09150566946

نکات معاملاتی بورس در هفته اول آذرماه ۱۴۰۰

Untitled 1 - نکات معاملاتی بورس در هفته اول آذرماه ۱۴۰۰

۵ نکته که قبل از معاملات هفته باید به آنها توجه کنیم

۱) یکی از پر حاشیه ترین اخبار این روزهای بازار سهام و اقتصاد کشور موضوع افزایش نرخ خودرو است. بعد از رفت و برگشت بسیار به نظر می رسد در هفته پیش رو اخبار عملیاتی قابل توجهی پیرامون این صنعت بچرخد. افزایش قیمت خودرو، تغییر شیوه قیمت گذاری و عرضه خودرو توسط گروه بهمن یا ایران خودرو در بورس کالا جزو اخباری است که می تواند در این گروه مورد توجه قرار بگیرد. بد نیست به یک نکته در مورد گروه خودرو توجه شود. علی رغم زیان ده بودن برخی از شرکت ها که محصولات آنها مشمول شورای رقابت نبوده مانند خودروهای تجاری یا خودروهای متوسط به بالا روند بنیادی قابل توجهی داشته اند مانند خدیزل، خاور، خبهمن و غیره. همچنین قطعه سازها هم با همین روند فعلی در حال ساختن سودهای قابل توجه هستند.

۲) حذف ارز ۴۲۰۰ هم از آن دسته اخبار حاشیه دار همیشگی هست. در هفته پیش رو حذف ارز گروه های غیر از دارو و گندم همراه با اخبار متنوع خواهد بود. به نظر می رسد حذف ارز ترجیحی سایر گروه ها قطعی هست تنها زمان اجرا و نحوه اجرا مشخص نیست. اما نکته اساسی دیگر در مورد گروه دارو این هست که حتی بدون حذف ارز ۴۲۰۰ با توجه به افزایش سایر هزینه ها شرکت های دارویی تا انتهای سال مجددا افزایش نرخ خواهند گرفت.

۳) نرخ سود بین بانکی روز شنبه اعلام خواهد شد. انتظار داریم این نرخ در حدود ۲۰/۸ درصد باشد و نسبت به هفته گذشته ۰/۱ درصد افزایش یابد که می تواند نشانه ای از عدم افزایش جدی نرخ بهره در کوتاه مدت باشد. باقیمانده اوراق هفته اخیر نیز این هفته عرضه خواهد شد و حراج جدید نخواهیم داشت. با توجه به تثبیت نرخ بازده تا سررسید اخزا در حدود ۲۴/۲ درصد در صورت افزایش نرخ سود بین بانکی به اندازه غیرقابل توجه ۰/۱ درصد، انتظار می رود برای مدتی بازار از فشار نرخ بهره خارج شود. بهتر از به آمارهای پولی در هفته پیش رو با دقت توجه شود.

۴) مداخله ی سنگینی برای کنترل دلار در کانال ۲۸ هزار تومن صورت گرفت. به نظر می رسد بانک مرکزی به مانند تکینکالیست به نقطه ۲۸۴۰۰ تومن بسیار حساس هست. در صورت مخابره اخبار مثبت از مذاکرات در هفته پیش رو بعید نیست تلاش بشود مجدد دلار به سمت پایین هل داده شود. اما اگر اخبار مذاکرات نزول دلار را ساپورت نکنه با این وضعیت معاملات بعید است مقاومت ۲۸۴۰۰ تومن دوام بیاورد.

۵) بازارهای جهانی از هم تفکیک شده هست. در حالی که مثلا نفت یا کریپتو منفی می شود، مس و روی رنج مثبت می شود. در حالی که انتظار کاهش فولاد در شرق آسیا و تاثیر آن بر بقیه مناطق می رفت، شروع دوباره فعالیت اورگراند بازار فیوچر فولاد و مشتقات را داغ می کند. به نظر می رسد تعقیب کنندگان قیمت های جهانی بهتر است این هفته به مس و روی و شرکت های مربوط در بورس خودمان و همچنین به اوره توجه کنند.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *