09150566946

معرفی ارز دیجیتال زی کش (Zcash)

ارز دیجیتال زی کش چیست؟

ZCASH 900x540 1 300x180 - معرفی ارز دیجیتال زی کش (Zcash)

Zcash ، یک بلاک چین و ارز دیجیتال جدید است که اجازه­ ی تراکنش های خصوصی در بلاکچین عمومی
می دهد. این امر به کسب و کارها، مصرف کنندگان و برنامه های جدید اجازه­ ی کنترل جزیئات مرتبط با تراکنش های آنها را حتی در صورت استفاده از یک بلاک مجاز جهانی را می دهد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر از نحوه ی کارکرد و مفهوم زی کش در ادامه­ ی این مقاله بارمزینکس همراه باشید.

نحوه­ ی عملکرد زی کش

زی کش یکی از ارزهای دیجیتالی محبوب و با هدف افزایش سیستم رمزنگاری و حریم خصوصی کاربران در مقایسه با دیگر ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین ایجاد شد. این ارز دیجیتالی غیر متمرکز و متن باز با نماد ZEC همانند بیت کوین بر پایه ­ی تکنولوژی بلاکچین توسعه داده شده است. این پروتکل از پروتکل علمی Zerocoin ساخته شده است که برای تشکیل سیستم Zerocash به وجود آمده است.

تراکنش زی کش شامل آدرس ارسالی، دریافت آدرس، تعادل حساب و هزینه­ ی تراکنش است. در معاملات زی کش از هر دو آدرس ارسال و دریافت محافظت شده و برای این  کار از zero-knowledge proof جهت تایید داده های رمزنگاری شده­ ی تراکنش استفاده می شود. آدرس های رمزنگاری شده به عنوان “z-addrs” نامگذاری شده و همیشه با “z” شروع می شود.

زی کش  همچون بیت کوین دارای بلاکچین مخصوص به خود و الگوریتم های مشابه با آن است که به صورت ماینینگ کار می کند. با این تفاوت که در این ارز دیجیتالی از شفافیت رادیکال بلاکچین بیت کوین برای پیاده سازی متنوع تر استفاده و داده های تراکنش کاربر به صورت انتخابی نشان داده می شود.  این ارز دیجیتالی توسط یکی از استادان دانشگاه جان هاپکینز به نام Matthew Green توسعه یافت. زمان بلاک این ارز ۲٫۵ دقیقه و میزان پاداش آن ۱۲٫۵ واحد است، بنابراین در هر ۲٫۵ دقیقه می توان ۱۲٫۵ زی کش استخراج کرد.

یکی از ویژگی های Zcash قابلیت تغییر پذیری توکن ها است. این به معنی این است که در سیستم تراکنش می توان توکن های زی کش را بدون در نظر گرفتن تاریخچه­ ی تراکنش ها در نظر گرفت. در بلاکچین عمومی، این خصوصیات غیر ممکن است، زیرا ممکن است در توکن های بلک لیست از تاریخچه­ ی تراکنش استفاده کرد.

ماهیت زی کش

در حالی که ماهیت شفاف و غیر متمرکز ارزهای دیجیتالی برای مصرف کنندگان چندین کاربرد دارد، استفاده آنها در اکوسیستم مالی مشکلاتی را به همراه آورده است. این موضوع عمدتا به این دلیل شفافیت رادیکال در سیستم مالی محرمانه است.

به این ترتیب، Zcash ادعا می کند که یک نوع جدید از منحنی توزیع شده به نام “لایه امنیتی صفر” یا ZSL اختراع کرده است که در بالای بلوک های موجود برای افزایش عملکرد قرار می گیرد. این پشتیبانی از معاملات نیمه شفاف می تواند در بازارهای مالی مورد استفاده قرار گیرد و امکان انتخاب اطلاعات را فراهم آورد. برای مثال، آنها می توانند داده های لازم مانند تاریخ و زمان تراکنش را برای بلاک های عمومی منتشر سازند، اما جزئیات بحرانی همچون هویت طرف های معاملات و مقادیر مربوطه را نشان ندهند.

Zcash در بازار

بلاک زی کش در ابتدا در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۶ استخراج شد و از آن زمان به منظور مبادلات ارزی مورد استفاده قرار گرفت. امروزه از این ارز به منظور مبادلات ارزهای دیجیتالی محبوب همچون Binance، Huobi و Gemini Winklevoss استفاده می شود. قیمت ارز دیجیتالی زی کش در ابتدا ۴,۲۹۳٫۳۷ دلار و سپس در عرض ۲ ماه با افزایش ۹۸٫۸ درصدی به ۴۹ دلار رسید.

استخراج زی کش

سکه های زی کش در طی چند ماه گذشته ماینرهای زیادی را به سمت خود جذب کرده؛ چرا که بیشتر ماینرها به دنبال ارزهای دیجیتال با پاداش های بیشتر و سرمایه گذاری کمتری می باشند. استخراج زی کش همچنان نسبت به سایر ارزهای دیجیتالی سودمندتر است، به طوریکه بیشتر ماینرهای آن توانایی دستیابی به ۱۰۰ درصد سود را دارند. جهت استخراج آن نیاز به ۱۰۰۰ وات برق و دستگاه های مخصوص، کیف پول زی کش، نرم افزارهای مورد نیاز و کارت گرافیک است.

به یاد داشته باشید که در صورت استخراج زی کش، میزان مصرف برق بسیار بالا است و از این رو سود حاصل از استخراج صرف پرداخت هزینه ­ی آن خواهد شد، بنابراین برای این کار بهتر است از برق صنعتی استفاده کنید.

کیف پول‌های زی‌کش

در سایت رسمی زی‌کش برای این ارز دیجیتال کیف پول‌های رسمی و مورد تایید آن معرفی شده است. در این بخش به معرفی کیف پول‌های رسمی زی‌کش خواهیم پرداخت.

کیف پول رسمی زی‌کش

کیف پول رسمی زی‌کش تنها برای سیستم عامل ۶۴ بیتی لینوکس توسعه داده شده است و فعلا نسخه ویندوزی یا مک ندارد. برای استفاده از این کیف پول نیاز به حداقل ۲ گیگابایت RAM و اینترنت پرسرعت برای دانلود اطلاعات تراکنش‌ها و همگام سازی با بلاک چین دارید. این کیف پول قابلیت تراکنش‌های مخفی را دارد. اگر سیستم کامپیوتری قدرتمندی ندارید و حجم و سرعت اینترنت شما برای دانلود بلاک چین کافی نیست، استفاده از این نرم افزار را پیشنهاد نمی‌کنیم.

  • سیستم عامل قابل اجرا: لینوکس
  • نیاز به دانلود کل بلاک چین: دارد
  • قابلیت مخفی سازی تراکنش: دارد

بهترین کیف پول‌های دسکتاپ زی‌کش

کیف پول WinZEC: با توجه به اینکه کیف پول رسمی زی‌کش نسخه ویندوزی ندارد، کیف پول WinZEC یک نرم افزار متن باز و تقریبا رسمی برای کاربران ویندوز است. برای استفاده از این کیف پول نیاز به حداقل ۲ گیگابایت RAM و اینترنت پرسرعت برای دانلود اطلاعات تراکنش‌ها و همگام سازی با بلاک چین دارید. این کیف پول قابلیت تراکنش‌های مخفی را دارد. اگر سیستم کامپیوتری قدرتمندی ندارید و حجم و سرعت اینترنت شما برای دانلود بلاک چین کافی نیست، استفاده از این نرم افزار را پیشنهاد نمی‌کنیم.

  • سیستم عامل قابل اجرا: ویندوز
  • نیاز به دانلود کل بلاک چین: دارد
  • قابلیت مخفی سازی تراکنش: دارد

کیف پول zec-qt-wallet:  کیف پول zec-qt-wallet اولین نرم افزار کیف پول توسعه یافته توسط بنیاد زی‌کش است که روی ویندوز و مک اجرا می‌شود. برای استفاده از این کیف پول نیاز به حداقل ۲ گیگابایت RAM و اینترنت پرسرعت برای دانلود اطلاعات تراکنش‌ها و همگام سازی با بلاک چین دارید. این کیف پول قابلیت تراکنش‌های مخفی را دارد. اگر سیستم کامپیوتری قدرتمندی ندارید و حجم و سرعت اینترنت شما برای دانلود بلاک چین کافی نیست، استفاده از این نرم افزار را پیشنهاد نمی‌کنیم.

  • سیستم عامل قابل اجرا: ویندوز و مک
  • نیاز به دانلود کل بلاک چین: دارد
  • قابلیت مخفی سازی تراکنش: دارد

کیف پول ZelCore: این کیف پول از چندین دارایی پشتیبانی می‌کند که یکی از آن‌ها ارز دیجیتال زی‌کش است. این کیف پول روی ویندوز، مک و لینوکس، اندروید و iOS اجرا می‌شود. برای استفاده از این نرم افزار نیاز به دانلود بلاک چین نیست و حجم کمی دارد. این کیف پول از قابلیت تراکنش‌های مخفی پشتیبانی نمی‌کند.

  • سیستم عامل قابل اجرا: ویندوز- مک – لینوکس – اندروید – iOS
  • نیاز به دانلود کل بلاک چین: ندارد
  • قابلیت مخفی سازی تراکنش: ندارد

به جز این کیف پول‌ها، کیف پول‌های بسیاری زیادی مانند جکس (Jaxx)، گوادرا (Guarda) و … از زی‌کش در دسکتاپ پشتیبانی می‌کنند.

 

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *