• خرما یکی از مهمترین محصولات گرمسیری ایران است که قدمت کشت آن به بیش از ۴۰۰۰ سال پیش می رسد و از اهمیت بسیار زیادی در صادرات محصولات کشاورزی کشور برخوردار است.خرما یکی از محصولات باغی ارزآور کشور به شمار می آید که طی چند دهه گذشته با افت و خیزهای زیادی مواجه بوده، هم اکنون ایران از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مهم جهانی به شمار می آید.
شاخص های سرمایه گذاری در این کسب و کار:
ظرفیت تولید: ۱۰۰۰ تن در سال
نرخ برابری دلار: ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زیربنا: ۹۰۰ متر مربع
هزینه تجهیزات: ۱ میلیارد تومان
تعداد اشتغال: ۱۸ نفر
نرخ بازدهی داخلی: ۳۴ درصد
مدت زمان بازگشت سرمایه: ۳ سال
مزیت ها و نقاط قوت:
-داشتن رتبه دوم تولید خرما در جهان
-وجود بیشترین تنوع خرمای جهان
-قابلیت رقابت در بازارهای جهانی درصورت بالا بردن کیفیت محصول و بسته بندی
موانع و مشکلات:
-عدم وجود تکنولوژی مناسب جهت برداشت و بسته بندی
-کیفیت پایین درصد زیادی از خرماهای تولیدی
-عدم رعایت استانداردهای جهانی در تولید
-عدم نگهداری صحیح و انبارداری بهداشتی
-تولید نکردن گونه های تجاری طبق سلیقه بازارهای هدف
• متاسفانه بسته بندی صادراتی خرما در ایران در سال های گذشته تغییر چندانی نکرده و همچون گذشته با همان مدل تکراری به بازار عرضه می گردد. در صورتی که کشورهای پیشرو در صادرات خرما همچون کشور مصر در این صنعت بسیار پیشرفت کرده و محصولاتشان در بازارهای اروپا و آمریکا عرضه می گردد. بسته بندی خرمای صادراتی ایران هم اکنون بیشتر با بازارهای کشورهای آسیای شرقی و هند سازگار است تا اروپا که همین امر باعث کاهش درآمد ارزی در این حوزه شده است.
• صادرات خرمای کشور در سال گذشته به ۲۳۸ هزار و۱۵۲ تن رسیدکه از میان خرماهای صادراتی، خرمای” مضافتی” با ۹۸ هزار و ۳۳ تن و ارزش ۱۰۳ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۱۱۷ دلار ۴۲ درصد از کل وزن خرمای صادراتی و ۴۹ درصد ارزش صادرات خرما را به خود اختصاص داده است و به ۸۳ کشورصادرشده است که از بین مقاصد صادراتی، پاکستان با ۱۰ هزار و ۹۰ تن و ارزش ۹ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۱۸۶ دلار در رتبه اول، قزاقستان با هشت هزار و ۳۵۵ تن و ارزش هفت میلیون و۸۵۶ هزار و۷۰۰ دلار در رتبه دوم و امارات با هفت هزار و ۵۷۵ تن و ارزش هشت میلیون و ۶۸۷ هزار و۵۹۰ دلار مقصدسوم از لحاظ وزن ورتبه دوم از لحاظ ارزش در صادرات این نوع خرما بوده است.