ارزش گذاری از جمله مفاهیمی است که از دیر باز مورد توجه مکاتب اقتصادی مختلف،سرمایه گذاران و مدیران بوده است.در پارادایم جدید مالی،خلق ارزش و ایجاد ثروت برای سهامداران از جمله اهداف اساسی تلقی می شود.دانش مدیریت مالی،دانش مطالعه چگونگی سرمایه گذاری و افزایش بهره وری منابع مالی است.تخصیص منابع مالی در یک بنگاه اقتصادی،نیازمند آشنایی با کیفیت خلق ارزش و جریانات نقدی در آینده است.بنابراین می توان گفت مفهوم ارزش و فعالیت ارزش گذاری از جمله مفاهیمی است که به کلیه فعالیت های مالی اعم از تامین مالی،سرمایه گذاری و مدیریت پرتفوی،امور مالی شرکت ها و تجدید ساختار مالی آنها گره خورده که هر یک از این فعالیت ها به نوعی در بخشی از فرایند فعالیت عملیاتی خود نیازمند ارزش گذاری است.