09150566946

تحلیل به روش کانسلیم چیست؟

canslim1 1 - تحلیل به روش کانسلیم چیست؟

کانسلیم یک روش انتخاب شرکت مناسب برای سرمایه‌ گذاری در بازار سهام می باشد. کانسلیم یک سیستم تحلیل و خرید سهام با محوریت تحلیل بنیادی می باشد که البته پیچیدگی های آنرا را ندارد و بر خلاف تحلیل بنیادی خیلی سریع می توانید یک شرکت را بررسی و ارزیابی کنید.

این روش توسط یکی از نخبگان بازار سهام در آمریکا به نام  ویلیام اونیل ابداع شد. او  در سال ۱۹۶۳ کارگزاری “اونیل و شرکا” را پایه ریزی کرد. همچنین در سال ۱۹۸۴ روزنامه Investor’s Business Daily را تاسیس نمود که حال حاضر نیز تمام اخبار اقتصادی مروبط به سهام شرکت ها را اطلاع رسانی می کند. از سوابق درخشان او در معامله گری می توان به  ۲۰ برابر کردن حسابش در طی دو سال اشاره کرد.

او بررسی‌ های زیادی بر روی سهام شرکت‌هایی که رشد زیادی داشتند انجام داد و توانست به پارامترهای مشترکی که همه آنها داشتند دست پیدا کند. او تصمیم گرفت این نتایج را تحت عنوان یک استراتژی و سیستم شناسایی سهام مناسب و سودآور ارائه کند و در اختیار سرمایه‌گذاران بورس قرار دهد. او این روش را به اختصار کانسلیم (CANSLIM) نام‌گذاری کرد که در حال حاضر یکی از کاربردی ترین استراتژی‌ ها برای سرمایه‌گذاری بلند مدت است.

کانسلیم برگرفته از هفت حرف لاتین “C-A-N-S-L-I-M” است که هر حرف، معرف و مخفف یک عبارت است که در جدول زیر مشاهده می کنید.

درآمد های جاری هر فصل Current quarterly earnings C
سود سالانه Annual earnings A
محصول، خدمات یا مدیریت جدید New Product, service or management N
عرضه و تقاضا Supply and demand S
پیشرو یا عقب مانده Leader or laggard L
حمایت سرمایه گذار عمده Institutional sponsorship I
روند بازار Market Direction M

این هفت پارامتر و ویژگی مهم را در زیر بصورت خیلی اجمالی توضیح می دهیم:

ویژگی اول: درآمد های جاری هر فصل

گزارش های فصلی شرکت ها را بررسی کنید که در مدار مثبت باشند

ویژگی دوم: سود سالانه

سود سالانه شرکت یا EPS در نگاه بلند مدت باید افزایشی باشد. اگر در بعضی سال‌ها شرکت با کاهش سود مواجه بوده است، اما در نگاه بلندمدت سود شرکت فزاینده و صعودی باشد باز هم مشکلی ندارد. چیزی که مهم هست شرکت در بلند مدت سودساز باشد.

ویژگی سوم: محصول یا خدمات جدید

بر طبق تحقیقات به عمل آمده توسط ویلیام اونیل درصد زیادی از شرکتهایی که به بازدهی های رویایی دست یافته بودند آنهایی بودند که محصولات یا ارائه خدمات جدید داشته اند. حتی تغییرات مدیریتی مناسب و تغییر رویکرد شرکت نیز می‌تواند در روند سودسازی شرکت بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

ویژگی چهارم: عرضه و تقاضا

این عرضه و تقاضا هست که قیمت را جابه جا می کند. تقاضای زیاد در کنار عرضه محدود قیمت سهم را افزایش خواهد داد و عرضه بیش از حد سهم که با تقاضای ضعیف روبرو شوند قیمت را کاهش خواهد داد. لذا بررسی جریان سفارشات و حجم معاملات ( فراچارت یا به عبارتی تابلوخوانی) می تواند به شما کمک زیادی در شناسایی سهم های مستعد رشد بکند. افزایش قیمت در کنار افزایش حجم معاملات نشان دهنده ورود پول جدید از طرف سهامداران عمده، حقوقی ها و جریانات مال قوی می باشد که می تواند منجر به حرکات قیمتی بزرگتری شود.

ویژگی پنجم: پیشرو یا عقب مانده

پیشرو بودن، نوآور بودن و خلاقیت در تولید محصول یا خدمات می تواند یک برگه برنده برای شرکت سهامی باشد. وقتی شرکتی زود تر از سایر رقبا اقدام به تغییرات در محصول یا ارائه محصول جدید می شود این یعنی در آینده می تواند سود آور تر باشد.

ویژگی ششم: حامی و نهاد پشتیبان سهام

مردم تمایل به خرید سهامی دارند که از سوی سرمایه‌گذاران عمده و یا شخصیتهای حقوقی خریداری و حمایت می‌شود. لذا یکی از فاکتورهای کانسلیم این است که سهام دار عمده شرکت نسبت به روند سهام بی تفاوت نباشد و در مواقع لزوم از سهم خود حمایت لازم را به عمل بیاورد.

ویژگی هفتم: روند بازار

ممکن است با بررسی شش پارامتر بالا اقدام به خریداری سهامی کرده باشید ولی دچار ضرر شوید. اینجاست که روند کلی مارکت و حرکت بازار مهم است (خرسی یا گاوی بودن). اگر در بازار نزولی اقدام به خرید کنید حتی بهترین سهام ها نیز می توانند افت قیمت پیدا کنند. چون وقتی بازار ریزشی باشد تر و خشک با هم می سوزند. پس دقت کنید بعد از انتخاب سهام مناسب مارکت نیز صعودی باشد.

منبع: رسانه آموزشی فراچارت

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *