09150566946

معرفی سایت TSETMC

معرفی سایت tsetmc

آموزش رایگان سایت tsetmc به صورت کامل و کاربردی یکی از نیازهای هر سرمایه گذار برای ورود به بازار سرمایه است. به گونه ای که هر سرمایه گذاری در بدو ورود به بازار سرمایه باید سایت tsetmc را به صورت کاملا کاربردی آموزش ببیند تا پس از آن بتواند معاملات خود را شروع کند. پس هر سرمایه گذاری قبل از ورود به بازار سرمایه بعد از یادگیری یک سری مفاهیم اولیه بازار سرمایه باید این سایت را آموزش ببیند و به جزییات آن آشنایی کامل داشته باشد. البته یادگیری جزییات و تکنیک هایی که برای معامله کردن در این سایت وجود دارد در حوزه تابلو خوانی و تکنیک های معاملاتی در سایت tsetmc می باشد.

 

اطلاعات موجود در تب های بالایی در صفحه نماد هر شرکت

11111 300x23 - معرفی سایت  TSETMC

 

تب پیام ناظر : کلیه اطلاعاتی که ممکن است در خصوص وضعیت نماد شرکت توسط بورس اطلاع رسانی شود را نشان میدهد. اطلاعاتی مانند بازگشایی نماد شرکت، بسته شدن برای مجامع و …

تب سابقه : سابقه نماد معاملاتی شرکت را در روزهای گذشته نشان میدهد که شامل قیمت، خحم معاملات، ارزش معاملات و … می باشد.

تب حقیقی- حقوقی : وضعیت خریداران و فروشندگان شرکت را در روزهای گذشته نشان میدهد. یعنی تعداد خریداران و فروشندگان و حجم هایی که خریداری کرده اند را در روزهای گذشته نشان میدهد.

تب سهامداران : این تب سهامداران بالای یک درصد شرکت را نشان میدهد.

 

آموزش رایگان سایت tsetmc : بررسی بخش های کاربردی

در این مقاله آموزشی در سایت tsetmc قصد داریم در خصوص اطلاعات مهم و کاربردی که در این سایت وجود دارد با هم صحبت کنیم.به عنوان مثال شکل زیر اطلاعت نماد شرکت کارخانجات قند قزوین را نشان میدهد.

300x133 - معرفی سایت  TSETMC

انواع قیمت ها در آموزش سایت tsetmc

قبل از توضیح در خصوص اطلاعات موجود در سایت ابتدا صفحه سفارشات و سفارش هایی که در هر نماد در سیستم قرار دارد را توضیح میدهیم. به شکل زیر توجه کنید.

1 300x62 - معرفی سایت  TSETMC

خرید و فروش اوراق بهادار در بورس بر اساس سازوکار حراج انجام می‌شود. در این حراج اولویت اول قیمت و اولویت دوم زمان است. برای درک بهتر مفهوم را در قالب یک مثال توضیح می‌دهیم.

در سطر اول و قسمت تقاضا، یک نفر درخواست خرید ۱۵۲۲ سهم را در ۲۴۱۵۰ ریال دارد و در سطر دوم نیز ۱ نفر درخواست خرید ۵۰۰ سهم در قیمت ۲۴۱۳۰ ریال و در سطر سوم ۲نفر درخواست خرید ۳۲۵۳ سهم در قیمت ۲۴۱۲۹ ریال را دارد. اگر به قیمت های خرید توجه کنید می بینید که در هر مرحله قیمت کاهش پیدا کرده است . پس در قسمت تقاضا کسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد بدهد سفارشش در ردیف اول قرار میگیرد. به این ترتیب درخواست های خرید از بالاترین قیمت به پایین ترین قیمت اولویت بندی میشود. حال اگر شخصی درخواست خرید در قیمت ۲۴۱۵۰ ریال را داشته باشدو همزمان هم شخص دیگری همین قیمت را پیشنهاد بدهد، سامانه معاملات به صورت خودکار اولویت خرید را به شخص اول می‌دهد و ابتدا خرید توسط شخص اول انجام می شود. در نقطه مقابل و در قسمت عرضه، ۶ نفر درخواست فروش ۳۷۰۰ سهم را در قیمت ۲۴۱۷۸ ریال دارند و در سطر دوم سه نفر درخواست فروش ۱۴۰۰ سهم را با قیمت ۲۴۱۷۹ ریال و در سطر بعدی نیز ۲ نفر درخواست فروش ۸۸۹ سهم را با قیمت ۲۴۱۸۰ ریال دارد. پس صفحه سفارشات و رفتار شناسی معامله گران در این بخش یکی از موضوعات مهم در آموزش سایت tsetmc به صورت کامل می باشد.

 

اطلاعات قیمت ها در آموزش سایت tsetmc

به شکل زیر توجه کنید. در این بخش قصد داریم در خصوص اطلاعات قیمتی سایت توضیحاتی را ارائه دهیم چرا که خرید و فروش صرفا بر اساس قیمت صورت می گیرد.

2 300x141 - معرفی سایت  TSETMC

 

قیمت خرید : بهترین سفارشی که در سطر اول سفارشات وجود دارد نشان دهنده قیمت ” خرید ” است.

قیمت معامله : قیمتی که خریدار و فروشنده با هم به توافق رسیده اند و معامله انجام شده است. در واقع آخرین معامله ای است که در سیستم انجام شده است.

قیمت اولین : اولین معامله ای که در نماد انجام شده است خواه این معامله دقیقا ساعت ۹:۰۰ انجام شده باشد و یا هر ساعت دیگری باشد.

 

نحوه محاسبه قیمت پایانی در سایت tsetmc

قیمت پایانی : قیمت پایانی سهم، میانگین موزون قیمت‌هایی است که سهم در طول روز بر اساس آن قیمت‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد. البته در محاسبه قیمت پایانی باید به حجم مبنای سهم نیز توجه کرد. اگر حجم معاملات انجام شده در طول روز برابر یا بیشتر از حجم مبنا باشد، قیمت پایانی سهم همان میانگین موزون قیمت‌های معامله شده است اما اگر حجم معاملات سهم از حجم مبنا کمتر باشد؛ به همان نسبت از میزان افزایش یا کاهش قیمت سهم کم شده و قیمت پایانی محاسبه می‌شود. در کل از قیمت پایانی برای محاسبه قیمت مجاز روز آینده استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر قیمت پایانی سهام شرکتی ۴۰۰ تومان باشد، حداقل و حداکثر قیمت مجاز روز معاملاتی بعد ۳۸۰ تا ۴۲۰ تومان خواهد بود. شکل زیر قیمت پایانی نماد فولاد را در قیمت ۵۱۸۳ ریا‌ل نشان می‌دهد.

قیمت دیروز : این قیمت در واقع قیمت پایانی روز گذشته می باشد. 

بازه روز : حداقل و حداکثر قیمتی که سهام شرکت در آن روز معامله شده است را بازه روز می گویند.

قیمت مجاز : قیمت مجاز قیمتی می باشد که سهم می‌تواند روزانه در آن بازه نوسان داشته باشد. زمانی که دامنه نوسان ۵ درصدی را برای قیمت پایانی روز گذشته (قیمت دیروز) محاسبه کنیم؛ قیمت مجاز روز جاری بدست می آید. به عنوان مثال در شکل بالا قیمت دیروز شرکت قند قزوین ۲۳۰۳۷ ریال می باشد که قیمت مجاز آن در محدوده ۲۱۸۸۶ تا ۲۴۱۸۸ ریال می باشد.

بازه هفته : بازه هفته در واقع قیمت سهام شرکت در طی یک هفته گذشته می باشد.

بازه سال : بازه سال قیمت سهام شرکت در ۳۶۵ روز گذشته می باشد. یعنی اگر امروز ۱۰ مهر باشد قیمت سال نشان دهنده قیمت سهام شرکت از ۱۰ مهر سال گذشته تا ۱۰ مهر امسال می باشد.

 

معرفی کامل و کاربردی سایت tsetmc : ارزش بازار، سهام شناور، حجم مبنا

به شکل زیر توجه کنید. در این بخش قصد داریم در خصوص اطلاعات قیمتی سایت توضیحاتی را ارائه دهیم چرا که خرید و فروش صرفا بر اساس قیمت صورت می گیرد.

3 300x143 - معرفی سایت  TSETMC

تعداد معاملات : تعداد دفعات معامله در یک سهم را نشان میدهد. به عنوان مثال در نماد قزوین ۱۰۶۱ بار معامله بین خریدار و فروشنده انجام شده است. این عدد ارتباطی به حجم معاملات ندارد و صرفا نشان دهنده تعداد دفعات معامله بین خریدار و فروشنده است.

حجم معاملات : تعداد سهام شرکت که در طی یک روز بین خریدار و فروشنده معامله می شود نشان دهنده حجم معاملات است. به عنوان مثال حجم معاملات در نماد قزوین ۱/۵۳۹/۰۰۰ سهم می باشد. حال اگر در کنار عدد حجم معاملات عدد B نمایش داده شود نشان دهنده حجم معاملات به میلیارد است.

ارزش معاملات : در طول روز سهام یک شرکت در ساعت معاملات تعیین شده با قیمت و حجم های گوناگون مورد معامله قرار میگرد.  به عنوان مثال اگر شما ۳۰۰ سهم ۱۰۰۰ تومانی خریده باشید ارزش معامله شما ۳۰۰۰۰۰ تومان می شود. اگر شخص دیگری ۶۰۰۰ سهم را به قیمت ۱۰۵۰ تومان خریده باشد ارزش معامله اش در آن سهم ۶۳۰۰۰۰۰ هزار تومان می شود. اگر به همین ترتیب ارزش کلیه معاملاتی که در طول یک روز در یک سهم انجام می‌شود را جمع کنیم ارزش معامله آن سهم بدست می آید. به عنوان مثال ارزش معاملات در نماد قزوین ۳۶ میلیارد ریال و معادل ۳/۶۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان می باشد.

ارزش بازار: زمانی که تعداد سهام کل شرکت را در قیمت پایانی سهم ضرب کنیم ارزش بازار کل آن سهم بدست می آید. به عنوان مثال در شکل بالا تعداد سهام شرکت ۳۳۰/۱۹۷ میلیون برگ سهم است که اگر در قیمت ۲۳۵۴۳ ریال ضرب کنیم ارزش بازار شرکت بدست می آید. به عنوان مثال ارزش بازار قزوین ۷/۷۷۳ میلیارد ریال و معادل ۷۷۷ میلیارد تومان می باشد.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *