09150566946

معرفی ارز دیجیتال چین لینک

دیجیتال چین لینک - معرفی ارز دیجیتال چین لینک

آشنایی با ارز دیجیتال چین لینک

چین لینک ارز دیجیتالی است که بر مبنای اتریوم طراحی شده است. این شبکه هوشمند در واقع یک شبکه غیرمتمرکز از نودهاست که امکان ثبت اطلاعات و قراردادهای هوشمند را در بستر بلاک چین فراهم می کند.

یکی از اصلی ترین مشکلات برای استفاده از فناوری بلاکچین و برنامه های غیرمتمرکز عدم توانایی این برنامه ها در تعامل با اطلاعات خارج از بلاکچین است. پروژه چین لینک با هدف برطرف کردن همین مشکل طراحی شده است.

تاریخچه چین لینک چیست؟

پروژه چین لینک یکی از برجسته ترین پروژه های جهان ارزدیجیتال است. این پروژه تاکنون جوایز و تقدیرنامه های متنوع و معتبری را کسب کرده است. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۰ مجمع اقتصاد جهانی جایزه برترین فناوری پیشگام در توسعه بلاکچین را به چین لینک تقدیم کرد.

 این پروژه در سپتامبر ۲۰۱۷ با صدور یک میلیارد توکن لینک (LINK) شروع به کارکرد. ارز دیجیتال لینک در هنگام عرضه اولیه در ۲۰۱۸ فقط ۲۰ سنت قیمت داشت، با این وجود ۳۲ میلیون دلار سرمایه اولیه بدست آورد.

 در ماه می سال ۲۰۱۹ چین لینک رسماً سیستم عامل خود را بر روی شبکه اتریوم راه اندازی نمود. در این سال چین لینک رشد چشمگیری را تجربه نمود، بطوریکه در عرض یکسال قیمت چین لینک بیش از ۶ برابر افزایش یافت.

چرا قیمت چین لینک در سال ۲۰۱۹ شش برابر شد؟

در سال ۲۰۱۹ قیمت چین لینک ۶ برابر افزایش یافت. یکی از دلایل این اتفاق یک سوء تفاهم بود. در این سال رسانه ها اعلام کردند که پروژه چین لینک موفق شده است با سوئیفت و گوگل قرارداد همکاری ببندد. این خبر در بسیاری از نشریات منتشر شد بدون اینکه تیم توسعه دهنده چین لینک در انتشار آن دخالت داشته باشد. به همین دلیل نمی‌توان چین لینک را به فریب اذهان عمومی متهم کرد. اما این سوء تفاهم تاثیر مثبتی بر افزایش قیمت چین لینک داشت.

بنیانگذار چین لینک چه کسی است؟

پروژه چین لینک در ژوئن سال ۲۰۱۷ توسط شرکت تکنولوژی SmartContract در سان فرانسیسکو ابداع شد. بنیانگذاران این پروژه سرگئی ناذاروف و استیو الیس هستند. سرگئی ناذاروف بنیانگذار SmartContract ، Secure Asset Exchange  وCryptoMail  نیز می باشد. 

چین لینک چگونه کار می کند؟

چین لینک مجموعه ای از نودهای غیرمتمرکز است که اطلاعات را از منابع خارج از بلاکچین (off-blockchain) دریافت و با استفاده از اوراکل به قراردادهای هوشمند on-blockchain تبدیل می‌کنند.

سیستم قراردادهای هوشمند در پروژه چین لینک  شامل سه زنجیره هوشمند است که عبارتند از:

۱٫قرارداد اعتبار: در این زنجیره سابقه عملکرد ارائه دهندگان اوراکل بررسی می شود تا گره های غیرقابل اعتماد مشخص شده و حذف شوند.

۲٫قرارداد تطبیق سفارش: سفارش کاربر را در شبکه ثبت و با اطلاعات ارائه دهندگان اوراکل تطبیق می‌دهد تا با تجزیه و تحلیل اطلاعات آنها بهترین ارائه دهندگان را انتخاب نماید.

۳٫قرارداد جمع بندی نهایی: در زنجیره جمع آوری تمام اطلاعاتی که توسط ارائه دهندگان اوراکل عرضه شده‌اند با یکدیگر سنجیده می شود تا یک نتیجه کامل و صحیح استخراج و به سفارش دهنده ارائه شود.

اگر یکی از ارائه دهندگان اوراکل اقدام به انتشار اطلاعات نادرست کند، بلافاصله شناسایی و بوسیله از دست دادن اعتبار خود مجازات می‌شود.

آیا می توان ارزدیجیتال چین لینک را استخراج نمود؟

درسال ۲۰۱۷ بنیانگذاران پروژه چین لینک یک میلیارد توکن لینک را استخراج نمودند. در حال حاضر تنها راه بدست آوردن رمزارز لینک خرید چین لینک از صرافی های ارزدیجیتال است. طبق آمار تاکنون ۳۵۰ میلیون لینک به بازار عرضه شده است. ۳۰۰ میلیون لینک به عنوان مشوق نودها در نظر گرفته شده است که به مرور عرضه خواهد شد. در نهایت ۳۰۰ میلیون توکن لینک از آن اعضای گروه توسعه ‌دهنده چین لینک می باشد.

بدلیل اینکه چین لینک استعداد پیشرفت زیادی دارد، پیشبینی می شود این رمزارز رشد و افزایش قیمت بالایی را تجربه نماید. این موضوع باعث شده است تا بسیاری از منتقدان این پروژه به اینکه چرا فقط ۳۵ درصد از توکن‌های چین لینک به مردم واگذار شده است، اعتراض داشته باشند.

مشکلات و معایب چین لینک

ChainLink در تحقق اهداف و چشم انداز خود برای تبدیل شدن به یک پدیده مهم برای اکوسیستم بلاکچین دارای مشکلات بزرگی است که در ادامه به آن ها پرداخته شده است.

۱. ورودی های چین لینک قابل تأیید نیستند.

ورودی هایی که از گره های چین لینک وارد زنجیره می شوند، بدون اعتماد بین طرفین قابل تأیید و ارزیابی صحت آن ها نیستند. فرض کنید من یک قرارداد هوشمند دارم که توسط آن می خواهم بدانم هوا چطور است و از یک گره چین لینک پاسخ می خواهم. من پاسخی دریافت کردم مبنی بر اینکه امروز در منطقه مورد نظر شما هوا آفتابی است اما چگونه می توانم بدون اطمینان تأیید کنم که این پاسخ واقعی است؟ پاسخ کوتاه این است که شما نمی توانید.

چین لینک راهی مطمئن برای تأیید صحت اطلاعاتی که به شما داده می شود ایجاد نکرده و فقط متکی به تأیید متمرکز است.

۲. چین لینک قابلیت حمله زیادی دارد!

اخیراً چین لینک توسط کسی مورد حمله قرار گرفت که با درخواست در شبکه اسپم تولید می کرد. این درخواست ها گره های چین لینک را فریب دادند تا با ضرب نشانه های Chi هزینه های گزاف گس را پرداخت کنند. هزینه تمام شده چین لینک برای گس ۷۰۰ ETH برای هر گره تمام شد!

۳. پاداش و مجازات چین لینک

همانطور که در بالا توضیح داده شد ، گره های چین لینک در صورت درخواست، پاسخی به سیستم ارائه می دهند و وثیقه ای را برای جبران اطلاعات نادرست به درخواست کنندگان ارائه می دهند.

به عنوان مثال ، BP ممکن است به مرکز ارائه دهنده قیمت سوخت جت در چین لینک برای خطوط هوایی تبدیل شود. یک شرکت هواپیمایی مانند سنگاپور ایرلاینز می تواند یک قرارداد هوشمند داشته باشد که قیمت سوخت جت را از BP استعلام کند و از این قیمت برای خرید معاملات آتی برای جلوگیری از نوسانات بازار سوخت جت استفاده کند. اگر BP قیمت های نادرستی به قرارداد هواپیمایی سنگاپور بدهد، می تواند خسارات چشمگیر یا جزئی را برای آنها داشته باشد.

در صورت وقوع این امر، هواپیمایی سنگاپور می تواند خسارات مربوط به قیمت نادرست را از مرکز اعلام قیمت دریافت کند.

اینجاست که مشکل ایجاد می شود ، چه کسی تصمیم می گیرد خسارت شرکت هواپیمایی سنگاپور را چقدر جبران کند؟ اگر وثیقه ارائه شده توسط BP برای پوشش خسارت بسیار ناچیز باشد چه؟

در اینگونه موارد، تأثیر ورودی اشتباه می تواند بی اندازه زیاد باشد و راهی برای بازپرداخت آن وجود ندارد. اگر شخصی را بکشید و دادگاه حکم جبران خسارت خانواده را صادر کند، هر پولی که تهیه کنید ممکن است به خانواده کمک کند اما هرگز شخص را پس نخواهد داد. این یکی از قوی ترین نقایص پروتکل است، آسیب قیمت گذاری اشتباه و جبران آن غیرممکن است.

چگونه لینک را در کیف پول خود داشته باشیم؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، لینک قابل استخراج نیست و برای اینکه آن را در کیف پول خود داشته باشید، تنها راه موجود خرید آن از صرافی ها است. اصلی ترین صرافی چین لینک بایننس است که حدود ۹۷ درصد از معاملات آن را در اختیار قرار دارد. چین لینک در صرافی های دیگری نظیر بیت هامب، هیوبی ، کوین بن (CoinBene) ، بیترو(Bitrue) ، مرکاتوس(Mercatox) و OKEX معامله می شود.

کیف پول های چین لینک

چندین ویژگی اصلی وجود دارد که کیف پول خوب برای نگه داری توکن چین لینک را تشکیل می دهد ، بنابراین هنگام مقایسه گزینه های خود، به ویژگی های زیر توجه کنید:

سازگاری با LINK: LINK یک رمز ERC20 در بلاک چین Ethereum است ، بنابراین شما باید به دنبال کیف پول سازگار با این توکن ها باشید.

به دلیل این که توکن چین لینک ERC20 است و بر پایه اتریوم ساخته شده است، با همه کیف پول های اتریوم مانند MyEtherWallet و Ledger Nano s و کیف پول های مطابق با ERC20 سازگار است.

البته ناگفته نماند که ممکن است پس از عرضه شبکه اصلی ChainLink این شرایط تغییر کند. زیرا توکن لینک از استاندارد جدیدی استفاده خواهد کرد که ترکیبی از ERC20 و ERC-223 می باشد.

ارز چین لینک در عمل یک توکن غیر قابل استخراج است. توکن های غیر قابل استخراج در ابتدا توسط خالق آن توکن استخراج شده اند و سپس به عموم عرضه می شوند.

امنیت: کیف پول های دیجیتال کلیدهای خصوصی شما را در اختیار دارند، این کلیدها اساساً کلیدهای دستیابی به ارزهای دیجیتال شما است، پس امنیت آن یکی از مهمترین نکاتی است که باید در نظر داشته باشید.

امنیت کیف پول های دیجیتال معمولا توسط دو معیار زیر سنجیده می شود:

احراز هویت دو مرحله ای (۲FA): این ویژگی، یک توکن یا کلید از کیف پول ایجاد می کند که به منظور دسترسی به کیف پول باید آن را بدانید. عموما این کد اضافی از طریق ایمیل یا پیامک ارسال می شود. با این حال پس از ورود این کد، هنوز کارتان تمام نشده است.

پس از وارد کردن کد و دسترسی کامل به کیف پول، سیستم، هر چند ثانیه یک بار، یک کد جدید تولید می کند. این بدان معناست که برای هک شدن اکانت، هکرها نه تنها باید اطلاعات هویتی اکانت شما، بلکه اطلاعات دستگاه مورد استفاده تان را نیز داشته باشند. این کار برای مجرمان بسیار مشکل و خطرناک تر است، پس لایه ی امنیتی اضافه فوق العاده ای می باشد.

پشتیبانی از قابلیت چند امضایی: این ویژگی همانند حساب بانکی مشترک کار می کند ولی در سطح کلیدی. عموما، به چنین سیستمی با عنوان سیستم «دو از سه» اشاره می شود. به این دلیل که این سیستم، ۳ کلید تولید می کند: یکی توسط صاحب حساب کنترل شده و یکی توسط سرویس کنترل می شود و دیگری نیز مشترک است. برای دسترسی به حساب، حداقل به ۲ کلید از این ۳ کلید نیاز خواهید داشت. انواع دیگری از این ویژگی نیز وجود دارد، مانند طرح ۳ از ۵ که کوین بیس در سرویس خود از آن استفاده می کند.

معروف ترین کیف پول های چین لینک

برای ذخیره سازی توکن های لینک میتوان از کیف پول های دیجیتالی نرم افزاری یا سخت افزاری استفاده کرد. در زیر به معرفی لیستی از معروفترین کیف پول های لینک می پردازیم:

کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S

این کیف پول، یک کیف پول سخت افزاری است که به شما امکان ذخیره کلید خصوصی بر روی یک سخت افزار شبیه فلش را می دهد. کیف پول های سخت افزاری مانند لجر شامل یک نرم افزار و دستگاه فیزیکی هستند و از طریق درگاه USB یا بلوتوث با کامپیوتر و گوشی هوشمند ارتباط برقرار میکنند. این کیف پول ها به شما امکان می دهند که کلید خصوصی خود را به صورت آفلاین (offline) یا اصطلاحا «سرد» در آن ها نگه داری کنید.

برای هربار ورود به کیف پول به یک پین کد که در ابتدا مشخص می کنید نیاز دارید. با وجود این پین کد درصورت مفقودی یا سرقت کیف پول، سوءاستفاده از اطلاعات داخل دستگاه غیرممکن می شود. اما گران قیمت بودن این کیف پول عیب بزرگی برای آن محسوب می شود.

کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

Trezor یکی از انواع کیف پول های سخت افزاری است که در آگوست سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد. این کیف پول، اولین کیف پول سخت افزاری بود که امنیت یک کیف پول آفلاین و قابلیت و راحتی های یک کیف پول آنلاین را به همراه داشت. ترزور یک دستگاه کوچک است که از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل میشود. کیف پول ترزور کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال را به صورت آفلاین ذخیره و تراکنش های شما را امضا میکند. این کیف پول را با خیال راحت میتوانید به کامپیوترهای آلود به بدافزار هم وصل کنید.

کیف پول نرم افزاری مای اتر ولت (My ether wallet)

کیف پول MyEtherWallet یک برنامه کامپیوتری برای آن دسته از کاربرانی است که از توکن‌های اتریوم استفاده می‌کنند. این والت، یک کیف پول گرم (نرم افزاری) رایگان، متن باز و کاربر پسند است که امکان برقراری ارتباط با بلاک چین اتریوم را فراهم می‌کند.. مای اتر والت دارای رابط مبتنی بر وب و همچنین افزونه کروم Chrome است.

آینده چین لینک

شبکه اصلی و فعلی چین لینک غیرمتمرکز نیست. هیچ راهی برای ارزیابی و تایید درخواست ها و تراکنش ها در چین لینک وجود ندارد. غیر متمرکز بودن ویژگی مادر صنعت بلاکچین است و نقض آن مساوی با نابودی شبکه خواهد بود.

ساخت همین اوراکل متمرکز توسط تیم چین لینک ۲ سال طول کشیده است که این زمان در این حوزه بسیار زیاد است و همین نشانگر ضعف تیم مهندسی این شبکه است.

در وایت پیپر این شبکه هیچ اشاره ای به این که آنها چگونه می خواهند یک روز از طراحی متمرکز به غیرمتمرکز تغییر رویه دهند نشده است و هیچ برنامه ای نیز برای آن ارایه داده نشده است. در این وایت پیپر به طور گسترده از کلمه غیر متمرکز در جهت استراتژی های شهرت غیرمتمرکز بودن شبکه استفاده شده است، این در حالی است که با افزایش آگاهی و دانش در این حوزه، تشخیص متمرکز بودن شبکه در علم کامپیوتر موضوعی ساده است.

این تیم ۲-۳ سال زمان و همچنین ۳۰ میلیون دلار بودجه برای انتشار مشخصات فنی در این زمینه در اختیار داشته اند اما هیچ گامی برای غیر متمرکز سازی شبکه بر نداشته اند، در حالی که این مشکل بسیار نگران کننده است.

رسانه ها و روزنامه نگاران همچنان در مورد مشارکت این شرکت با گوگل و سوئیفت گزارش می دهند. اما اگر منبع مشارکت را با دقت بخوانید، فقط یک پست وبلاگ توسط Google Cloud است که خدمات شخصی آنها (BigQuery) را ارتقا می دهد و نمونه ای از نحوه استفاده کاربران چین لینک از Google Cloud را نشان می دهد نه بیش از این! گوگل به هیچ وجه در استفاده از چین لینک مشارکت و برنامه ریزی نداشته است.

مطمئناً سود حاصل از دامپ و پامپ قیمت توسط نهنگ های این بازار که اختیار کل شبکه را در دست دارند، برای آن ها بسیار جذاب است اما این توکن برای سرمایه گذاران خرد بسیار پر ریسک و غیر قابل اعتماد است.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *