09150566946

با اصلاح شاخص چه کنیم ؟!

مقدمه

روانشناسی بازار همواره از چالشی ترین مباحث حاکم بر بازار سرمایه بوده است. تصمیم گیری در موقعیت های مختلف نیازمند تجریه کاری و انضباط ذهنی می باشد. تجربه ای که ضرر و زیان بازار را چشیده و اضطراب روانی ناشی از اصلاح یا ریزش ها را دیده باشد.

در هفته گذشته بازار هفته ای قرمز را تجربه کرد؛ و هم اکنون که این مقاله را برای شما مینویسم از فردا خبری ندارم!!! فردا اتمام اصلاح یا ادامه بازار پرسپولیسی!!

در ۶ روز کاری گذشته افراد تصمیمات متفاوتی را گرفته اند. عده ای روز اول نقد کرده و از بازار خارج شده اند. عده ای مقداری نقد و مقداری هنوز در سهام هستند. عده ای هم دست به دعا برداشته و در انتظار برگشت بازار پشت لب تاپ روزگار می گذرانند و دست به ماشه هر لحظه امکان نقد کردن دارایی خود را دارند. خوش شانس ترین افراد هم چهارشنبه قبل از اصلاح ۱۰۰ درصد نقد کرده اند. اما کدام یک تصمیم درستی گرفته اند؟

نداشتن استراتژی مهم ترین ایراد هر سه گروه بالاست. حتی دسته سوم که تمامی سرمایه خود را چهارشنبه قبل از اصلاح نقد کرده اند. امام آیا گروه سوم برای کار خود دلیل دارد؟ اگر با دلیل و استراتژی این کار را انجام داده است و در موقیعت های مشابه هم همین تصمیم را می گیرد که بسیار عالی اما اگر به طور تصادفی این تصمیم را گرفته این بار شانسی از ورطه روانی اصلاح گریخته و حتما در آینده دچار چالش خواهد شد.

همواره باید قسمتی از سرمایه خود را به دید بلند مدت نگه دارید. حتی باید سهم هایی را شناسایی کنید و اصلا نفروشید!!!

IMG 20180801 131855 232 300x177 - با اصلاح شاخص چه کنیم ؟!

عطش معامله گری را چگونه خاموش کنیم؟

نوسان گیری در بورس بسیار جذاب است اما خطرناک. شما را از سود های بلند مدت یک سهم باز می دارد. بگذارید واضح تر برای شما توضیح بدهم. بسیاری از سهام ها در بورس مدت بسیاری در جا زده و بعد شروع به حرکت می کنند. موقعی که سهام ها در جا می زند معمولا افراد را خسته می کنند و پول آماتور وارد این سهم نمی شود. اما پس از مدتی که پول های کوتاه مدتی از سهم خارج شد شروع به حرکت می کنند و تا چند روز صف خرید شده و افراد عجول را جا می گذارند. این سهم ها معمولا قابلیت نقد شوندگی بسیار بالا و ریسک پایین دارند.

مقداری از سرمایه خود را برای نوسان گیری کنار بگذارید. اما باید اقلیت سرمایه باشد نه اکثریت. دید کوتاه مدت و بلند مدت در بورس در کنار هم بایند جلو بروند. شما در این حالت استرس از دست دادن سرمایه را نمی گیرید. چون در سهام هایی که با دید بلند مدت در پورتفوی خود دارید(سعی کنید سهام های با دید بلند مدت را در کد دیگری نگهداری کنید تا دائم به آن سر نزنید و وسوسه ی فروش نگیرید. البته بعد ها  درباره چینش سرمایه و مدیریت آن بیشترخواهم نوشت) سود های بیشتری کرده اید و در آینده بعد از اتمام فرایند اصلاح دوباره سودسازی آنها شروع خواهد شود.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *