09150566946

معرفی توماس بولکوفسکی

tomas - معرفی توماس بولکوفسکی

توماس بولکوفسکی فارغ‌التحصیل دانشگاه سیراکیوز در رشته مهندسی است. به‌سرعت پس از فارغ‌التحصیلی به کار حرفه‌ای خود در چندین شرکت ادامه داد؛ اما پس از ده سال و نیم و در ۳۶ سالگی از کار خود اخراج شد و پس‌ازآن وارد بازار سهام شد.
«توماس بولکوفسکی» مطالعۀ استادانه‌ای در مورد سرمایه‌گذاری در سهام با تجزیه‌ و تحلیل بنیادی به عمل آورد. در ابتدا سودهای مناسبی کسب کرد و سرمایۀ وی با فراز و نشیب در حال رشد بود؛ اما بعدها متوجه شد که هیچ سودی در طی یک سال کسب نکرده است. بدتر از آن هر سهامی می‌خرید بلافاصله سقوط می‌کرد! به همین علت مجذوب تحلیل تکنیکال شد.

سپس بامطالعۀ نمودارها، احترام بیشتری برای تجزیه‌ و تحلیل تکنیکال قائل شد؛ بنابراین با نگاهی عمیق‌تر به آن نگریست. پس از مطالعۀ کتاب‌های بسیار متوجه شد که بسیاری از آمار مربوط به الگوهای نموداری گنگ و مبهم است. به‌عنوان‌ مثال مشاهده نمود که در بسیاری از کتب نوشته‌شده است که الگوی سر و شانه بیشتر مواقع کار می‌کند. معنی آن چیست؟ آیا منظور این است که آن‌ها در ۵۱% یا ۹۰% از مواقع کارایی مناسبی دارند؟ هیچ کتابی پاسخگو نبود.

به‌عنوان یک مهندس می‌خواست واقعیات را بیابد و از شعارهای کلیشه‌ای دوری کند؛ بنابراین برای یک دوره پنج‌ساله، هزاران نمودار را در ۵۰۰ سهام و شاخص موردبررسی قرار داد و به حقایق روشن و محکمی دست‌یافت. سپس کتاب دایره‌المعارف الگوهای نموداری را نوشت. همچنین وی ۷ کتاب دیگر در زمینۀ الگوهای نموداری و روانشناسی معامله‌گری نوشته است.

وی در مقدمۀ کتاب دایره‌المعارف الگوهای نموداری می‌نویسد:

من به موقعیتم نگریستم و در سن ۳۶ سالگی با خود گفتم که دیگر کافی است. ما کسانی هستیم که به هر دلیل، شغلمان را ترک کردیم و تصمیم گرفتیم که دیگر جز نیروی کار نباشیم. ما بازنشست شدیم. هرکسی و به معنی واقعی کلمه فکر می‌کند که ما دیوانه هستیم. البتّه آن‌ها درست می‌گویند!

برای زمانی طولانی، من مجذوب تحلیل تکنیکال شدم. در سال‌های اول، من هیچ احترامی برای تحلیل تکنیکال قائل نبودم، امّا کنجکاو بودم که چرا کارگزاری‌های بزرگ، تعداد زیادی تحلیلگر تکنیکال استخدام می‌کنند. با این‌حال شجاعت دوری از تحلیل بنیادی را نداشتم و دلیلش هم این بود که چیزی از تحلیل تکنیکال نمی‌دانستم.

سپس مجلۀ «تحلیل تکنیکال سهام و کالا» را کشف نمودم. در ساعت نهار، از آسانسور پایین آمده و به کتابخانه می‌رفتم تا مطالب مجلّه را بخوانم. اگرچه من الگوهای نموداری را در سهام هایی که می‌خریدم مشاهده می کردم، امّا هرگز به‌طور واقعی توجّه چندانی به آن‌ها نکرده بودم.

زمانی که برخی خریدهایم به زیان منجر شد، احترام بیشتری برای الگوهای نموداری قائل شدم. تحلیل بنیادی همواره خوب به نظر می‌رسید، امّا تحلیل تکنیکال درست در زمانی که قصد ورود داشتم، به من در مورد تغییر روند هشدار می‌داد. سهامی که می‌خریدم یا زیان می‌کرد و یا خیلی زود می‌فروختم و سود اندکی به دست می‌آوردم.

شاید این اتفاق برای شما هم افتاده باشد. شما با انجام تحلیل بنیادی بر روی سهمی اقدام به خرید آن می‌کنید، امّا قیمت سهم برای یک سال یا بیشتر هیچ حرکتی انجام نمی‌دهد. حتّی بدتر از آن، پس از ورود شما سهم شروع به کاهش می‌کند. آیا تابه‌حال به نمودار نگریسته‌اید؟ زیرا پاسخ شکست‌ هایتان همواره آنجاست. قیمت‌ها خط روند را شکافت، سر و شانۀ سقف درجایی شکل‌گرفته است، شاخص قدرت نسبی شرایط بیش فروش را نشان می‌دهد. هرگونه ابزار تکنیکال به شما هشدار می‌دهد که خرید در زمان فعلی باعث زیانتان خواهد شد، امّا شما بدان‌ها توجّه نمی‌کنید.

شما تنها نیستید، زیرا من سال‌ها همین‌طور رفتار کردم. من سرانجام از عملکرد خود در بازار سهام خسته شدم و تصمیم گرفتم تا تحقیق خود را بر روی تحلیل تکنیکال انجام دهم. من به کتابخانه رفتم و در همه کتاب‌ها مطالب مشابهی خواندم: الگوی سر و شانه در بیشتر مواقع درست عمل می‌کند. این جمله به چه معناست؟ آیا بدین معناست که این الگو در ۵۱ درصد از مواقع موفق است یا در ۹۰ درصد از مواقع؟ هیچ‌کس جوابی برای این سؤال نداشت. من حاضر نبودم که پول زحمت کشی خود را با این اراجیف ساده به خطر بیندازم. به‌عنوان یک مهندس، من به دنبال اطلاعات محکم و حقایق عملی می‌گشتم و به همین دلیل این کتاب را نوشتم.

من نمی‌توانم تجربۀ موردنیاز برای پول درآوردن در بازار سهام را با استفاده از الگوهای نموداری به شما بدهم. من می‌توانم تنها ابزار را به شما داده و بگویم که «ابتدا بر روی معاملات کاغذی کارکنید». این اولین گام برای توسعۀ شیوۀ داد و ستدی است که می‌تواند برای شما عملی باشد. اگر معاملات کاغذی خود را مرور کنید، خواهید فهمید که چرا حد زیان برای معامله‌گران حرفه‌ای بیش از یک ابزار اهمیت دارد. شما توانایی‌های خود را برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت بهبود خواهید داد و این توانایی به شما اجازه می‌دهد تا دستورات توقّفی خود را جابجا کنید و مثلاً در نزدیکی سقف خارج شوید، زیان‌هایتان را کوتاه کنید و به سودتان اجازه رشد دهید.

 

شیوۀ معاملاتی توماس بولکوفسکی:

ابتدا قدرت نسبی صنعت را با رتبه‌بندی ۴۶ صنعت برمبنای عملکرد بیش از شش ماه گذشته آن‌ها مشخص می‌کنم. منظور از ۱۰ صنعت برتر صنایعی است که عملکرد سهام آن‌ها در این مدت تغییر نکرده و همچنان مناسب باشد. من می‌خواهم بدانم چه صنایعی کارایی مناسبی دارند و از چه صنایعی بایستی دوری‌کنم.

پس‌ از آن ۴۵۰ سهم را از نزدیک بررسی می‌کنم. من هر روز به آن سهم ها نگاه می‌کنم، بنابراین نه تنها رفتار هر یک از سهام ها، بلکه رفتار صنعت را نیز بررسی می‌کنم. سپس کامپیوترم به جستجوی خودکار الگوهای نموداری و شمعی می‌پردازد.

درنهایت زمانی که الگویی نموداری که ارزش معامله کردن داشته باشد را یافتم، یک چک‌ لیست از مسائلی که بایستی بررسی شود تهیه می‌کنم؛ مسائلی از قبیل حدّ زیان، هدف قیمت، جهت آینده بازار، امتیاز الگوی نموداری و غیره.  کار تأیید صلاحیت الگوی نموداری ممکن است یک ساعت طول بکشد، اما با یک‌ بار تحقیق در مورد آن معامله تصمیم‌گیری می‌کنم.

بهترین معاملات من زمانی بوده است که الگوهای نموداری دارای گریزهایی در نزدیکی یا اوج قیمت‌ های سالانه بوده‌اند. آمار می‌گوید که بهترین مکان برای معامله در یک‌ سوم پایینی دامنه نوسان سالانه است. آن‌ها دارای بهترین میانگین افزایش و پایین‌ترین نرخ‌های ناکامی هستند، اما در بازارهای امروز، الگوها در نزدیکی کف سالانه تمایل به گریزهای رو به بالا دارند و پس‌ازآن سقوط می‌کنند.

در نزدیکی اوج سالانه، هیچ مقاومت بالاسری نگران‌کننده‌ای به‌جز اعداد صحیح وجود ندارد. یک مثلث نزولی با گریز رو به بالا برای من ارجح است. از حیث میانگین افزایش در رتبۀ دوم قرار دارد (۴۷٪)، در میزان ناکامی رتبۀ هفتم را دارد (۷٪) و دارای رتبه عملکرد کلی ۵ از ۲۳ است (۱ بهترین است).

وب‌سایت «توماس بولکوفسکی»: www.thepatternsite.com

فهرست کتب توماس بولکوفسکی:

Encyclopedia of Candlestick Charts  دایره‌المعارف الگوهای شمعی
Encyclopedia of Chart Patterns, Second Edition دایرهالمعارف الگوهای نموداری، ویرایش دوم (ترجمه: مهدی میرزایی، پوریا تیرگر؛ انتشارات پیک ریحان)
Fundamental Analysis and Position Trading: Evolution of a Trader تحلیل بنیادی و معامله‌گران موقعیتی
Getting Started in Chart Patterns شروع به کار با الگوهای نموداری
Swing and Day Trading: Evolution of a Trader نوسان و معاملات روزمحور
Trading Basics: Evolution of a Trader اصول معاملات: تکامل یک معامله‌گر
Trading Classic Chart Patterns بهترین معاملات با الگوهای نموداری (ترجمه: مهدی میرزایی، پوریا تیرگر؛ انتشارات پیک ریحان)
Visual Guild to Chart Patterns راهنمای بصری الگوهای نموداری (ترجمه: مهدی میرزایی، پوریا تیرگر؛ انتشارات پیک ریحان

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *