09150566946

جفت ارز (Currency Pair)

arz1 - جفت ارز (Currency Pair)

نمونه جفت ارز: EUR/USD (یورور در برابر دلار آمریکا)

اولین ارز لیست شدن از یک جفت‌ ارز را ارز پایه (base currency) و ارز دوم را ارز قیمت‌گذاری شده (quote currency) می‌نامند.

جفت ارزها برای مقایسه ارزش یک ارز نسبت به ارز دیگر هستند. قیمت جفت ارز، نشان‌دهنده این است که چه میزان از ارز دوم (quote currency) برای خرید یک واحد از ارز پایه لازم است.

ارزهای موجود در جفت ارز، با کد ارزهای ISO شناسایی می‌شوند که سه حرف انگلیسی نماد آن ارز هستند. این نمادها در بازارهای بین‌المللی برای اشاره به ارزهای مختلف بکار برده می‌شود.

برخی از نمادهای ارزها

USD – دلار ایالات متحده آمریکا (U.S Dollar)
EUR – یورو، ارز رسمی اتحادیه اروپا
GBP – پوند انگلیس (Great Britain pound)
JPY – ین ژاپن (Japanese yen)
CHF – فرانک سوئیس (Swiss Franc)
AUD – دلار استرالیا (Australian dollar)
CAD – دلار کانادا (Canadian dollar)
CNY – یوان چین (China Yuan Renminbi)
NZD – دلار نیوزیلند (New Zealand dollar)
INR – روپیه هند (Indian rupee)
BZR – رئال برزیل (Brazilian Real)
SEK – کرون سوئد (Swedish Krona)
ZAR – رند آفریقای جنوبی (South African Rand)
HKD – دلار هنگ‌کنگ (Hong Kong Dollar)

معاملات جفت ارزها

معاملات جفت ارزهای مختلف در فارکس که بازار بین‌المللی معاملات ارزهاست انجام می‌شود. فارکس، بزرگترین و نقدترین بازار در بین بازارهای مالی دنیاست و حجم معاملات روزانه آن چندین تریلیون دلار است.

این بازار، امکان خرید، فروش و تبدیل انواع ارزها را فراهم کرده و برای معاملات بین‌المللی و سرمایه‌گذاری از آن استفاده می‌شود و همچنین معامله‌گران بسیاری نیز در این بازار به قصد نوسان‌گیری، به خرید و فروش می‌پردازند.

همه معاملات فارکس، شامل خرید یک ارز و فروش یک ارز دیگر در همان لحظه است. به عبارت دیگر در یک معامله فارکس، بطور همزمان یک ارز خریداری شده و یک ارز دیگر فروخته می‌شود

پس وقتی شما یک جفت ارز را می‌خرید، در واقع ارز پایه را خریداری کرده و به طور ضمنی، ارز دوم را می‌فروشید.

قیمت خرید (Bid) نشان‌دهنده مقدار ارز دومی است که برای بدست آوردن یک واحد از ارز پایه لازم است. بالعکس، وقتی شما یک جفت ارز را می‌فروشید، در واقع ارز پایه را فروخته و ارز دوم را بدست می‌آورید.

قیمت فروش (Ask) برای ارز پایه، نشان‌دهنده مقداری از ارز دوم است که با فروش یک واحد از ارز پایه بدست می‌آورید.

بنابراین برخلاف بازارهای سهام و بورس کالا، وقتی شما معاملات ارز را انجام می‌دهید به این معناست که یک ارز را می‌فروشید تا ارز دیگری را بدست آورید.

ولی در بازارهای سهام و کالا، شما بطور مثال یک اونس طلا یا چندسهام از یک شرکت را با پول نقد خریداری می‌کنید (در ازای پرداخت پول، سهام یا کالا بدست می‌آورید و نه یک ارز دیگر).

یکی از پرمعامله‌ترین جفت ارزها، جفت ارز یورو به دلار (EUR/USD) است. در واقع این جفت ارز، نقدشونده‌ترین جفت ارز در دنیاست زیرا به میزان زیادی معامله می‌شوند.

قیمت‌گذاری EUR/USD = 1.2500 به این معناست که یک یورو، به ازای ۱٫۲۵ دلار تبدیل می‌شود. در این مورد، یورو ارز پایه و دلار، ارز دوم (quote currency) است.

جهت دسترسی به مطالب آموزشی تحلیل تحکینال و تحلیل بنیادی کیک کنید.

 

سوالات و نظراتتان را باما درمیان بگذارید.

موسسه سبزاندیشان ویراسرمایه

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *