09150566946

بازار سرمایه به تغییر نرخ سود بانکی حساس است

14851 - بازار سرمایه به تغییر نرخ سود بانکی حساس است

تقوی در گفتگو با سنا:

بازار سرمایه به تغییر نرخ سود بانکی حساس است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، هرگونه افزایش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی را مفید به حال اقتصاد کشور ندانست و گفت: افزایش نرخ سود تسهیلات به افزایش تورم دامن خواهد زد.

مهدی تقوی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار داشت: شاید برخی تصور کنند با افزایش نرخ سود بانکی، بخشی ازپایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)جمع آوری می شود، اما باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران، این اقدام در صورت اجرا نه تنها تاثیر مورد انتظار را ندارد، بلکه آثار تورمی جدید نیز به جا خواهد گذاشت.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه افزایش نرخ سود سپرده بانکی مشکلی از اقتصاد را حل نمی کند، توضیح داد: افزایش نرخ سود تسهیلات همچنین بخش تولید و صنعت را زیر فشار می گذارد و افرادی را که به وام های ضروری نیاز دارند با مشکل مواجه می کند.

به گفته تقوی، در صورتی که نرخ سودهای بانکی روند صعودی به خود بگیرد، قطعا رکود عمیق در کل اقتصاد را نیز شاهد خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر افزایش احتمالی نرخ سود بانکی بر دیگر بازار ها از جمله بازار سرمایه هم گفت: از آنجا که بازار سرمایه یک بازار پویا و در عین حال حساس به اتفاقات و اخبار پیرامونی است، ممکن است با افزایش نرخ سود بانکی، برخی  افراد ریسک گریز به هوای کسب سود بیشتر، از بازار سرمایه به سمت بانک ها حرکت کنند.

تقوی با اشاره به اینکه هیچ کشوری سپرده بانکی را تبدیل به ابزار سرمایه گذاری نمی کند، افزود: زمانی که سود سپرده های بانکی مهار شود، قیمت تمام شده پول نیز کاهش می یابد. از طرف دیگر اگر سود سپرده بانکی از حالت سرمایه‌گذاری خارج شده و در جایگاه خود قرار گیرد، نرخ تورم نیز در درازمدت روندی کاهشی را تجربه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تصمیم گیرندگان برای هرگونه تغییر در نرخ سود بانکی ابتدا باید ساختار اقتصادی کشور را هم در نظر داشته باشند، افزود: شاید بهتر باشد آنها که در شرایط فعلی از لزوم افزایش سود بانکی سخن می‌گویند، به موضوع راهکارهای مهار تورم بپردازند و تلاش برای مهار سفته بازی و کسب سود واهی از دیگر بازارها را که نسبتی با تولید ندارند، در دستور کار قرار دهند.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *