📋برخلاف جایگاههای سوخت بنزین یا دیزل، جایگاههای CNG، گوناگونیهای زیادی در اندازه و ظرفیت سیستم توزیع سوخت دارند. احداث و بهره برداری جایگاه سوخت CNG به سادگی جایگاه سوخت بنزین و گازوئیل نیست. برای احداث جایگاه CNG برای عرضه خرده فروشی یا ناوگانی گاز طبیعی لازم است تا محاسبات دقیق و صحیح و ترکیبی انجام گیرد. این محاسبات برای تعیین فشار و نحوه و مقدار ذخیره گاز مورد نیاز با در نظر گرفتن نوع وسایل نقلیه متقاضی سوخت، انجام میگیرد.
شاخص های سرمایه گذاری در این کسب و کار:
تعداد دیسپنتر: ۴ عدد
نرخ برابری دلار: ۲۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین: ۹۵۰ متر مربع
هزینه تجهیزات: ۳٫۸ میلیارد تومان
تعداد اشتغال: ۴ نفر
نرخ بازدهی داخلی: ۲۴ درصد
مدت زمان بازگشت سرمایه: ۵ سال
مزیت ها و نقاط قوت:
-قیمت مناسب تر گاز CNG نسبت به بنزین
-اعطای وام هایی با شرایط ویژه برای متقاظیان
-گرایش جامعه جهانی به استفاده از سوخت های پاک
-ایران جزو مهم تزین دارندگان ذخایر گازی
-جایگاه اول کشور در استفاده از خودروهای گازسوز
موانع و مشکلات:
-افزایش هزینه های بهره برداری و نگهداری
-عدم تناسب افزایش کارمزد با افزایش هزینه ها
-مشکلات تامین نیازهای ایمنی جایگاه ها
-وجود بروکراسی های پیچیده اداری
-کاهش تقاضا در دوران شیوع کرونا به دلیل محدود شدن تردد ها
📍برای احداث جایگاه سوخت دو نوع زیر ساخت وجود دارد: ۱٫سوخت گیری زماندار ۲٫سوختگیری سریع. تفاوت اصلی این دو نوع ساختار در مقدار ظرفیت سوخت ذخیره شده در دسترس و اندازهی کمپرسور است. این دو متغیر در مقدار سوختی که انتقال مییابد و مدت زمان سوختگیری تاثیر گذار است. اکثر جایگاههای سوخت CNG یکی از ساختار را اجرا میکنند، با این حال جایگاههایی هستند که هر دو ساختار به صورت ترکیبی به کار گیرند.
📈ایران بزرگترین ناوگان خودروهای گاز سوز جهان را با ۵/۳ میلیون خودرو در اختیار دارد. بعد از ایران پاکستان و آرژانتین با بیش از ۲ میلیون خودرو در رتبه بعدی ناوگان CNG دنیا قرار دارند. به گفته دستاندرکاران CNG حدود ۲۰ درصد از سبد سوخت کشور در بخش حمل و نقل کشور را سوخت CNG تشکیل میدهد، البته این سهم در استانهایی مثل آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی، میاندواب، اردبیل، مشهد و اهواز حدود ۳۰ تا ۳۳درصد و در شهرهای بزرگی مثل تهران و کرج ۱۳ تا ۱۶ درصد است.