09150566946

نحوه سود کردن در بازار نزولی

روش هایی برای کسب سود در بازار نزولی سهام

Tablokhani 300x150 - نحوه سود کردن در بازار نزولی

زمانیکه بازار سهام نزولی می شود به هیچکس رحم نمی کند. خوشبختانه معمولا بازارهای نزولی نسبت به بازارهای صعودی، کوتاه مدت تر هستند و اگر به درستی سبد سهام خود را متنوع کرده باشید می توانید با زیان کمتری از دوره نزول بازار عبور کنید.

برای سرمایه گذاران باهوش، بازارهای نزولی می تواند موقعیتهایی را فراهم کند تا پرتفوی خود را ارتقاء دهند و با انجام کارهای اساسی، ثروت بیشتری در بلندمدت ایجاد کنند. در ادامه ۱۰ روش جهت تحمل بازار نزولی و حتی کسب سود از آن ارائه شده است.

سهام مناسب را جهت خرید بیابید

در بازارهای نزولی، هم سهام شرکتهای قوی و هم سهام شرکتهای ضعیف کاهش می یابند. اما سهام ضعیف در پایین می مانند در حالیکه سهام خوب باز می گردند.

برای یک سرمایه گذار، استراتژی مشخص است. اگر سهام شرکت خوب و سودده در حال کاهش است این بعنوان یک فرصت خرید تلقی می شود. نزول بازار همان زمانی است که شما می توانید با انجام تحقیقات پایه ای، سهام ارزشمند را بیابید. وقتی شما شرکتی را می یابید که دارای فروش، سود و چشم انداز مناسب است با محاسبه یکسری نسبتهای مالی اصلی می توانید سهام ارزان قیمت را به لطف بازار نزولی، کشف و خریداری کنید.

سودهای نقدی را شکار کنید

سود سهام از درآمد خالص یک شرکت حاصل می شود، در حالیکه قیمت سهام توسط عرضه و تقاضای بازار مشخص می گردد. اگر قیمت صرفا بخاطر افزایش فروش سهم کاهش می یابد و شرکت هنوز قدرت سودآوری و تقسم سود خود را دارد این یک فرصت مناسب برای سرمایه گذارانی است که به دنبال سود نقدی سهام هستند.

فرصتهای مناسب را با استفاده از رتبه بندی اوراق قرضه پیدا کنید

بازارهای نزولی معمولا در شرایط سخت اقتصادی ظاهر می شوند. این شرایط مشخص می کند که چه کسی باید با بدهی فراوان دست و پنجه نرم کند و چه کسی بدهی هایش را بخوبی مدیریت کرده است. در اینجاست که رتبه بندی اوراق قرضه، ارزشمند می شود.

رتبه بندی اوراق قرضه، نمای کلی از درجه اعتباری یک شرکت است. این رتبه بندی توسط یک نهاد مستقل انجام می شود. رتبه AAA بالاترین رتبه اعتباری اوراق بدهی است و نشاندهنده این است که از نظر نهاد رتبه بندی، شرکت در بالاترین سطح اعتباری قرار دارد. بنابراین سرمایه گذاری در اوراق قرضه چنین شرکتی کمترین ریسک را دارد. رتبه بندی های AA، AAA و A نشاندهنده رتبه اعتباری بالا و سطوح پایین تر مانند Bs و Cs درجه اعتباری ضعیف را نشان می دهند.

زمانیکه شرایط اقتصادی نا بسامان است و بازار سهام در شرایط نامساعدی قرار دارد سهام شرکتی که اوراق قرضه با رتبه اعتباری AAA را داراست می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد.

صنایع خود را بصورت چرخشی تغییر دهید

خرید واحدهای صندوق های ETF در کنار سهام می تواند روش خوبی جهت متنوع سازی با استفاده از رویکرد چرخش صنعت باشد. صنایع مختلف در زمانهای مختلفی ترقی می کنند و این بستگی به چرخه های تجاری آنها و شرایط مختلف اقتصادی دارد.

وقتی اقتصاد با سرعت رشد می کند شرکتهایی که اقلام گران قیمت مانند اتومبیل، ماشین آلات، تکنولوژی های روز، توسعه ساختمان و سایر اقلام بزرگ را ارائه می دهند عملکرد خوبی خواهند داشت. بنابراین سهام آنها نیز صعودی خواهد بود. به این نوع سهم ها، سهام چرخشی(دارای چرخه تجاری) می گویند. صنایع چرخشی شامل تولید و اقلام غیرضروری می باشند. بطور کلی، سهام شرکتهایی که اقلام گران قیمت می فروشند در شرایط رشد اقتصادی عملکرد مناسبی دارند.

از سوی دیگر وقتی اقتصاد وارد رکود می شود بازار به سهام تدافعی مانند مواد غذایی و نوشیدنی، آب، برق و امکانات عمومی روی می آورد.

سهام ضعیف را بصورت استقراضی بفروشید

بازار ریزشی برای سهام خوب، دشوار است اما برای سهام بد، بسیار بی رحم خواهد بود. زمانیکه سهام ضعیف نزول می کنند ممکن است همچنان به نزول خود ادامه دهند و شما می توانید با استفاده از فروش استقراضی از نزول بیشتر آن کسب سود کنید.

وقتی سهام بد افت می کند معمولا این افت قیمت با شدت بیشتری ادامه می یابد زیرا همین طور که پیش می رود سرمایه گذاران بیشتری به روند نزولی سهم و وضعیت شرکت پی می برند و دائما فشار فروش بیشتر می شود. زمانیکه سهم به روند نزولی ادامه می دهد بسیاری افراد از طریق فروش استقراضی سهم، کسب سود می کنند.

به خاطر داشته باشید که فروش استقراضی یک روش ریسکی برای سرمایه گذاری روی سهام است. اگر پیش بینی شما اشتباه باشد و سهام به جای نزول، رشد کند زیان بالقوه شما می تواند بی نهایت باشد. یک روش مناسب تر جهت سفته بازی بر روی سهام نزولی، خرید اختیار فروش با سررسید طولانی مدت است. بدین صورت اگر پیش بینی شما از نزول سهم درست باشد سود خواهید کرد و اگر اشتباه باشد زیان شما محدود به هزینه خرید اختیار فروش خواهد بود.

با احتیاط از اعتبار استفاده کنید      

بسیاری از سرمایه گذاران جهت خرید سهام از اعتبار استفاده نمی کنند اما این می تواند ابزار قدرتمندی باشد بشرط آنکه از آن بدرستی استفاده کنید. استفاده از اعتبار به منظور تملک سهام بعد از اصلاح قیمتی، جهت دریافت سود نقدی می تواند یک تاکتیک خوب باشد. به خاطر داشته باشید زمانیکه شما از اعتبار استفاده می کنید یک جزء دیگر سفته بازی را به داستان اضافه می کنید. خرید ۱۰۰ سهم (از سهامی که سود نقدی پرداخت می کنند) با پول خودتان یک روش عالی برای سرمایه گذاری است. اما خرید همین تعداد سهم با اعتبار، ریسک کار را افزایش می دهد.

به عبارتهای “بعد از اصلاح قیمتی” و “سهامی که سود نقدی پرداخت می کنند” توجه داشته باشید. هر دو این عبارات دید بهتری در بکارگیری استراتژی استفاده از اعتبار را به شما می دهد. شما ممکن است از بکارگیری اعتبار قبل از اصلاح قیمتی، بیزار باشید. زیرا کارگزارتان تعداد مشخصی سهام را بعنوان وثیقه اعتباری که به شما می دهد از شما طلب می کند. استفاده از اعتبار در زمان اشتباه (زمانیکه قیمت بالاست و سپس کاهش می یابد) می تواند خطرناک باشد. اما بکارگیری اعتبار جهت خرید سهام بعد از یک افت قابل توجه، بسیار کم ریسک تر خواهد بود.

خرید اختیار خرید

زمانیکه پیش بینی ما از قیمت یک داریی در کوتاه مدت صعودی باشد اختیار خرید می تواند یک ابزار مناسب باشد. خرید اختیار خرید به منظور سفته بازی صورت می گیرد و نه برای سرمایه گذاری. در نظر داشته باشید که اختیار خرید یک ابزار مشتقه است و دارای عمر محدود می باشد. اگر مراقب نباشید ممکن است منقضی شده و ارزش خود را از دست بدهد.

مزیت اختیار خرید این است که در بازار نزولی می تواند بسیار ارزان قیمت باشد. اگر قیمت سهم سرکوب شده ولی شرکت از نظر فروش، سودآوری و دیگر فاکتورها دارای شرایط مناسب است می توانید بر روی سودآوری سهم شرط ببندید.

قراردادهای اختیار معامله، شکلی از سفته بازی هستند و نه سرمایه گذاری. در سرمایه گذاری، شما مدت زمان نگهداری دارایی را مشخص می کنید. اما در قرارداد اختیار معامله، زمان بر علیه شماست و ممکن است اختیار معامله، بدون ارزش منقضی شود.

انتشار اختیار خرید با پشتوانه

انتشار اختیار خرید با پشتوانه بدین معنی است که شما اختیار خرید سهامی را می فروشید که خودتان آن سهام را دارید. به عبارت دیگر، شما یک تعهد را می پذیرید که طی آن اگر قیمت سهام در بازار، مساوی یا بیشتر از قیمت مشخص شده در اختیار خرید(قیمت اعمال) باشد بایستی سهام خود را به خریدار اختیار خرید بفروشید. شما در مقابل تعهدی که می دهید مبلغ مشخصی(پریمیوم) را دریافت می کنید. اگر در طول عمر اختیار خرید، قیمت سهم به قیمت اعمال مشخص شده در اختیار خرید نرسد شما هم سهام خود را خواهید داشت و هم درآمد حاصل از انتشار اختیار خرید.

انتشار اختیار خرید با پشتوانه، یک روش نسبتا امن برای افزایش بازده سهام به میزان ۵ تا ۱۰ درصد می باشد. بخاطر داشته باشید که ممکن است شما مجبور شوید سهام خود را به قیمت اعمال بفروشید و فرصت کسب سود ناشی از افزایش قیمت به میزانی بیشتر از قیمت اعمال را از دست بدهید. اما اگر انتشار اختیار خرید را بدرستی انجام دهید می تواند یک استراتژی بدون ریسک باشد.

انتشار اختیار فروش

انتشار اختیار فروش، شما را ملزم می کند تا در دوره ای که اختیار فروش فعال است تعداد ۱۰۰ سهم مشخص را به قیمت معین(قیمت اعمال) خریداری کنید. اگر سهامی را که تمایل به خریداری آن دارید به تازگی نزول کرده، اختیار فروش بر روی آن منتشر کنید.

فروش اختیار فروش برای شما درآمد ایجاد خواهد کرد در حالیکه شما را ملزم می کند سهام پایه را به قیمت توافق شده در اختیار فروش خریداری کنید. اما از آنجاییکه شما می خواهید در هر صورت، سهم را به قیمت اعمال خریداری کنید بهتر است که درآمدی هم از طریق انتشار اختیار فروش بدست آورید.

انتشار اختیار فروش یک روش عالی برای ایجاد درآمد در عمق بازار نزولی می باشد. تنها ریسک این است که شما ممکن است مجبور به خرید سهامی شوید که به آن علاقمندید.

صبور باشید

اگر ۱۰ سال بعد می خواهید بازنشسته شوید یک بازار نزولی نباید برای شما آزار دهنده باشد. سهام ارزنده در بازارهای نزولی بدست می آیند و معمولا آماده تغییر شرایط بازار هستند تا رشد کنند. بنابراین جهت خروج از سهام عجله نکنید و تنها آمارهای اصلی شرکت مانند رشد فروش را رصد کنید. اگر شرایط شرکت خوب بنظر می رسد آن را حفظ کنید و به دریافت سودهای نقدی سهام ادامه دهید تا با دید بلندمدت به سود بیشتری دست پیدا کنید.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *