09150566946

اتخاذ تصمیمات اقتصادی بدون توجه به اتفاقات درونی آمریکا

22917 1 - اتخاذ تصمیمات اقتصادی بدون توجه به اتفاقات درونی آمریکا

روحانی در جلسه هیات دولت:

اتخاذ تصمیمات اقتصادی بدون توجه به اتفاقات درونی آمریکا

رئیس جمهور با بیان اینکه برغم همه مشکلات ناشی از تحریم و  در هفته های گذشته در واردات کالاهای اساسی ۳۸ درصد و در صادرات ۱۴ درصد رشد داشته ایم، تاکید کرد: مردم نسبت به تامین کالاهای مورد نیاز در کشور مطمئن باشند و در این زمینه جای هیچگونه نگرانی نیست.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از دولت، حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه در جلسات هفته گذشته ستاد اقتصادی دولت تصمیمات مهمی برای ۹ ماه آینده اتخاذ شده و هماهنگی های لازم بین دستگاه های اقتصادی همچون وزارت اقتصاد، وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد شده است، گفت: تصمیمات اقتصادی دولت از چند هفته قبل بدون توجه به اینکه در آمریکا چه اتفاقی می افتد اتخاذ شده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مهم نیست که چه فرد یا حزبی در آمریکا روی کار می آید، اظهار داشت: دولت بر فرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا به روش صحیح برنمی‌گردد برنامه‌ریزی‌های اقتصادی خود را انجام داده است.

 روحانی اظهار داشت: دولت بر مبنای ۹ ماه آینده برنامه‌ریزی کرده است که البته برخی از این برنامه‌ها بلندتر و برخی محدودتر است. طی این جلسات هماهنگی‌های لازم بین بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد انجام شده و مصوبات این جلسات در خصوص استفاده از ارز و ترخیص کالا از گمرک در روز گذشته ابلاغ شده و روند کارها آغاز شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تصمیمات اقتصادی دولت از چند هفته گذشته و بدون توجه به اینکه در آمریکا چه می‌گذرد و چه کسی انتخاب می‌شود اتخاذ شده است، گفت: تصمیمات دولت بر مبنای تولید داخلی و عمدتا صادرات غیرنفتی و نحوه تعامل وزارتخانه‌ها با هم است، لذا برای ما مهم نیست که در آمریکا چه کسی انتخاب می‌شود البته انتخابات اخیر آمریکا از جهات مختلف عبرت‌آموز است.

 روحانی با تاکید بر اینکه برای ما انتخاب فرد و حزب در آمریکا مهم نیست، گفت: آنچه اهمیت دارد شیوه‌ای است که در دولت بعدی آمریکا اتخاذ می‌شود برای ما مهم این است که آمریکا به قانون و تمام معاهدات بین‌المللی و چندجانبه برگردد و به ملت ایران احترام بگذارد.

می‌خواهیم به جای تحریم، احترام باشد

رئیس جمهور تصریح کرد: می‌خواهیم به جای تحریم احترام باشد؛ اگر به جای تحریم غیرقانونی و ظالمانه احترام گذاشته شود در این صورت شرایط ما فرق خواهد داشت و اگر به جای تهدید، تکریم و احترام گذاشته شود و به جای عهدشکنی، اجرای قانون باشد در آن صورت شرایط فرق می‌کند.

روحانی تصریح کرد: برای ما اصول، شیوه و سیاست مهم است والا فرد و حزب اهمیتی ندارد، لذا بر فرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا به روش صحیح برنمی‌گردد برنامه‌ریزی‌های جمهوری اسلامی ایرانخود را انجام دادیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود از اتخاذ تصمیمات مهم برای افزایش صادرات خبر داد و گفت: تمام تصمیماتی که برای سامانه جامع تجارت اتخاذ شده به خاطر این است که همه امور به روز و روشن باشد.

روحانی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم در یکی دو ماهه اخیر گفت: بخشی از این مشکلات به خاطر کرونا در ماه های اولیه امسال بود که صادرات با وقفه مواجه شد و امروز این مشکلات برطرف شده و در صادرات و واردات رشد خواهیم داشت.

دولت دو هدف وفور کالای اساسی و قیمت منصفانه را دنبال می‌کند

رئیس جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص ناموجه بودن قیمت برخی از کالاها و توجه دولت به این موضوع، اظهار داشت: دولت دو هدف وفور کالای اساسی و غیراساسی در سطح جامعه و قیمت منصفانه آن را دنبال می‌کند که نسبت به اولی موفق بودیم و آنچه باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم و برای مردم مهم است، قیمت قابل قبول و متعادل کالا است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وزارت نیرو طرح مطالعاتی لازم را در زمینه ۱۷ استان در فلات مرکزی کشور و در مناطق ساحلی خلیج فارس و دریای عمان پیش می‌برد، گفت: برخی استان‌ها نیازمند آب برای مصارف صنعتی تولیدی بدون نمک‌زدایی هستند و برخی استان‌ها هم نیازمند آب با نمک‌زدایی هستند و برای این منظور، فردا اولین مرحله از اقدامات انجام شده آغاز می‌شود و آن رساندن آب به استان کرمان است.

رئیس جمهور گفت: در فاز اول این پروژه، با استفاده از فناوری جدید نمک زدایی و استحصال آب شیرین ۷۰ میلیون مترمکعب آب شیرین در اختیار استان‌های هرمزگان و کرمان قرار خواهد گرفت.

 روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط منطقه و امنیت مرزهای شمال غربی کشور اظهار داشت: امنیت مرزها و اینکه تروریست‌ها و گروه های تروریستی در نزدیک مرزهای ایران حضور نداشته باشند برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اینکه مرزهای جغرافیایی تغییر نکند حائز اهمیت است و تمامیت ارضی را حق آذربایجان می‌دانیم اما دلمان می‌خواهد از راه غیرنظامی به این حق دست یابند و در این زمینه وزارت خارجه کشورمان فعال است و حقوق کشورمان به همه کشورهای درگیر ابلاغ شده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت ایام میلاد مبارک پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: اساس حکومت پیامبر بر مبنای آنچه قرآن کریم بیان می‌کند بر اساس اخلاق، نرم‌خویی، مهربانی با مردم، تواضع و حتی دعا برای افراد امتش بود که دچار اشکال و خطا شده بودند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: معتقدم ریشه آنهایی که با اخلاق و رفتار و سیره پیامبر اسلام آشنایی ندارند و نسبت به پیامبر اسلام(ص) جملات ناصحیح به کار می برند و آنهایی هم که عکس‌العمل افراطی نشان دادند، به یکجا برمی‌گردد.

 روحانی افزود: به عبارتی ریشه افراطیونی هم که امروز آدم می‌کشند به آن اتاق فکری که علیه اسلام کار می‌کند، برمی‌گردد. اینکه یک گروه افراطی در افغانستان به یک دانشگاه حمله و اساتید و دانشجویان را شهید و عده‌ای را مجروح می کند، هیچ تناسبی با اسلام و احکام اسلام و شیوه پیامبر و انبیای عظام ندارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه “معلوم است این اقدامات در ادامه یک برنامه‌ریزی برای ایجاد تنفر مردم در سطح جهان نسبت به اسلام، نبوت و انبیا است”، گفت: بنابراین اساسِ این ریشه برمی‌گردد به آنهایی که علیه اسلام بوده و دنبال اسلام‌هراسی هستند و نمی‌خواهند واقعیتِ اسلام برای جهانیان روشن شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری در سخنان دیروز نیز تاکید فرمودند در مساله فرهنگ و امنیت و اقتصاد، فرهنگ تاکید همیشگی ایشان بوده و تاکید همیشگی همه مردم ما هست، امنیت مساله بسیار مهمی است هم امنیت داخلی هم امنیت ملی. مساله اقتصاد مساله مهمی است که امروز مردم ما با آن مواجه هستند، جنگی هم که امروز آمریکا علیه ما شروع کرده در سه سال گذشته جنگ اقتصادی بوده یعنی آن جنگی که آنها هم فکر کردند می‌توانند به نظام و به مردم ما فشاری وارد کنند جنگ اقتصادی بود. ما باید با همه توان در این شرایط برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *