09150566946

۴ عرضه اولیه طی ۴ هفته در فرابورس

ImageHandler 3 1 - ۴ عرضه اولیه طی ۴ هفته در فرابورس

در میانه تابستان ۹۹ رقم خورد

۴ عرضه اولیه طی ۴ هفته در فرابورس

شاخص کل فرابورس ایران که در روز پایانی ماه گذشته یعنی تیر‌ماه ۹۹ در ارتفاع ۱۹ هزار و ۵۴۴ واحدی قرار داشت با کاهش ۴ درصدی در پایان مردادماه جاری در سطح ۱۸ هزار و ۷۷۸ واحدی ایستاد. این در حالی است که بازدهی آیفکس از آغاز سال جاری ۱۸۵ درصد است.

فرابورس ایران مردادماه سال ۹۹ را با میزبانی از عرضه اولیه ۴ شرکت توسعه مسیر گیلان، پتروشیمی ارومیه، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر و تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک و همچنین پذیره‌نویسی اوراق مرابحه عام دولت در نمادهای «اراد ۴۰ تا اراد۴۶» پشت سر گذاشت.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، مردادماه امسال شاهد عرضه اولیه ۶ درصد از سهام بگیلان از گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، ۱۵ درصد از سهام شاروم از گروه محصولات شیمیایی، ۱۵ درصد از سهام زملارد از گروه زراعت و خدمات وابسته و ۲۰ درصد از سهام گدنا از گروه هتل و رستوران بودیم و بدین ترتیب این شرکت‌ها به نمایندگی از صنایع مختلف به گردونه معاملات بازار دوم فرابورس ایران پیوستند.

به موازات عرضه‌های اولیه در بازار سهام، در بازار بدهی نیز پذیره‌نویسی اوراق مرابحه عام دولت در نمادهای اراد ۴۰، اراد ۴۱، اراد ۴۲، اراد ۴۳، اراد ۴۴، اراد ۴۵ و اراد۴۶ در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس دنبال شد.

در مجموع ۲۰ روز کاری مردادماه جاری شاهد دادوستد ۵۹ میلیارد و ۸۳۳ میلیون ورقه به ارزش افزون بر یک میلیون و ۳۶۷ هزار میلیارد ریال در بازارهای فرابورس بودیم که این میزان معامله در بیش از ۳۴ میلیون و ۲۸۸ هزار دفعه رقم خورد. حجم، ارزش و تعداد معاملات ماهانه فرابورس در مقایسه با مردادماه سال ۹۸ به ترتیب از رشد ۹۷، ۶۵۰ و ۵۴۵ درصدی این متغیرها حکایت دارد.

به طور میانگین نیز در هر روز کاری دو میلیارد و ۹۹۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶ هزار و ۸۳۶ میلیارد ریال در فرابورس ایران مورد دادوستد قرار گرفته است.

همچنین شاخص کل فرابورس ایران که در روز پایانی ماه گذشته یعنی تیر‌ماه ۹۹ در ارتفاع ۱۹ هزار و ۵۴۴ واحدی قرار داشت با کاهش ۴ درصدی در پایان مردادماه جاری در سطح ۱۸ هزار و ۷۷۸ واحدی ایستاد. این در حالی است که بازدهی آیفکس از آغاز سال جاری ۱۸۵ درصد است.

در این میان، سهامداران در بازارهای اول و دوم به ترتیب ۵۲۶۸ و ۲۲ هزار و ۶۰۸ سهم را دست به دست کردند که ارزش این معاملات بیش از ۱۴۴ هزار و افزون بر ۶۰۴ هزار میلیارد ریال بود.

حاصل معاملات صورت‌گرفته در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه، ثبت دادوستد ۲۷ هزار و ۹۹۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳۵۶ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۷۰ درصدی حجم و افزایش ۴۵۵ درصدی ارزش مبادلات در بازار پایه حکایت دارد.

از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی بیش از ۴ میلیارد ورقه به ارزش ۲۶۰ هزار میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت که افزایش حدود ۵۰۰ درصدی حجم و ارزش دادوستدهای این بازار را نسبت به مرداد ۹۸ به دنبال داشته است.

بررسی جدول معاملات ابزارهای مالی شامل اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نشانگر آن است که معاملات بدهی با رشد حدود ۳۰۰ درصدی و معاملات ETFها در مردادماه جاری با رشد چشم‌گیر ۶۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. حجم خریدوفروش اوراق تسه نیز نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد و ارزش مبادلاتی این اوراق نیز ۲۸۰ درصد رشد کرده است.

در نهایت نگاهی به جدول صنایع پیشرو معاملات در مردادماه ۹۹ نشان می‌دهد که گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با در اختیار گرفتن سهم ۱۶ درصدی، بیشترین ارزش معاملات خرد را در بازار سهام و اختیار سهام به خود اختصاص داده است. گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

منبع خبر: مدیریت ارتباطات فرابورس ایران
🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *