◊ سردخانه داری یک صنعت دیرینه و پرسود است. از سالیان دور دغدغه اصلی کشاورزان، دامداران و دیگر کسب و کارها نگهداری طولانی مدت محصولات خود بوده است. آنها همواره تلاش می کردند تا یخچال و سردخانه های کارآمدی بسازند تا ماندگاری محصولات خود را بیشتر کنند.از این رو افراد زیادی به فکر به سرمایه گذاری در این صنعت می افتند.
شاخص های سرمایه گذاری در این کسب و کار:
ظرفیت سردخانه: ۳۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار: ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زیربنا: ۲۷۰۰ متر مربع
سرمایه ثابت: ۱۲ میلیارد تومان
تعداد اشتغال: ۹ نفر
نرخ بازدهی داخلی: ۲۷ درصد
مدت زمان بازگشت سرمایه: ۴ سال
مزیت ها و نقاط قوت:
-نیاز همیشگی مواد غذایی فاسد شدنی به سردخانه ها
-کمبود سردخانه در کشور
– رشد منظم و مداوم صنعت سردخانه در بازارهای جهانی حتی در شرایط همگیری کرونا
موانع و مشکلات:
-عدم ارائه وام کم بهره جهت خرید تجهیزات واحدهای سردخانه ای ازسوی دولت
-وضعیت نامناسب جاده ها و راه های بین شهری
-افزایش ریسک نگهداری موادغذایی در پی افزایش قیمت مواد خوراکی
-عدم افزایش تعرفه نگهداری مواد
-هزینه بالا تعمیرات و نگهداری تجهیزات
-حذف رایانه حامل های انرژی و در نتیجه بالا رفتن هزینه های نگهداری
◊ شناخت بازار هدف و بررسی آن یک امر حیاتی برای شروع هر کسب و کاری است. قبل از سرمایه گذاری در صنعت سردخانه در مورد بازار هدف خود تحقیق کنید. به طور مثال با توجه به افزایش میزان واردات کالا در سالی های اخیر، نیاز به انبار و سردخانه هایی برای نگهداری این کالاها در برخی از شهر های ایران به شدت احساس میشود و فرصتی مناسب برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است.
◊ ۵٫۶ درصد تولیدات کشاورزی سردخانه ای در سردخانه های کشور نگهداری می شود و۹۴٫۴ درصد باقی مانده تولیدات کشاورزی ممکن است جهت فرآوری به کارخانه های فرآوری محصولات کشاورزی، سهمی به صورت تازه خوری و بخشی به صورت ضایعات محصولات کشاورزی و بخشی به کشورهای دیگر صادر می شود، قدر مسلم سهم قابل توجه ای از این۹۴٫۴ درصد باقی مانده تولیدات کشاورزی نیاز به نگهداری بلند مدت و کوتاه مدت در سردخانه یا انبار های سرد را دارند.در مقایسه سهم هر استان در تولید محصولات کشاورزی با سردخانه ها، ظرفیت سردخانه های ایران کفاف تولیدات کشاورزی را نمی دهد ولی پراکنش جغرافیایی آن در استان های کشور مناسب است.