09150566946

نکات معاملاتی بورس در هفته آخر آبان ماه ۱۴۰۰

Untitled 1 - نکات معاملاتی بورس در هفته آخر آبان ماه ۱۴۰۰

۵ نکته که در معاملات این هفته باید مدنظر قرار دهیم

۱) چرخش ناگهانی رئیس جمهور و حرکت به سمت قیمت گذاری دستوری در روز پنجشنبه خبری هست که بسیاری از بورسی ها با آن درگیر هستند. در اثر این خبر جو منفی در گروه خودرو ایجاد شده است. همچنین احتمالا هر تصمیم مشابه که بایستی از سوی دولت گرفته شود با شک و شبهه مواجه خواهد شد. لذا در معاملات گروه های مربوط به قیمت گذاری دولتی کمی باید دقت کرد. در واقع در کوتاه مدت با روند منفی مواجه هستند اما هر لحظه امکان برگشت از تصمیم هم وجود دارد. اما در هر حال عدم اطمینان در بالاترین سطح تاریخی خودش قرار دارد.

۲) به دلیل کاهش عرضه دلار و افزایش تقاضا برای آن، قیمت دلار آزاد افزایشی شده است در مرز محدوده بسیار با اهمیت ۲۸۵۰۰ تومان قرار دارد. ظاهرا سیاست عرضه ارز نیما با اختلاف معنادار در حدود ۲۳۰۰۰ تومان با شکست مواجه شده و جلوگیری از تنش ارزی دیگر بایستی اجازه داده شود تا صادرکننده ها به قیمت تقاضایی بازار ارز خودشان را بفروشند. در غیر اینصورت بعید نیست تنش ارزی دیگری تجربه شود. احتمالا سهم های دلاری مورد توجه بازار باشند

۳) اتفاق قابل توجهی در مورد مذاکرات نیافته است. در واقع اظهارنظرها به گونه ای در حال ادامه پیدا کردن هست که به نظر می رسد حرکت خاصی در مذاکرات ۸ آذر در پیش نیست. اما هنوز سیگنال منفی قابل توجهی نیز مخابره نشده است. از این نظر بعید هست تاثیر چندانی از سوی مذاکرات در بازار مشاهده شود.

۴) تا روز چهارشنبه فکر می کردیم دولت به دنبال اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری هست، به نتیجه رسیده ارز نیما قابل تمدید نیست، امکان تخصیص ارز ترجیحی دیگر وجود ندارد. وقتی چهارشنبه بانکی ها مثبت شدند گفتیم شاید رخ تسعیر ارز و نرخ تسعیر ارز مالیات بانک ها را هم تمایل دارند تصحیح کنند. اما فعلا تصورات قبلی هم به باد رفت. باید منتظر باشیم تا ببینیم کی به اشتباهات پی برده می شود. اما این هفته باید به معاملات بانکی ها دقت کرد. شاید خبری باشد

۵) قیمت های جهانی شرایط نوسانی و تثبیتی خودشان را در حال طی کردن هستند. مس کمی رشد کرد، بقیه رنگی ها هم درجا بودن همینطور نفت. فولاد هم حرکت خاصی نداشت. کنترل تولید فولاد به دلیل الودگی در چین باعث کاهش تقاضا برای سنگ آهن افت قیمت این کالا شده است. برخی از محصولات هم که به دلیل کمبود برق در چین رشد شدید داشتند، در حال اصلاح هستند. در کل از جانب قیمت های جهانی ریسک سنگینی متوجه بازار نیست و احتمالا به مرور کمی قیمت ها رشد کنند.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *