتری است که در آگوست ۲۰۱۴ با نام مستعار L.M. Goodman، وایت پیپر تزوس را منتشر کرد. متعاقباً بریتمن در همان سال شرکتی به نام Dynamic Ledger Solutions را در ایالت دلاویر تأسیس کرد و مدیریت اجرایی آن را برعهده گرفت. ارز دیجیتال تزوس محصول فکری او می باشد و بنیاد آن را در زوگ سوئیس تأسیس کرد. تزوس در جولای ۲۰۱۷ باعرضه اولیه سکه به مبلغ ۲۳۲ میلیون دلار سرمایه به خود جذب کرد. بریتمن از یوهان گورز (Johann Gevers) درخواست همکاری کرد تا سمت ریاست بنیاد را برعهده بگیرد. اما همه‌چیز طبق برنامه پیش نرفت و بین بریتمن و گورز اختلافاتی به وجود آمد.

طرح اولیه ازاین‌قرار بود که توکن‌های عرضه اولیه باید به مشارکت‌کنندگان تحویل داده شود و بلاک‌چین تزوس به‌صورت یک نرم‌افزار رایگان راه‌اندازی و در اختیار کاربران قرار گیرد. تمرکز پلتفرم تزوس بر روی ارائه‌ یک روش مشارکتی غیرمتمرکز است که با استفاده از اجماع اثبات سهام به سهام‌دارانش اجازه اداره شبکه و هدایت آن را می‌دهد.

مزیت های ارز دیجیتال تزوس

کارایی و هدف رمزارز تزوس حل شماری از مشکلات بلاکچین است که در بستر پلتفرم اتریوم با آن مواجه بوده است. شبکه بلاکچین این ارز تشابه زیادی با رمزارز اتریوم دارد، اما بعضی از ویژگی‌های بلاکچین تزوس مناسب تر از اتریوم است. ارز Tezos با الگوریتم اجماع توافق (Community consensus) فعالیت می‌کند یعنی تصمیمات در آن بر اساس آرای دارندگان این ارزگرفته می‌شود و هیچ اختلالی در عملکرد شبکه ایجاد نمی شود.

  • به‌عنوان یک بلاک‌چین مستقل تعبیه شده و محصولی از اتریوم یا بلاک‌چین دیگر نیست.
  •  مبتنی بر یک پروتکل سه‌لایه از شبکه، اجماع و معامله است.
  • وجود الگوریتم اثبات سهام که دارندگان می‌توانند برای ارتقا در آن رأی دهند و تغییرات ایجاد کنند.
  • زبان برنامه‌نویسی مایکلسون، قراردادهای هوشمند را امن‌تر می‌کند و اشکالات آن را از بین می‌برد.
  • طرح مبنی‌ بر پاداش ایجاد ویژگی‌های جدید و امن برای سیستم وجود دارد.
  • پروتکل اجماع توافق، ضامن مشارکت بیشتر دارندگان است و زمینه‌ساز بهبود شکل و ساختار رمز‌ارز تزوس می‌باشد.

خرید ارز دیجیتال تزوس

روش‌های متعددی برای خرید ارز دیجیتال تزوس وجود دارد. یکی از این طرق سایت‌های داخلی که اقدام به خرید تزوس می‌کنند می‏باشد، هرچند احتمال این‌که تزوس در آن‌ها موجود باشد، خیلی کم است. یعنی امنیت پایینی دارند. راه های دیگر، سایت‌های داخلی بیت‌کوین و اتریوم می‌باشد که می‌توان برای خرید این ارز مناسب دانست.

پیش‌بینی قیمت تزوس

آینده ارز تزوس (Tezos) به عنوان اولین پلتفرم خوداصلاحگر بین ارزهای دیجیتال صعودی پیش بینی شده است. چون این ارز امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌دهد و پلتفرم قراردادهای هوشمند آن شبیه اتریوم می باشد، اما با این تفاوت که ازالگو الگوریتم اجماع اثبات سهام در آن استفاده می شود.

ویژگی‌های اساسی تزوس

خود اصلاحگر (Self-Amendment)

مدیریت درون زنجیره‌ای (On-Chain Governance)

نوآوری غیرمتمرکز (Decentralized Innovation)

قراردادهای هوشمند و بررسی رسمی (Smart Contracts & Formal Verification)

اثبات سهام (Proof-of-Stake)

نمایندگی (Delegation)

تزوس چگونه کار می‌کند؟

تزوس یک پلتفرم غیرانحصاری، توزیع شده و خود اصلاحگر است که از قراردادهای هوشمند برای فراهم آوردن یک ساز و کار حاکمیتی درون زنجیره‌ای منحصربفرد و ایجاد برخی بهبودها نسبت به پلتفرم‌هایی مانند اتریوم بهره می‌برد. تمرکز اصلی پلتفرم بر روی یک طراحی چند ساختاری با بروزرسانی‌های جزئی درون زنجیره‌ای در پروتکل است که به نوعی از مدل اجماع اثبات سهام اصلاح شده استفاده می‌کند که در آن سهامداران قادر به تغییر ساختار حاکمیتی پروتکل هستند.

پوسته شبکه (Network Shell)

حاکمیت منحصربفرد و ظرفیت‌های خود اصلاحگری تزوس از طریق پوسته شبکه آن امکان‌پذیر شده است. برای درک چگونگی کار کردن پوسته شبکه باید پروتکل بلاک چین‌های معمولی را به سه زیر پروتکل اصلی و متمایز از هم تقسیم کنیم:

۱. پروتکل شبکه: پروتکل شبکه که اغلب از آن به عنوان پروتکل «سخن‌چینی» یاد می‌شود و چگونگی مخابره و پخش شدن تراکنش‌ها را در سرتاسر شبکه بین نودها (مشارکت‌کنندگان در شبکه) مشخص می‌کند. این پروتکل همچنین شامل نحوه دانلود کردن بلاک چین، پیدا کردن یا کشف نودهای دیگر در شبکه و چگونگی اعلام بلاک‌های یافت شده به شبکه است. در حالت کلی، پروتکل شبکه شاهد بیشترین نوآوری‌ها و فعالیت‌های مربوط به توسعه است.

۲. پروتکل تراکنش: پروتکل تراکنش توسط زبان اسکریپت‌نویسی یک ارز دیجیتال تعریف می‌شود و برای بیت کوین همان مدل خروجی تراکنش‌های خرج نشده یا همان UTXO است. اگر بخواهیم این زیر پروتکل را در بیت کوین مثال بزنیم، شامل هر چیزی از ایجاد بیت کوین‌های جدید طی فرایند استخراج تا به کارگیری امضاهای دیجیتال در تایید تراکنش‌ها می‌شود. ایجاد تغییراتی در این زیر پروتکل معمولاً به عنوان یک سافت فورک شناخته می‌شود و اغلب زنجیره دیگری پس از اعمال آن‌ها ادامه پیدا نمی‌کند.

۳. پروتکل اجماع: این زیر پروتکل نحوه به اجماع رسیدن (یک توفق جمعی) بین تمامی نودهای شبکه بلاک چین را مشخص می‌کند. بیت کوین از اثبات کار (Proof of Work) به عنوان مدل اجماع خود استفاده می‌کند. این پروتکل برای حفظ پایداری و اصالت بلاک چین حیاتی است؛ چرا که نحوه جلوگیری از وقوع اتفاقاتی مانند دوبار خرج کردن و تغییرناپذیر بودن بلاک چین را تعیین می‌کند. از اعمال تغییرات در پروتکل اجماع معمولاً به عنوان یک هاردفورکیاد می‌کنند و اغلب زنجیره‌ دیگری پس از آن‌ها به وجود می‌آید. این نوع هاردفورک‌ها سبب بروز جدایش در جوامع ارزهای دیجیتال می‌شود (مانند نمونه بیت کوین و بیت کوین کش)، و تزوس قصد دارد این مشکل را با طراحی خود حل کند.

پوسته شبکه تزوس، پروتکل‌های اجماع و تراکنش را در چیزی که «پروتکل بلاک چین» نامیده، ترکیب می‌کند. پروتکل بلاک چین مجموعه‌ای پیوسته از بهبودهای توافق شده درباره وضعیت عمومی بلاک چین است که در آن بلاک‌ها عاملین اصلی تغییردهنده وضعیت زنجیره محسوب می‌شوند. از این جهت پروتکل بلاک چین می‌تواند خودش را معاینه کند و به بلاک‌ها اجازه فعالیت بر روی پروتکل را دهد. در نتیجه سهام‌داران با رای‌های خود می‌توانند به طور مستقیم بر روی بروزرسانی‌های سیستم تاثیر بگذارند.

پوسته شبکه به عنوان رابط بین پروتکل شبکه و پروتکل بلاک چین عمل می‌کند. در واقع وظیفه پوسته شبکه، حفظ و ارائه بهترین زنجیره شناخته شده به کلاینت‌هاست. تزوس به زبان برنامه‌نویسی اکمل (OCaml) نوشته شده و پوسته شبکه در آن قابلیت شناسایی بلاک‌ها، تراکنش‌ها و پروتکل‌ها را دارد.

ماژول‌های زبان اوکمل برای اصلاح مستقیم پروتکل فعلی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین پوسته شبکه مانع از حملات دی‌داس (DDoS) به سوی شبکه می‌شود. در واقع مهمترین قابلیت پلتفرم تزوس قابلیت پیاده‌سازی پروتکل‌هایی با ویژگی اصلاح‌پذیری خودشان است.

حاکمیت تزوس

حاکمیت تزوس به طور کاملا به سهام‌داران (دارندگان ارز دیجیتال) آن بستگی دارد. تمامی سهام‌داران می‌توانند در حاکمیت پروتکل شرکت کرده و بر روی بروزرسانی‌های مطرح شده توسط توسعه‌دهندگان رای دهند.

با اینکه سازوکار ابتدایی رای‌دهی از پیش تعریف شده است، اما فرایند حاکمیت به گونه‌ای است که حتی می‌تواند نحوه رای‌دهی را با پیشرفت شبکه تغییر داد. شرایط بسیاری وجود دارد که می‌تواند موجب تغییر در پروتکل شود که مهمترین آن‌ها رای سهام‌داران است.

هرچند سازو‌کارهای پیچیده‌تری از طریق مدل حاکمیتی می‌تواند اعمال شود. برای مثال اثبات مشروعیت تغییرات جدید در مقایسه با تغییرات گسترده‌ای که به اتفاق بیشتر اعضای شبکه رسیده که در واقع اصول کلی پلتفرم را نشان می‌دهد و توسط سهام‌داران برقرار شده است.

اثبات سهام سیال (Liquid Proof of Stake)

پیاده‌سازی اثبات سهام ترکیب بهینه‌ای از مفاهیم مختلفی مانند اسلشر (Slasher)، زنجیره فعال (Chain of Activity) و اثبات سوزاندن (Proof of Burn) است. تزوس به جای استخراج یا ماینینگ از فرایندی به نام بیکینگ (Baking) استفاده می‌کند. ایجاد بلاک‌ها در این ساز و کار توسط سهام‌داران صورت می‌گیرد؛ به این نحو که به جای حل یک معمای ریاضی پیچیده، هنگامی می‌توانند یک بلاک جدید ایجاد کنند که توکن تزوس (Tezzie) در اختیارشان به صورت تصادفی برای ایجاد بلاک انتخاب شود.

اما هیچ الزامی برای شرکت کردن همه در این فرایند وجود ندارد. کاربرانی که قصد شرکت نکردن در رای‌دهی را دارند، می‌توانند با انتخاب یک نماینده برای سکه‌هایشان قدرت رای‌دهی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند. به بِیکر‌ها (Bakerها کسانی هستند که بیکینگ را انجام می‌دهند) چند هفته پیش از آغاز رای‌دهی اطلاع داده می‌شود تا توکن‌های ضمانت (Bond) را که یک سپرده پویا بر اساس تعداد بلاک‌هایی است که یک نماینده برای ایجاد آن‌ها انتخاب شده را ایجاد کنند.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *