09150566946

ثبت سفارش خرید سهام دولتی با کد ملی

بر اساس این سازوکار تمامی سهام شرکت‌های دولتی بورسی و فرابورسی در دو نوبت به عموم مردم عرضه می‌شود.

 در نوبت اول، سهام دولتی شرکت‌های بورسی در قالب صندوق‌های قابل معامله و با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی عرضه و در نوبت دوم به صورت تک سهم و با استفاده از روش ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) به هر کد ملی ایرانی، واگذار می‌شود. 

۹ شرکت در رسته‌های مالی (بانک‌ها و بیمه ای) و صنایع فلز و معدنی و پالایش و پخش از اولین موارد واگذاری‌ها در بورس خواهند بود.  نحوه عرضه واگذاری اولیه شرکت‌ها در بورس را مبتنی بر دوروش صورت می گیرد:

واگذاری  به صورت عرضه نقدی یا اقساط بلندمدت و یا فراگیر عرضه می شود.

که دراین دوره عرضه‌ها به صورت فراگیر صورت پذیرد. در این روش عرضه‌ها در دو گروه صورت می‌پذیرد که هر گروه مشمول تخفیف ۲۰ و ۲۵ درصد خواهند بود. در حقیقت این تخفیف شامل خرید اولی‌ها خواهد شد. 

 سقف خرید برای هر فرد دو میلیون تومان خواهد بود، برای این نوع خرید تنها ارائه کد ملی کفایت می‌کند. 

شکل دوم عرضه‌ها از طریق (Book Building) یا ثبت سفارش خواهد بود. در این روش واگذاری‌ها به صورت سبد سهام انجام می‌شود 

ثبت سفارش خرید سهام دولتی با کد ملی

بورس تنها راه مردمی کردن اقتصاد کشور

 هدف نخست از این اقدامات؛ انتقال مالکیت دارایی‌های دولتی و مردمی کردن اقتصاد کشور؛ هدف اصلی واگذاری هاست و برآورد ریالی از این واگذاری‌ها ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد. 

 عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس اگر تأییدی بر شاخص بازار نداشته باشد حتماً عمق بازار را زیاد خواهد کرد. در سالی که به جهش تولید نام گرفته با اعمال عرضه‌های دولتی می‌توان جذابیت و گیرایی به وجود آمده در بازار سرمایه را حفظ و عمق بازار را بیشتر کرد؛ با این اقدام گامی موثر در تأمین مالی اقتصاد کشور صورت می‌پذیرد. 

کلیت بازار حباب ندارد 

بر اساس پژوهش های مستقلی که سازمان بورس و اوراق بهادار و پژوهشکده امور اقتصادی هر یک جداگانه انجام داده اند، وجود حباب کلی در بورس تائید نشده است . نمی‌توان منکر شد که برخی از بنگاه‌های اقتصادی دارای حباب تک رشته‌ای در بورس هستند. به این دلیل توصیه می‌شود که سهامداران برای ورود و ماندگاری در بازار سهام با مطالعه و مشورت وارد شوند.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *