• کاغذ دیواری ماده ای است که از آن جهت پوشش دهی و تزئین دیوارهای داخلی خانه ها، دفاتر و سایر ساختمان ها استفاده می کنند؛ و یکی از عوامل موثر در دکوراسیون داخلی محسوب می شود.معمولا کاغذ دیواری به صورت توپی (همانند پارچه) به فروش می رسد و با استفاده از چسب مخصوص کاغذ دیواری بر روی دیوار نصب می گردد.کاغذ دیواری هم به صورت نقشدار و گلدار و هم به صورت ساده و با قابلیت رنگ پذیری بر آن موجود می باشد.
شاخص های سرمایه گذاری در این کسب و کار:
ظرفیت تولید: ۵ میلیون متر مربع
نرخ برابری دلار: ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زیربنا: ۳۲۰۰ متر مربع
هزینه تجهیزات: ۱۳٫۳ میلیارد تومان
تعداد اشتغال: ۶۸ نفر
نرخ بازدهی داخلی: ۳۴ درصد
مدت زمان بازگشت سرمایه: ۳٫۸ سال
مزیت ها و نقاط قوت:
-پیشینه حدود چهاردهه تولید کاغذ دیواری در کشور
-بازار رو به رشد و استقبال روزافزون
-امکان صادرات و دردست گیری بازار در صورت بالا بردن کیفیت محصول و شناخت بازار هدف
موانع و مشکلات:
-افزایش قیمت مواد اولیه
-وارداتی بودن مواد اولیه
-واردات کاغذ دیواری
-استقبال عموم از کاغذ دیواری های خارجی
-قیمت بالای ماشین آلات
-پایین بودن تنوع طرح در نمونه های تولید داخل
• از حدود چهار دهه پیش چند شرکت ایرانی مبادرت به تولید و عرضه این کالای دنیای مدرن کردند که با وجود محصولات مشابه خارجی مشتریان بسیاری داشتند. اما این همه داستان نبود؛ تحریمهای اقتصادی از راه رسیدند و نه تنها ضربههای کاری بر پیکر نحیف تولید در ایران وارد کردند، بلکه راه را برای ورود قانونی و غیرقانونی انواع کالاهای باکیفیت و بیکیفیت هم باز کردند. بازار کاغذ دیواری هم از این بلبشو بینصیب نماند تا فعالان این حوزه عطای تولید را به لقایش ببخشند و کار تا آنجا پیش رفت که بعضی از آنها که خود تولیدکننده بودند، به بزرگترین واردکننده این کالا تبدیل شدند
• بزرگترین مانع فعالان این حوزه تهیه پیپر (PAPER) اولیه است. پیپر در ایران نایاب است و برای وارد کردن آن باید هزینه بسیار بالایی پرداخت شود. عمده این محصول از چین و ترکیه به ایران وارد میشود. همچنین یکی از ملزومات تولید کاغذ دیواری پودر وینیل است که از ایتالیا وارد میشود.کشور های عراق، ارمنستان، آذربایجان، سوریه و پاکستان مشتریان بالقوه دیوارپوش و سقف کاذب ما هستند.