09150566946

دلال ها، نگران از رشد بازار سرمایه/ چشم انداز مثبت بازار با انتشار گزارش های ۶ ماهه

14562 - دلال ها، نگران از رشد بازار سرمایه/ چشم انداز مثبت بازار با انتشار گزارش های ۶ ماهه

مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان:

دلال ها، نگران از رشد بازار سرمایه/ چشم انداز مثبت بازار با انتشار گزارش های ۶ ماهه

زمان افزایش سرمایه گذاری در بازار سرمایه فرا رسیده و چشم انداز روشنی پیش روی سرمایه گذاران است و انتظار می رود با توجه به حجم نقدینگی، افزایش قیمت های جهانی، سطح تورم، افزایش نرخ دلار، دستورالعمل های جدید بازار سرمایه شامل تقویت بازارگردانی، ممنوعیت معاملات الگوریتمی و محدود شدن سفته بازی و از همه مهمتر انتشار گزارش های مالی ۶ ماهه شرکت ها، شاهد چرخش شرایط بازار باشیم.

سید مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ضمن بیان مطلب فوق به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: نظام های اقتصادی حول دو محور بازار پول و سرمایه شکل می گیرند و اقتصاد کشورهای پیشرفته مبتنی بر بازار سرمایه است.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه بدون شک شفاف ترین نهاد اقتصادی و ساز و کار آن ذاتا مانع ایجاد فساد است، افزود: متاسفانه در نظام های بانک محور تخصیص منابع بهینه نیست و به رانت و فساد منجر می شود و اکنون که دولت به بازار سرمایه نگاه جدیدی دارد باید از این فرصت با تمام توان استفاده کرد.  

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد به جای بهره برداری از این فرصت تاریخی و همدلی شاهد اظهارنظرهای غیرمنطقی با هدف ایجاد ترس کاذب و دامن زدن به فضای هیجانی هستیم.

وی با بیان اینکه نظام اقتصادی مبتنی بر بازار سرمایه به معنای آن است که جامعه در توسعه صنایع مهم کشور به شکل مستقیم و غیرمستقیم مشارکت کند و این سرمایه گذاری به تامین هزینه های بخش مولد اقتصاد منجر شود، افزود: با چنین تعریفی ترغیب جامعه به خروج از بازار سرمایه با چه هدفی انجام می شود؟ فرض کنید دارایی را از بازار سرمایه خارج کنیم! سوال اصلی این است که سرمایه را به کجا منتقل کنیم؟ منطقی باشیم! مشخصا دامن زدن به فضای هیجانی، ایجاد ترس و ترغیب جامعه به خروج از بازار سرمایه حول محور منافع شخصی و دلالی در بازارهای غیر مولد شکل می گیرد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان افزود: خروج سرمایه از بورس به معنای بازگشت به اقتصاد سنتی است. مطمئنا  پیچیدن این نسخه با علم و تحلیل اقتصادی نیست و نسخه ای سوداگرانه است. این نوع رفتار برای اقتصاد ما خطرناک است و اتفاقا قانون گذارها هم باید به این موضوع ورود کنند و انگیزه سوداگری و سفته بازی را از بازارها بگیرند.

سیدمصطفی صفاری با اشاره به اینکه اقتصاد ایران ما در حال تغییر از بانک پایه بودن به سمت بازار سرمایه است، افزود: البته دولت نیز  باید با سرعت باقی مانده سهام خود را واگذار کند. بر اساس اصل ۴۴ و تاکید مقام معظم رهبری باید وزن اقتصاد دولتی به ۲۰ درصد برسد اما متاسفانه هنوز ۷۰ درصد است. دولتی بودن یکی از مشکلات پیش روی اقتصاد مقاومتی نیز  محسوب می شود. دولت باید صرفا داور باشد و باقی مانده واگذاری ها باید سریع تر انجام شود. متاسفانه در مدتی که به شکل تصاعدی مثبت بود، دولت از فضای ایجاد شده استفاده نکرد.

چشم انداز مثبت، پیش روی بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ادامه داد: زمان افزایش سرمایه گذاری در بازار سرمایه فرا رسیده و  چشم انداز روشنی پیش روی سرمایه گذاران است و من معتقدم با توجه به حجم نقدینگی کشور، افزایش قیمت های جهانی، سطح تورم، افزایش نرخ دلار، دستور العمل های جدید بازار سرمایه شامل تقویت بازارگردانی، ممنوعیت معاملات الگوریتمی و محدود شدن سفته بازی و از همه مهمتر انتشار گزارش های مالی ماهه شرکت ها، شاهد چرخش شرایط بازار باشیم.

وی ضمن اشاره به انتشار گزارش های مالی ۶ ماهه شرکت ها و تاثیر مثبت آن در بازار افزود: با انتشار گزارش های ۶ ماهه شرکت ها و مشخص شدن  فروش بنگاه ها با توجه به نرخ دلار و تورم، بازار سرمایه به سمت فضای مثبت تغییر مسیر می دهد و در بدترین شرایط بازار حداکثر طی ۳ تا ۶ ماه خود را با سایر بازار ها منطبق می کند.

نهاد ناظر بازار سرمایه تصمیماتی منطقی گرفت / حداقل یک روز طاقت ماندن در این بازار را داشته باشید

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به ممنوعیت معاملات الگوریتمی و محدودیت فروش روزانه سهام خریداری شده، گفت: من با هر دو تصمیم کاملا موافق هستم، توسعه معاملات الگوریتمی اقدام ارزشمندی است اما برای بازارهایی با عمق بالا مناسب است و هنوز بازار ما شرایط لازم را برای این نوع معاملات ندارد. فعلا باید این نوع معامله محدود شود و زمانی که به عمق لازم رسیدیم می توان از این ابزار استفاده کرد.

وی ادامه داد: دومین بحثی که اتفاق افتاد محدودیت معاملات روزانه سهم است. برخی ساعت ۹ صبح سهام را می خریدند و ساعت ۱۲ می فروختند. عملا این موضوع باعث شده بود مهمترین اصل بازار سرمایه یعنی سرمایه گذاری با افق حداقل یک ساله تهدید شود. برخی انتظار دارند هر روز ۵ درصد سود بگیرند و این دقیقا با دید بازار سرمایه در تعارض است.

صفاری افزود: افق سرمایه گذاری در بازار سرمایه یک سال به بالا است و داد و ستد روزانه باعث ایجاد هیجان می شود. ۱+T هم به نظر من عجیب نیست، حداقل یک روز طاقت ماندن در این بازار را داشته باشید.

وی افزود: این تصمیمات عامل ثبات و آرامش بازار است و به نظر می رسد تصمیمی منطقی در این شرایط بود. انشاءالله اگر شاهد خصوصی سازی واقعی باشیم و دولت سهام باقی مانده خود را عرضه کند و عمق بازار افزایش داشته باشد، می توانیم به شرایط گذشته برگردیم.

پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *