09150566946

نکات مربوط به معاملات بازار بورس در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰

Untitled 1 - نکات مربوط به معاملات بازار بورس در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰

پنج نکته که قبل از معاملات این هفته باید در نظر داشته باشیم

۱) بازار پس از مدتها یک هفته امیدوارکننده را تمام کرده و با توجه به انباشت تقاضا در روز پایانی هفته و وجود صف های خرید، اول هفته خوبی خواهیم داشت و این جو مثبت تا اواسط هفته ادامه خواهد یافت. پس از آن با توجه به بازده کوتاه مدت مناسب و برگشت قیمت ها به سطوحی که فروشنده انگیزه بیشتری برای فروش دارد شاهد افزایش ارزش معاملات خواهیم بود. به نظر نمی رسد بازار رشد شتابان داشته باشد، از اینرو از دوشنبه تا چهارشنبه این هفته اگر ارزش معاملات رشد کند و قیمت ها نوسان منفی شدید نداشته باشند، می توان امیدوار بود که یک روند صعودی ملایم شکل بگیرد.

۲) مباحث پیرامون لایحه بودجه و سایر سیاستگذاری ها در این هفته نیز کماکان ادامه خواهد داشت. به جرات می توان گفت این حجم از برنامه حمایتی برای توسعه بازار سرمایه تا به حال سابقه نداشته است. برنامه هایی که بیشتر به دنبال ایجاد ثبات و جلوگیری از رکود و هیجان در بازار سهام است. بعید به نظر نمی رسد مجلس رویکرد متفاوتی نسبت به دولت داشته باشد و احتمالا بودجه و سایر برنامه های توسعه ای و ثبات بخش در بازار سرمایه مورد تایید مجلس نیز خواهد بود.

۳) از روز دوشنبه دور جدید مذاکرات در وین شروع خواهد شد و طرفین بر روی دستور مذاکرات به نتیجه رسیده اند و دستورجلسه مذاکرات اصلی مشخص شده است. (همانطور که می دانید دور هفتم مذاکرات وین بیشتر بر روی دستورجلسه مذاکرات اصلی بوده است و مواردی که طرفین حاضر هستند بر روی آنها مذاکره کنند، گفتگو شده است). یکی از نکات بارز قبل از شروع این دور تاکید آمریکا و روسیه بر جمع و جور شدن مذاکرات تا فوریه بوده است. از این دور به بعد جزئیاتی که از مذاکرات بیرون می آید بایستی بیانگیر توافق یا عدم توافق در مورد یکی از موارد مهم باشد. مانند اینکه مثلا ایران با جمع آوری سانتریفوژها و انبار کردن آن در داخل یا خارج کشور موافقت کرد یا آمریکا توقف تحریم نفتی را قبول کرد. اگر جو مذاکرات در یکی دو هفته آتی به این سمت نرود می توان نتیجه گرفت تا فوریه هم اتفافی نخواهد افتاد. امیدواریم در ماه های اتی شاهد به نتیجه رسیدن مذاکرات و بهبود شرایط اقتصادی باشیم که همین بهبود باعث رونق بلندمدت و پایدار بازار سرمایه خواهد بود.

۴) در بازارهای جهانی خصوصا کامودیتی، ظاهرا در ماه های آتی در کنار برنامه ای انقباضی فدرال رزرو شاهد برنامه های انبساطی چین خواهیم بود. می دانیم که رونق کامودیتی ها و نرخ آنها بیشتر به تصمیمات و برنامه های اقتصادی چین وابسته است. در صورتی که چین برنامه انبساطی خودش را در پیش بگیرد، شاهد افزایش تقاضا برای کامودیتی ها و رشد قیمت آنها خواهیم بود. به نظر می رسد این هفته و هفته های آتی چشم انداز قیمت فلزات رنگی، کالاهای انرژی و فلزات اساسی تحت تاثیر اخبار برنامه های انبساطی چین باشد

۵) دو متغیر نرخ سود و نرخ ارز در این هفته تحول خاصی نخواهند داشت. نرخ سود بین بانکی در سطح همان ۲۱ درصد حفظ (کمی بالاتر یا پایین تر) خواهد شد. البته با وجود ثبات در نرخ سود بین بانکی، نرخ بازده موثر اخزا در بازار بدهی به دلیل عدم وجود بازارگردانی موثر کماکان در سطوح بالاتر نسبت به هفته های گذشته خواهد بود. نرخ ارز آزاد در صورت عدم مخابره مثبت یا منفی شدید (مطابق بند ۳) نوسان خاصی نخواهد کرد اما مطابق دو سه هفته اخیر نرخ ارز نیما به رشد ملایم خودش ادامه خواهد داد.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *