09150566946

پرورش ماهی خاویاری

photo ۲۰۲۱ ۰۹ ۰۵ ۱۹ ۱۱ ۲۸ 889x1024 - پرورش ماهی خاویاری

• خاویار به عنوان کالای لوکس و لاکچری که هم از گوشت و هم از تخم آن استفاده می‌شود، هم‌اکنون به کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، استرالیا و آسیا صادر می‌شود به‌طوری‌که بعضی از کشورها این محصول را از قبل پیش‌خرید می‌کنند.

شاخص های سرمایه گذاری در این کسب و کار:

ظرفیت تولید گوشت: ۱۵ تن

ظرفیت تولید خاویار: ۰٫۵ تن

نرخ برابری دلار: ۲۶۰۰۰ تومان

مساحت استخر پرورش: ۳۰۰۰ متر مکعب

هزینه تجهیزات: ۲٫۳ میلیارد تومان

تعداد اشتغال: ۵ نفر

نرخ بازدهی داخلی: ۲۵ درصد

مدت زمان بازگشت سرمایه:  ۷٫۳ سال

• تقاضا برای خرید خاویار ایرانی، آن را به مؤلفه‌ای مهم در ارزآوری این محصول برای کشور تبدیل کرده است. در شرایطی که قیمت نفت در حال کاهش و نوسان است و تحریم‌ها همه زور خود را برای به صفر رساندن فروش آن به عنوان مهم‌ترین کالای صادراتی کشور می‌زنند، توجه به صادرات خاویار و اهمیت آن در تزریق ارز به کشور می‌تواند نکته‌ای مهم به حساب آید.صادرات مواد غذایی مشمول تحریم نمی‌شود و به همین علت صادرات خاویار مختل نشد. ضمن اینکه سیاست تجاری وجود دارد که بعضی از کشورها مانند آمریکا برای حمایت از تولیدات خود با ایجاد موانع فنی باعث شدند بسیاری از کشورها به بهانه‌های واهی از دسترسی به بازار آمریکا بازبمانند ولی این مسئله در میزان فروش خاویار ایران اختلال ایجاد نکرده است.

• بیشترین میزان صید خاویار را ایران و روسیه از دریای خزر انجام می‌دادند. ایران برای جلوگیری از کاهش تولید خاویار، پرورش ماهیان خاویار را در حاشیه دریای خزر و استان‌های کشور توسعه داد و اکنون در حدود ۱۳۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور ایجاد شده است.

• از زمان فروپاشی شوروی سابق کشورهای حاشیه دریای خزر صید بی‌رویه‌ای از ماهی‌های خاویاری انجام دادند و این فشار به‌اندازه‌ای بالا بود که این‌گونه ماهی در لیست قرمز گونه‌های در حال انقراض قرار گرفت.

• آلمان، بلژیک، اسپانیا، فرانسه و انگلیس در اتحادیه اروپا بازار هدف صادراتی هستند. در کشورهای همسایه نیز امارات بازار مهم صادراتی محسوب می‌شود. ضمن اینکه به روسیه هم با توجه به اینکه این کشور یکی از کشورهای تولیدکننده خاویار است نیز صادرات انجام می‌شود.

 

 

 

 


ورود به صفحه اصلی لیست راه اندازی کسب و کار

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *