09150566946

ضرورت بازنمایی سواد مالی و سرمایه‌گذاری در تولیدات هنری

ImageHandler 2 2 - ضرورت بازنمایی سواد مالی و سرمایه‌گذاری در تولیدات هنری

در نخستین نشست از سلسله نشست‌های سینما و زیست اقتصادی جامعه تاکید شد

ضرورت بازنمایی سواد مالی و سرمایه‌گذاری در تولیدات هنری

 

لزوم ارتقای سواد مالی افراد برای مدیریت مناسب سرمایه‌های خود، اصلاح دیدگاه‌های نادرست در مورد مفاهیم مالی که ریشه در پیشینه فرهنگی جامعه دارد، کمک به توسعه اقتصاد فرهنگ و فرهنگ اقتصادی به کمک رابطه دوسویه بازار سرمایه و جامعه هنری و … از جمله سرفصل‌هایی بود که در این جلسه مطرح شد.

نخستین نشست از سلسله نشست‌های «سینما و زیست اقتصادی جامعه» با حضور جمعی از تهیه‌کنندگان مطرح سینمای ایران به میزبانی فرابورس ایران برگزار شد تا با توجه به ضرورت هم‌اندیشی بازار سرمایه و حوزه فرهنگ و هنر، بازنمایی مسائل مالی و سرمایه‌گذاری در تولیدات سینمایی و همچنین ابزارسازی برای تامین مالی حوزه سینما، نقد و بررسی شود.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در این نشست اهالی سینما نسبت به افزایش چشم‌گیر ورود نقدینگی به بازار سرمایه از سوی افرادی که دانش و تخصص بورسی ندارند، ابراز نگرانی کرده و بر لزوم فرهنگ‌سازی و ارائه راهکارها و آموزش‌های لازم به عموم مردم تاکید کردند.

همچنین لزوم ارتقای سواد مالی افراد برای مدیریت مناسب سرمایه‌های خود، اصلاح دیدگاه‌های نادرست در مورد مفاهیم مالی که ریشه در پیشینه فرهنگی جامعه دارد، کمک به توسعه اقتصاد فرهنگ و فرهنگ اقتصادی به کمک رابطه دوسویه بازار سرمایه و جامعه هنری و … از جمله سرفصل‌هایی بود که در این جلسه مطرح شد.

مدیرعامل فرابورس ایران در این نشست با بیان اینکه ۱۷۰۰ تریلیون تومان ثروت مردم در فرابورس در قالب صنایع مختلف وجود دارد، گفت: سهام بیش از ۳۵۰ شرکت در فرابورس ایران معامله می‌شود و از نظر ابزارها و بازارهای معاملاتی، فرابورس ایران جزو متنوع‌ترین بازارها به شمار می‌رود.

امیر هامونی با اشاره به اینکه بورس، مظهر شفافیت است اما باید این شفافیت به عنوان نورافکن به کل اقتصاد کشور سرایت کند، افزود: مفهوم شراکت جزو اصلی‌ترین مفاهیم در بازار سرمایه است و اساس سرمایه‌گذاری در بورس‌ به شراکت برمی‌گردد؛ این در حالی است که در ریشه‌های فرهنگی ما که در تولیدات فرهنگی و سینمایی نیز بازتاب پیدا کرده‌ است، شراکت جایگاه خوبی ندارد و نهی می‌شود.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، ابزارهای موجود در بازار سرمایه همچون تامین مالی جمعی می‌تواند در زمینه پروژه‌های مبتنی بر آموزش مسائل اقتصادی و فرهنگ سرمایه‌گذاری به کار گرفته شود.

وداد حسینی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار نیز با اشاره به اینکه گردش سالانه سینما حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است، گفت: این در حالی است که میانگین معاملات روزانه بورس و فرابورس در ماه‌های اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

حسینی در مورد تلاش‌هایی که سال‌های اخیر برای تامین مالی حوزه سینما و هنر از طریق بازار سرمایه صورت‌گرفته است، گفت: در حال حاضر ابزارهایی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، خصوصی و کرادفاندینگ در بازار سرمایه وجود دارد اما پیشنهاد ما این است که صندوق ویژه‌ای برای تامین مالی فیلم و ‌پروژه‌های سینمایی به فراخور سازوکارهای این حوزه راه‌اندازی شود.

در بخش دیگری از نخستین نشست از سلسله نشست‌های سینما و زیست اقتصادی جامعه، کمیل رودی مدیر آکادمی هوش مالی بر اهمیت سواد مالی تاکید کرد و گفت: یکی از راه‌حل‌هایی که در اقتصاد دنیا به کار می‌رود توجه به آموزش مدیریت مالی فردی است چراکه اگر هر فرد در مدیریت هزینه و درآمد خود به درستی عمل کند، اقتصاد کشور نیز توانمند می‌شود.

رودی سواد مالی را مجموعه‌ای از دانش‌ها، مهارت‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای مالی که ارتقای آن تدبیر مالی و رشد اقتصادی فرد و جامعه را در پی خواهد داشت، تعریف کرد و افزود: موضوعات سواد مالی اعم از خرج و پس‌انداز، اعتبار و بدهی، کاریابی و درآمد، سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک و تصمیمات مالی هر کدام می‌تواند به عنوان سوژه‌های سینمایی استفاده و آموزش داده شود.

همچنین مبینا بنی‌اسدی مدیر ارتباطات فرابورس ایران با اشاره به اینکه روزانه شاهد ورود افراد جدید زیادی به بازار سرمایه هستیم و استقبال از بورس نسبت به بازارهای پول و بانک پیشی گرفته است، گفت: با توجه به شتاب‌زدگی‌ افراد تازه‌وارد به بازار سرمایه، باید آموزش‌های لازم به آنان ارائه شود؛ ضمن آنکه در پی ورود سهام عدالت به بورس با مخاطب ۵۰ میلیون نفری سهامداران روبه‌رو خواهیم بود.

بنی‌اسدی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالای آفرینش‌های هنری و به‌کارگیری زبان گویای هنر در افزایش آگاهی‌ و ارتقای سطح حساسیت نسبت به موضوعات مهم تاکید کرد و گفت: بهره‌گیری از کارایی رسانه‌های تصویری قطعا ابزار توان‌مندی در زمینه آموزش سواد مالی و اصول سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید.

گفتنی است در نخستین نشست از سلسله نشست‌های سینما و زیست اقتصادی جامعه که با هدف همکاری و هم‌اندیشی دو حوزه بازار سرمایه و فرهنگ و هنر و به همت مدیریت ارتباطات فرابورس ایران کلید خورده است، سید غلامرضا موسوی رئیس شورایعالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران، فرشته طائرپور رئیس انجمن کارفرمایی تهیه‌کنندگان فیلم، سیدجمال ساداتیان نایب‌رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، محمد احمدی عضو شورای مرکزی انجمن کارگردانان، مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش، منیژه حکمت عضو شورایعالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران و نایب رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل، مهرداد فرید رئیس انجمن تهیه‌کننده_کارگردانان سینمای ایران و علی آشتیانی‌پور عضو شورایعالی تهیه‌کنندگان سینما حضور یافتند.

منبع خبر: مدیریت ارتباطات فرابورس ایران
🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *